2869
Sök

Bensinförbrukning vid chippning

3 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
Tjena!

Om man t.ex steg 3 chippar en S40 T4 till ca 260hk, hur blir bensinförbrukningen då jämfört med original? Hur mycket drar den ungefär?

Tacksam för svar smile
Mvh

6 851 Inlägg
17 november 2007
skulle tro att du vid normal/laglig körning kan komma ner till lägre förbrukning än org.
men vid mera aktiv körning så finns det en tendens till att bli ökad förbrukning..*konstigt*

iaf va det så för mej med mina Saabar..

1 058 Inlägg
17 november 2007
den kommer garanterat dra mer, du kommer gasa mer och på så sätt öka förbrukningen, men vid normal landsvägskörning utan massa onödiga omkörningar och dylikt, kommer den dra liiiite mindre..

PoLoud =D

3 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Okej, så vid normal landsvägskörning kommer den alltså dra ungefär lika mycket som original? smile

191 Inlägg
18 november 2007
Går det att köra på annat än 98 oktan efter chippning? Hur blir förbrukningen/motorgången om man kör på 95 oktan istället?!

E30 325 Rösta gärna...

757 Inlägg
18 november 2007
Den är väl optimerad för högre oktan så risken för spikning blir väl större om du hinkar i soppa med lägre oktan.

Det sa iaf magnus på powerchip då jag chippade min

12 086 Inlägg
18 november 2007
Det sägs att förbrukningen blir lägre rent teoretiskt för att man tar bort säkerhetsmarginaler som fabrikanten lagt in (undrar varför dom finns där..)
Sen va de någon som sa att förbrukningen blir mindre för att man får mer vrid vilket är ren bullshit då du knappast ändrat utväxlingen samtidigt.

Folk som chippar bilar gör de sällan för att man får lägre förbrukning utan för att man vill gasa mer. Så jag tror knappast att den där teoretiska bränsleförminskningen märks i praktiken. Att bilen spikar lättare med 95 oktan och efter chip tror jag är en försummbar risk då de flesta nyare bilar har knacksensorer som slår ifrån om tendens till spikningar skulle uppstå.

Meister
6 763 Inlägg
18 november 2007
Om man tar steg 3 så är väll inte det bara chip eller hur? Om det bara är vanlig chipning så ska du kunna gå ner lite i förbrukning just p.g.a säkerhets marginaler som försvinner. Men annars som jag tror så är det mer än chip när det är steg 3 och då lär det bli högre förbrukning.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 november 2007
Den ska ju gå snålare även med steg 3.
Dock har jag hört att det finns tendenser till att öppningsvikeln på gasspjället har ett högre snittvärde ju mer man trimmar tongue

1 418 Inlägg
19 november 2007
camaro67 skrev:
Om man tar steg 3 så är väll inte det bara chip eller hur? Om det bara är vanlig chipning så ska du kunna gå ner lite i förbrukning just p.g.a säkerhets marginaler som försvinner. Men annars som jag tror så är det mer än chip när det är steg 3 och då lär det bli högre förbrukning.

steg 3 brukar vara annat avgassystem, öppet sportluftfilter och ett chip som är optimerade för dom prylarna^

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Sök