4475
Sök

Volvo 740 Glöd tänder

305 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
#1
hej jag undrar hur man får en volvo 740 att sluta glöd tända. jag har en förgasar motor. jag har bytt tändstift och luft filter men det slutar inte och har vridit tänning med men vet inte om jag gjorde rätt.


31 Inlägg
16 november 2007
#2
hur e tomgången? jag hade en 740 -85 me förgasare å automatchoke. den hade hängt sig å gjorde att det blev högre tomgång. då glödtände den. var bara att koppla bort choken.


305 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
#3
men jag har manuel choke. tomgången ligger runt 900rpm


21 761 Inlägg
16 november 2007
#4
Började det där efter att du bytt tändstift eller fanns felet även innan du bytte stift?

305 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
#5
innan. så vred jag tänningen mot sols också men det sluta inte ändå.


21 761 Inlägg
16 november 2007
#6
Sitter det en tomgångsventil på insugningsröret/förgasaren?

Kolla i så fall att den inte kärvar, den ska väl förhindra bla glödtändning vad jag vet. 240 med förgasare har en sån iaf, vet som sagt inte om din har det.

Är det rätt värmetal på stiften?
Senast redigerat av Drönirettab (16 november 2007)

MED[liten]LEM
226 Inlägg
16 november 2007
#7
Du kan behöva sota ur den, helst "manuellt" på riktigt alltså skruva isär osv, men det finns "fuskmedel" att köpa åxå på alla biltillbehörsfirmor om man inte vill eller orkar hålla på och skruva med det. Har haft några tidiga förgasar740:s som har glödtänt oavsett stift och tändinställning, men efter att ha sotat ur dem brukar det ordna till sig. Första ägarna på dom där bilarna var ju ofta folk som gubbkörde och aldrig lät motorn få andas ordentligt. Motorer är byggda för att användas, liksom bromsar och annat, det är oftast när man fegar med grejerna problemen kommer.
Så ta och köp nåt sånt där medel och prova, det är inte dyrt och det gör skillnad i vilket fall.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

305 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#8
sota ur vad?tongue


MED[liten]LEM
226 Inlägg
17 november 2007
#9
I första hand toppen, det samlas koks och annat, "rester", som antänds när det blir (för) varmt, därav glödtändningen.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

566 Inlägg
17 november 2007
#10
Gillberg skrev:
hej jag undrar hur man får en volvo 740 att sluta glöd tända. jag har en förgasar motor. jag har bytt tändstift och luft filter men det slutar inte och har vridit tänning med men vet inte om jag gjorde rätt.

Ställ ner tändningen så glö tänder den inte mer..


305 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#11
åt vilket håll ska jag vrida den då. jag vill att den ska dra mindre bensin med. vill inte sänka den fall den skulle börja dra mer.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 november 2007
#12
Gillberg skrev:
åt vilket håll ska jag vrida den då. jag vill att den ska dra mindre bensin med. vill inte sänka den fall den skulle börja dra mer.

tändingen styr inte soppa mängden däremot kan du förstöra rätt så mycket genom att mixtra med tändingen om du inte vad vad du gör.. fixa en strobelampa och kolla om tändingen står rätt...


305 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#13
har en strobo skåp lapa och har provat den idag men fattar inte hur den funkar den visar varvtal. men fattar inte mer man kan ställa den på så den visar Graderna på tändningen med. men fattar inget vi har ställt den på flera olika sätt men hur skaden stå.


MED[liten]LEM
226 Inlägg
18 november 2007
#14
Du kopplar upp den på batteriet, klämman på ettans kabel (rätt sida mot stiftet..), och "lyser" på gradmarkeringarna nere vid vevaxelns remskiva, den har en markering, och ovanför den har du siffror, när blinkningarna från strobon gör så att det ser ut som att markeringen står stilla, då är tändningen inställd på det gradantal som står bredvid markeringen, (och om den "vandrar" mycket så är fördelaren mest troligt sliten, brukar ofta vara så om dom har gått långt.) Ut och testa!
Senast redigerat av spj (18 november 2007)

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

305 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#15
vacumet? fattar fortfarande inte hur man ser att tändningen står rätt?


MED[liten]LEM
226 Inlägg
18 november 2007
#16
Ja, den lilla vacumslangen som går till en liten rund dosa på sidan av fördelaren, den är bara att dra loss, och plugga med en skruv under tiden man gör jobbet. Att tändningen står rätt ser du på siffrorna nere vid remskivan, kommer inte ihåg hur mkt det ska stå på de där motorerna, men kör strobon och kolla vad den står på nu, och sen är det bara att kolla i instruktionsboken eller på en skylt i motorrummet/huven/ eller på nätet hur många grader den ska vara på. (kan vara 10 grader (f.ö.d.) (Före Övre Dödläge), om jag inte minns helt fel.)

EDIT- kollade lite lätt i Haynes, det är lite olika grader beroende på årsmodell, men på en "vanlig" 2,3 liters 87-90 så ska det vara 15 grader vid 800 varv med vacum bortkopplat. På tidiga turbomotorer ska den stå på 10 grader vid 880-920 varv.
Senast redigerat av spj (18 november 2007)

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

305 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#17
så man kan se på varvtalet fall den står rätt? jag har en 85a. förgasar motor.


21 761 Inlägg
18 november 2007
#18
Nja, inte riktigt så. Man justerar tändningen vid ett visst varvtal, ofta tomgångsvarvtal. När din motor har ungefär 800 varv så ska det visa ca 15 grader på markeringen ovanför svänghjulsremskivan när du lyser med stroboskoplampan där.

305 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#19
ok


Tro mig det går att köra fortare än 110:)
215 Inlägg
18 november 2007
#20
Jag hadde så förut ja med och jag fick tipset om att byta kamrem å efter det så slutade den!!

Jag kör traktor:)


Sök