3579
Sök

hur får man lättast reda på om toppackningen e blåst?

188 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#1
Min lilla golf dricker lite olja, vet om att jag har ett litet läckage från en packbox.. sen dricker den lite kylarvaten oxå, inga jättestora mängder, men men... sen ibland när det e lite kallt så ryker den vitt, även när den e varm. men det kan väl också vara för att det e kallt i luften kanske? blir även en mörk avlagring på kofångaren ovanför utblåset..
Tänkte ta ett kompressionprov o kolla kompet, men vad mer kan man göra?
Bilen går annars fint, e lika pigg som vanligt, bara tomgången som e lite ojämn när den e riktigt kall.. har inte heller sett att det e olja i kylarvattnet

Bara skriv, behöver lite tips o råd!smile


121 Inlägg
13 november 2007
#2
Timp_GTi skrev:
Min lilla golf dricker lite olja, vet om att jag har ett litet läckage från en packbox.. sen dricker den lite kylarvaten oxå, inga jättestora mängder, men men... sen ibland när det e lite kallt så ryker den vitt, även när den e varm. men det kan väl också vara för att det e kallt i luften kanske? blir även en mörk avlagring på kofångaren ovanför utblåset..
Tänkte ta ett kompressionprov o kolla kompet, men vad mer kan man göra?
Bilen går annars fint, e lika pigg som vanligt, bara tomgången som e lite ojämn när den e riktigt kall.. har inte heller sett att det e olja i kylarvattnet

Bara skriv, behöver lite tips o råd!smile
Låter inte som att du har blåst packningen utan bara som att den kanske gått långt eller hårt.
Att det är kondens i vattnet när det är kallt är normalt men frågan är; om det ser ut som en fabrik så kan du ha vatteninslag.
Men har du vatten tillsammans med förbränningen så vore det konstigt att du inte märkte det på hur den går.

Ps. vår golf 2a dricker oxå lite av alla möjliga vätskor men den går bra ändå wink
/Raz


169 Inlägg
13 november 2007
#3
Du kan låta en verkstad mäta CO-halten i kylvattnet. 

Mvh Mattias

3 059 Inlägg
13 november 2007
#4
Kan gå olja i den utan att du märker nått effektmässigt och sånt.
Kolla färgen på oljan, kolla oljepåfyllningslocket.. ganska enkelt o se om det går vatten i den då. Ja kolla kompet också, brukar funka bra.

Min gamla slit o släng bil hade kass packning och drack en del vatten.. märkte inget särskilt på den förutom att tempen va lite "rolig" ibland och det såg ut som en blandning av vispad vit och mörk chocklad i oljelocket och oljan likna tunn chokladmjölk med dålig mjölk i.
Den gick bra så länge den fick vatten då o då men den rök litta möd första halvmilen sen när den var varm rök den ungefär som det gör när du startar en frisk bil nu när de e svinkallt..
Senast redigerat av Smajly (13 november 2007)


188 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
#5
Smajly skrev:
Kan gå olja i den utan att du märker nått effektmässigt och sånt.
Kolla färgen på oljan, kolla oljepåfyllningslocket.. ganska enkelt o se om det går vatten i den då. Ja kolla kompet också, brukar funka bra.

Min gamla slit o släng bil hade kass packning och drack en del vatten.. märkte inget särskilt på den förutom att tempen va lite "rolig" ibland och det såg ut som en blandning av vispad vit och mörk chocklad i oljelocket och oljan likna tunn chokladmjölk med dålig mjölk i.
Den gick bra så länge den fick vatten då o då men den rök litta möd första halvmilen sen när den var varm rök den ungefär som det gör när du startar en frisk bil nu när de e svinkallt..
oljan ser ut som en olja brukar, rätt mörk. hur menar du med att tempen var lite "rolig"? det är bara när det e kallt ute som den ryker lite, e det varmare e det helt ok. oljelocket e ser okej ut oxå..


121 Inlägg
14 november 2007
#6
Timp_GTi skrev:
Smajly skrev:
Kan gå olja i den utan att du märker nått effektmässigt och sånt.
Kolla färgen på oljan, kolla oljepåfyllningslocket.. ganska enkelt o se om det går vatten i den då. Ja kolla kompet också, brukar funka bra.

Min gamla slit o släng bil hade kass packning och drack en del vatten.. märkte inget särskilt på den förutom att tempen va lite "rolig" ibland och det såg ut som en blandning av vispad vit och mörk chocklad i oljelocket och oljan likna tunn chokladmjölk med dålig mjölk i.
Den gick bra så länge den fick vatten då o då men den rök litta möd första halvmilen sen när den var varm rök den ungefär som det gör när du startar en frisk bil nu när de e svinkallt..
oljan ser ut som en olja brukar, rätt mörk. hur menar du med att tempen var lite "rolig"? det är bara när det e kallt ute som den ryker lite, e det varmare e det helt ok. oljelocket e ser okej ut oxå..
Timp_GTi Nja, eftersom Smajly pratade vitrök tror jag inte det är olja utan kondens som jag skrev.
Om du har vatten inslag i större mängd så känner du garanterat det, olja kan ju till viss förmån förbrännas mot vatten som förångas.

Vad han förmodligen menar med tempen är att den kan vara skyhög med en topp som e väck/toppakning som är blåst.?
/Raz


MED[liten]LEM
226 Inlägg
14 november 2007
#7
Som ovan, och tempmätaren kan "vandra" upp o ner under körning, "grädde" på oljestickan, luktar avgaser från kylvattnet. Om du gör ett komptest och två burkar bredvid varandra har låg komp så kan packningen vara blåst där mellan.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

905 Inlägg
15 november 2007
#8
spj skrev:
Som ovan, och tempmätaren kan "vandra" upp o ner under körning, "grädde" på oljestickan, luktar avgaser från kylvattnet. Om du gör ett komptest och två burkar bredvid varandra har låg komp så kan packningen vara blåst där mellan.
räcker med att en cylinder är dålig. kan juh läcka ut till vatten och olja.

komptesta alla cylindrar och kolla om är lika. får du dålig komp i en cylinder prova pytsa i lite motor olja och se om det blir bättre. blir det bättre är det nog mer troligt kolvringaran är packningen.

210 Inlägg
15 november 2007
#9
jag sätter mina pengar på att de behövs en liten motorrenovering me nya kolvringar osv.
min 16v dricker inte olja men ryker vitt, inget kylarvatten försvinner. de luktar dock mycket bensin om avgaserna osv.
kör komp prov


188 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#10
gjorde komp-test, ettan låg på 10,5:1 o dem andra runt 13:1. rätt okej, eller?


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
21 november 2007
#11
Timp_GTi skrev:
gjorde komp-test, ettan låg på 10,5:1 o dem andra runt 13:1. rätt okej, eller?
Låg nog snarare på 10,5kg och 13kg. Kompförhållandet ändras inte.

Nja det är på gränsen. Utan att veta något om bilen tror jag du har taskiga kolvringar på en cyl. Detta är inte akut och ska du inte trimma kan du köra så här en bra bit till. Ska du trimma behöver du ga något.

Vad får dig att tro att topplockspackningen blåst? Har bilen kokat?

Vanliga symptom är:
Ordentligt övertryck i expantionskärlet (olja + avgaser går ut i kylarvattnet)
Vatten i oljan
lustiga färger på avgaserna oavsett hur du kör bilen, men värre vid acceleration. Då ryker du ner hela vägbanan, som en gammal jagare som lägger dimma.
du tappar komp och tappar effekt, bilen käns slö
mm (listan kan göras längre)

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

905 Inlägg
22 november 2007
#12
prova pytts i lite motor olja i 1ans cyl och gö komptest i gen oco hse om det blir bättre. blir det bättre borde det vara kolvringarna.

945 Inlägg
23 november 2007
#13
tja...zovix har en hel del vettiga åsikter..vill bara lägga till en grej...du skriver drar lite olja...hur långt har bilen gått....får du pytsa i en liter varje gång du tankar eller va då?menar står det + 20 tusen mil på mätaren så e re väl inte så konstigt om den drar olja.
Sen så är ju ett standard fel på folka bakre packboxen....alltså den till vevaxeln bakom svänghjulet....dom brukar börja drälla där efter ett tag........du kan märka det på att oljan försviner ganska fort ner till en låg nivå men sen så stannar den där........byt packboxen om du ändå e där å ska byta koppling...annars så e re bara å skvimpla i olja å köra.......men som sagt checka upp d som zovix skrev,,,,att den dricker både olja och vatten behöver ju inte ha med varandra att göra heler . kan va 2 separata probs....kylne på lite äldre folkor kan åxå vara ganska kexiga..kolla om du kan se några glykol rester nånstans på kylet...men ett läckande kyl resulterar ju ofta i temp stegring som sagt.

blinka blått om du vill rejsa!


Sök