3433
Sök

Automat VS Manuell, Vad gillar ni bäst??

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
17 mars 2009
MrEricsson skrev:
skulle då säga att glidar bil kan de gärna va automat men lekbil manuell big_smile

Håller helt med dig där.. I en lekbil vill man helst ha kontroll över Varvtalet själv big_smile annars är det ju ingen poäng med det tongue

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

122 Inlägg
17 augusti 2009
Har varit manuell som gällt för mig tills jag skaffade Passaten, byter inte bort TipTronicen om jag inte måste, Skitskönt att åka automat, men med möjligheten att motorbromsa vettigt och välja själv när man ska växla.

Svetsare
3 150 Inlägg
18 augusti 2009
Har aldrig kört automat och vill inte göra det heller, tänk er att köra och sen ta bort känslan av att slänga i växlarna medans mätarna går uppåt, skulle vara tråkigt att köra då  smile   Med automat sitter man ju lixom bara där och ser ful ut.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
18 augusti 2009
Manuell på personbilen är alltid roligare tycker jag.
Men på firmabilen(Scania) så kan det mer än gärna vara automatare. Har dock manuell på den jag kör med nu tongue. Men det funkar också!

Allt för den där jävla hatten!

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 augusti 2009
Matzon skrev:
Kör både och men föredrar automat. Och det är absolut inget problem att busköra med automat.

Verkligen inte.
Har busat med en Camaro Z28 automat, inga problem där inte! big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

161 Inlägg
18 augusti 2009
Jobbe bil=atomatic
Pärlan=manuell

Saaboholic
3 129 Inlägg
18 augusti 2009
Automat i jänkare och vissa diesel bilar annars föredrar jag manuell. En jänkare utan automat känns ju nästan fel^^)

Fördel med automat= Smidigt i stan, dricka, käka, smsa, hålla om en brud/hålla handen med bruden osv samtidigt som man kör.

Fördel med manuell: Något bensinsnålare (oftast), fan så mycket roligare när man vill raca, leka osv, snabbare respons än kick down med automat.. (personlig åsikt).

"Liberty of thought is the life of the soul"

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
18 augusti 2009
Beror helt på vad det ska användas till smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
18 augusti 2009
Manuell är skoj, men fan va man ångrar sig när man får sitta i långa sega köer här i stockholm, det suger så ofantligt mycket då.
En automatisk manuell låda är typ bäst, då man växlar med paddlar och har datorstyrd hydraulisk koppling som man inte behöver bry sig om.

1 422 Inlägg
18 augusti 2009
Gillar manuellt, känslan av att växla är ju så mycket skönare! Dessutom har man ju mer kontroll, att då är det mer JAG som kör och inte bilen, gillar väl det helt enkelt wink Skulle jag bo i sthlm så skulle jag nog hellre ha en automat om jag bara skulle köra i stan, utan tvekan! Men manuellt är mitt sätt och jag gillar det smile Det är en del av körningen och man kan bestämma växel och varvtal mycket bättre själv. Går ju mycket bättre att busa lite dessutom wink

81 Inlägg
18 augusti 2009
Beror på vad det är för bil och motor, aut i en motorsvag bil är grymt jobbigt. Har man lite mer pulver under locket då är aut riktigt mulligt. När man"räjjsar" så växlar man ju manuellt iallafall.
Senast redigerat av Cobrajet (18 augusti 2009)

MVH
Cobra Jet

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
18 augusti 2009
Eftersom jag bor där jag bor så vill jag ha manuell. Hade jag bott i sthlm hade jag viljat ha automat i vardagsbilen, men nu vill jag inte bo i sthlm för allt i världen heller smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Saaboholic
3 129 Inlägg
18 augusti 2009
TurbOla skrev:
Matzon skrev:
Kör både och men föredrar automat. Och det är absolut inget problem att busköra med automat.

Verkligen inte.
Har busat med en Camaro Z28 automat, inga problem där inte! big_smile

Då är vi två wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

179 Inlägg
18 augusti 2009
Har haft en automat i en saab o jag kan bara säga aldrig mer.  Har aldrig haft så tråkigt förr nar jag kört bil som när jag hade den..

4 299 Inlägg
18 augusti 2009
Ångrar mycket att jag inte köpte en bil med automatlåda, är så less på o sitta o vispa när man sitter i bilkö. O eftersom jag bor i Sthlm så är ju inte det allt för ovanligt hmm

Men det är klart roligare med manuell när man ska ut o gasa lite på kurviga vägar. Men som sagt, i bruksbilen ska de helst va automat.

DFFL
9 020 Inlägg
18 augusti 2009
Automat alla gånger.
Ser ingen anledning till att sitta och dra i en spak så fort man ska öka eller sänka hastigheten.

Mycket bekvämare att bara dra den till D och inte röra den förräns det är dags att parkera.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

511 Inlägg
18 augusti 2009
köpte mej en stor lyxåkare med automat mitt bästa köp hittils, dock så söker jag också en manuell till vintern, är ju som sagt väldigt roligt att växla med ibland wink dock finns det inget bättre än att glida med automat

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

535 Inlägg
18 augusti 2009
automat helt klart!

förstår inte hur man kan tycka det är kul att vispa runt. Koncentrera er på körningen ist på kurviga vägar!

73 Inlägg
19 augusti 2009
Automat alla dagar!

260 Inlägg
19 augusti 2009
Varför inte ett mellanting? Sekventiell!!

Sök