Att blanda etanol med bensin gör bara att bilen drar mer soppa än den gjort om man kört rent på något av bränslenna. Med etanol i tanken drar bilen mellan 30-50% mer mängd bränsle än bensin (uppgifterna varierar på varenda ställe man läser) och du kan fylla på med vanlig bensin om etanol mack skulle vara långt ifrån.
Angående hästarna, saxat från etanol.nu:
"E85 har ett oktantal på runt 104 RON, det betyder att man kan komprimera bränslet mer än bensin innan man tänder. Om motorn optimeras för E85 (mer bränsle, högre kompression och ev. tidigare tändning) kan man alltså få ut mer effekt. Saabs etanolbil (FFV) ger hela 20% mer effekt på etanol än på bensin. För att få ut mesta möjliga effekt i en sugmotor som är byggd för bensin måste kompressionen höjas vilket görs genom att man planar toppen eller skaffar sig högkompressionskolvar. För kompressor- och turbomotorer räcker det att höja laddningstrycket för att få en god verkan av etanolbränslet. Ju bättre optimerad konvertering desto bättre utnyttjar man bränslet, det går dock att konvertera utan att höja kompressionstrycket och detta kräver inga dyra emmisionstester för att kontrollera att NOx-halten inte ökat. Även låginblandning av E85 ger högre effekt. Etanol tillför syre bundet i bränslet och därför ökar verkningsgraden. Detta kan ge sig uttryck i piggare bil eller lägre bränsleförbrukning."