2884
Sök

Jävligt irriterande o idiotiskt trafikfarligt! (halvljus+dimljus)

Såld på Italienare
579 Inlägg
7 januari 2006
Dröni, du e ute o sladdar smile
Har la halka några gånger per år.

21 761 Inlägg
7 januari 2006
Jaha, där ser man vad fel man kan ha.

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 mars 2008
Men vad är detta? Jag trodde att jag var den enda som avskydde drummelljusligan (Halvljus+Dimljus = Drummelljus). Jag är 50% av medlemmarna i klubben som bländar drummelljusåkare i Skövde, och medutvecklare av följande klassificering av nämnda drummlar:

#1. Russin-drummeln
Pensionär som sett att andra har tända dimljus, tror att det är lagligt och får sedan för sig att man blir bättre trafikant för att man nu ser och syns bättre.

Russin-drummeln stänger av sina dimljus vid bländning för att vara snäll mot dom med känsliga ögon.

#2. Styling-drummeln
Har dimljusen tända endast för att det ser citat: "sportigt" ut. Styling-drumeln hälsar på likasinnade vid möte, men låtsas ganska ofta bara klia sig under näsan när han ser att det är en Russin-drummel han möter.

Styling-drummeln gör ingenting vid bländning. Han vet att det är fel, men skiter i om andra bländas för det. Lagen anses vara citat: "skitlöjlig".

#3. Kavaj-drummeln
Är VD, chef, eller välbärgad på något sätt. Därför har denne människa alltid kavaj till sina jeans, såvida inte tillfället kräver hela kostymen. På grund av sin ställning eller ekonomi är bilen fullutrustad, alltså en modell med dimljus. De är alltid tända för att bilen faktiskt är den fullutrustade med fyra ljus... Han hälsar aldrig tillbaka när han möter Styling-drummeln då "sånt pack" är av sämre börd...

Kavaj-drummeln blinkar åt dig vid bländning för att sedan ge dig sura miner och gester. Han visade ju att det inte var helljusen som var tända när han blinkade åt dig och blir förbannad när du inte släcker dina.

#4. Ärke-drummeln
Den värsta av de alla. Denna person ser inte symbolen för dimljus på dimljusknappen. Denna person tror att det står "M" på knappen, slår på dimljusen och kör som ett oljat fjälster utan att tänka sig för i trafiken. han hälsar tillbaka till Styling-drummeln om han inte har fullt upp med att avsluta en livsfarlig omkörning eller undvika dikeskanten med något hjulpar.

Ärke-drummeln slår även han på heljuset vid bländning. Han vet inte att det är en olaglig kombination och fattar inte varför du bländar honom bara för att hans bil är i sportläge...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

345 Inlägg
28 mars 2008
Mig stör det inte så väldigt att folk kör med dimljusen på fast det är bra väder, tycker inte de bländar så farligt (kör dock inte själv med dem på hela tiden bara för det). Felriktade xenons är betydligt värre, finns det gott om här i trakten mad

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 mars 2008
Gulmun skrev:
Massa text...

Dagens inlägg!

Måste nästan sparas big_smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 mars 2008
Körde faktiskt med dimljusen fram på för ett par dag sen, var rätt snyggt och lite bättre såg man ju.

Fast då körde jag med dimljus + hellyse, bilen tillåter inget annat.

Så vid möte lyser inte dimljusen alls (datorn i bilen släcker dom när man bländar av till halvljus som man *SKA* göra vid möte).

Gillar det där med att dimljusena släcks när man bländar av till halvljus och sen tänds dom igen när man sätter på hellyset igen, så ingen störs av mina dimljus iaf cool  (dom gånger jag faktiskt kör med det, vilket varit en gång hittils tongue).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 mars 2008
Dimljus flyttar bara blicken närmare bilen, och har man läst på lite så vet man att det är farligare att lägga blicken närmare bilen än längre bort. Dimljus påverkar bara närseendet och hjälper inte distans...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 mars 2008
Mortalis skrev:
Dimljus flyttar bara blicken närmare bilen, och har man läst på lite så vet man att det är farligare att lägga blicken närmare bilen än längre bort. Dimljus påverkar bara närseendet och hjälper inte distans...

Är väl ingen som har sagt att man ser bättre på långt håll heller ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Bredbands Tekniker
176 Inlägg
28 mars 2008
Har man dom rätt inställda så ska dom inte blända..
Jag har inga problem med att ngn har dom på!! Men det kanske är för att jag själv använder dom ibland..

Sen att man bländar med helljuset mad är väl ingen bra idé!!För det är väl ännu mera "trafikfarligt och idiotiskt"..!>

Men det är jag och jag brukar inte bry mig om såna "småsaker"!! wink
Senast redigerat av Roadkiller (28 mars 2008)

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 mars 2008
tar ju bort lite av vitsen med helljuset när du använder båda två som du beskrev...

1 Inlägg
28 mars 2008
Pepe skrev:
Jag tror att en del, men inte den större delen som kör med halvljus+dimljus gör det för att böterna "endast" är 400:- för den kombinationen vad jag hört. Däremot så blir det ett jävla liv om man åker parkering+dimljus i stan å bara glider i 30. Då är det vipps 800:- för att man inte har föreskriven belysning tänd överhuvud taget.
Iof är det bara att neka å hoppas på att åklagaren inte väljer att väcka åtal pga. den låga summan det handlar om. Jag slapp undan iaf, men med förklaringen "Det föreligger inte tillräckliga skäl för att väcka åtal, eftersom man med hänsyn till bevisningen på objektiva grunder inte kan förvänta sig en fällande dom"
Dock så tycker jag nästan lite synd om den polisen som inte hade kollegan på sin sida å inte rättsväsendet heller, endast en dum lag som inte hjälpte han. Dock ska tilläggas att det som gör att man blir mera sur på han är att han skulle skriva två rapporter och på så sätt ge mig dubbla böter. Han svarade inte på frågan: Varför? Bara gick från plattsen...

Men men, ett litet inlägg bara. Själv tycker jag parkering+dimljus (måste absolut vara rätt inställda) är den bästa av alla kombinationer av belysning i våran stad där varje korsning i centrum är ett stort *pip* väggupp..

Och så lite kredit till de biltillverkare som har glödtrådsvakter!
Det skulle nästan vara lag på det med tanke på hur en del inte verkar uppmärksamma något över huvud taget.

Priset är 500 istället för 400kr om ingen rättat tidigare:P

* Klåpare
1 718 Inlägg
28 mars 2008
Roadkiller skrev:
Har man dom rätt inställda så ska dom inte blända..
Jag har inga problem med att ngn har dom på!! Men det kanske är för att jag själv använder dom ibland..

Sen att man bländar med helljuset mad är väl ingen bra idé!!För det är väl ännu mera "trafikfarligt och idiotiskt"..!>

Men det är jag och jag brukar inte bry mig om såna "småsaker"!! wink

Småsaker? Det är olagligt! mad
Jag själv kör ibland med dimljus & parkeringsljus på dagen av 2 anledningar. 1: Det är snyggt. 2: Jag sparar på halvljusens livslängd (tror jag??). Men möter jag nån med både och så åker helljuset på automatiskt. Jag vet inte varför men jag är allergisk mot drummellljusare, men jag går åxå mot röd gubbe, vet vad pirate bay är, och kör för fort. Får nog snart gå i terapi för att bli kvitt mina tvångstankar... sad

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
28 mars 2008
Nja... i mitt fall så påverkar inte dimljuset nånting för mig, om man tänker på de som jag monterat extra nere i kofångaren. De lyser bara upp lite framför bilen som man inte ser om man inte sträcker på sig. Bara för syns skull.. hehe tongue
De inbyggda dimljuset i golfen har förändrats sen jag monterade angel eyes, inte alls lika bra som original, men det spelar ingen roll ändå.

Personligen tycker jag, så länge inte dimljusen bländar att det är snyggt med 4 ljuspunkter i fronten.
Eller angel eyes och dimljus i mitt och BMWs fall. wink

//Edge

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
28 mars 2008
GT90 skrev:
Jag blir så urbota trött, förbannad o rädd! Varför kan folk inte hålla reda på sina lysen?!! 

Var o varannan bil man möter kör med dimljus o halvljus i kombination.
Mig veterligen är detta en otillåten kombination.
Det går väl möjligtvis an dagtid, då man ser ändå men vid mörkerkörning bländar det. Ska man nödvändigtvis köra med dimljus så slå av till parkeringsbelysning i övrigt!!!

Sen till de "satar" som kör omkring med ej fungeramde belysning. Mötte en jävel senast i morse med bara ett halvljus och fick tamejfaan hänga mig på ratten o gira åt sidan.  Så se för faaan till att få trasiga glödlampor/strålkastarlampor bytta. Innan de slocknar helst.

Å är ni för lata för att byta själva så lämna då in till en verkstad eller nån kompis som är lite seriös.

OBS! Riktar mig inte till nån speciell här på garaget, men detta kanske möjligen skulle kunna starta en typ av "kedjereaktion" som höjer självdiciplinen och trafiksäkerhetstänkande. (om man har tur)

så rätt skrivet
har gått så långt så jag slår på helljuset när jag möter nån som åker med dimljus och halvljus samtidigt jag ser inte ett skvatt när dom bländar en på kvällen ska tillägga att jag numera har 5 xenon extraljus i fronten på vinterbilen folk som möter mig har börjat sluta använda dimljus nu iallafall dom man känner

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
28 mars 2008
Sateonatour skrev:
GT90 skrev:
Jag blir så urbota trött, förbannad o rädd! Varför kan folk inte hålla reda på sina lysen?!! 

Det går väl möjligtvis an dagtid, då man ser ändå men vid mörkerkörning bländar det. Ska man nödvändigtvis köra med dimljus så slå av till parkeringsbelysning i övrigt!!!

Sen till de "satar" som kör omkring med ej fungeramde belysning. Mötte en jävel senast i morse med bara ett halvljus och fick tamejfaan hänga mig på ratten o gira åt sidan.  Så se för faaan till att få trasiga glödlampor/strålkastarlampor bytta. Innan de slocknar helst.

Å är ni för lata för att byta själva så lämna då in till en verkstad eller nån kompis som är lite seriös.

OBS! Riktar mig inte till nån speciell här på garaget, men detta kanske möjligen skulle kunna starta en typ av "kedjereaktion" som höjer självdiciplinen och trafiksäkerhetstänkande. (om man har tur)

så rätt skrivet
har gått så långt så jag slår på helljuset när jag möter nån som åker med dimljus och halvljus samtidigt jag ser inte ett skvatt när dom bländar en på kvällen ska tillägga att jag numera har 5 xenon extraljus i fronten på vinterbilen folk som möter mig har börjat sluta använda dimljus nu iallafall dom man känner

Hmm.. inte för att vara sån, men tror du verkligen att det blir bättre genom att blända någon med sina extra ljus bara för att de råkar ha dimljusen på?
Om du nu har extra starkt ljus på ectraljusen så kan det ju vara farligt att blända andra.

Det är faktiskt inte alla som ens vet att deras dimljus är på, och då hjälper det ju inte hur mycket du än bländar..
Bara en tanke. wink

//Edge

163 Inlägg
28 mars 2008
Edge83 skrev:
Sateonatour skrev:
GT90 skrev:

så rätt skrivet

Hmm.. inte för att vara sån, men tror du verkligen att det blir bättre genom att blända någon med sina extra ljus bara för att de råkar ha dimljusen på?
Om du nu har extra starkt ljus på ectraljusen så kan det ju vara farligt att blända andra.

Det är faktiskt inte alla som ens vet att deras dimljus är på, och då hjälper det ju inte hur mycket du än bländar..
Bara en tanke. wink

Vad gör du om det kommer någon som "råkar" ha sina extraljus på så att du inte ser ett skvatt sitter du och lallar lite tyst för dig själv och undrar när diket kommer eller? 9 av 10 har iallafall fattat vinken när jag dragit på helljuset. naturligtvis så slår jag ju bara på mot dom som bländar mig har dom dimljusen står rätt ner i backen gör det ju inget men hur många har det???

Muttley
28 mars 2008
Sateonatour skrev:
Edge83 skrev:
Sateonatour skrev:

så rätt skrivet

Bara en tanke. wink

Vad gör du om det kommer någon som "råkar" ha sina extraljus på så att du inte ser ett skvatt sitter du och lallar lite tyst för dig själv och undrar när diket kommer eller? 9 av 10 har iallafall fattat vinken när jag dragit på helljuset. naturligtvis så slår jag ju bara på mot dom som bländar mig har dom dimljusen står rätt ner i backen gör det ju inget men hur många har det???

har de sina extraljus (fjärrljusen) igång så sätter jag igång mitt helljus och släcker inte de alls om de jävlas.
om jag har mitt dimljus igång och någon bländar på mig då jag har mina rätt inställda så sätter jag igång helljus.
du om någon borde ju märka om du har dina extraljus igång på vinterbilen då?

skit i andra och sköt dig själv smile men så får man inte ha de längre.
jag tycker de är värre med folk som har felställda lyktor. folk som inte har bakljus är mer irriterande än de med dimljus.smile

163 Inlägg
28 mars 2008
tkd_rille skrev:
Sateonatour skrev:
Edge83 skrev:

Bara en tanke. wink

har de sina extraljus (fjärrljusen) igång så sätter jag igång mitt helljus och släcker inte de alls om de jävlas.
om jag har mitt dimljus igång och någon bländar på mig då jag har mina rätt inställda så sätter jag igång helljus.

jag tycker de är värre med folk som har felställda lyktor. folk som inte har bakljus är mer irriterande än de med dimljus.smile

Som jag skrev om du nu inte har läst det jag skrivit....
"har gått så långt så jag slår på helljuset när jag möter nån som åker med dimljus och halvljus samtidigt jag ser inte ett skvatt när dom bländar en på kvällen" med det menar jag dom som har dom ståendes så man blir bländad det är oerhört få som har sina ståendes rätt med andra ord bländar nån mig så bländar jag tbx . SLUT spelar ingen roll vad ni skriver jag kommer alltid göra så

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
28 mars 2008
Sateonatour skrev:
tkd_rille skrev:
Sateonatour skrev:

"har gått så långt så jag slår på helljuset när jag möter nån som åker med dimljus och halvljus samtidigt jag ser inte ett skvatt när dom bländar en på kvällen" med det menar jag dom som har dom ståendes så man blir bländad det är oerhört få som har sina ståendes rätt med andra ord bländar nån mig så bländar jag tbx . SLUT spelar ingen roll vad ni skriver jag kommer alltid göra så

Klart man blinkar med helljuset om någon bländar med sina fjärr/extraljus.
Jag vet inte vilka dimljus du tittar på för jag har då inte stött på några dimljus som bländar mer än vad vanligt halvljus gör..

//Edge

Muttley
28 mars 2008
Sateonatour skrev:
tkd_rille skrev:
Sateonatour skrev:

ja klart men sen finns de sådana idioter som bländar en fastän dimljusena står rätt och jag nu har dimljus/halvljus igång och då får de ju ta helljus såklart, jag har inte varit med om mycket felinställda dimljus och sådant men de verkar ju vara vanligt längre upp eller så. jag har kört dagligen mellan hässleholm/lund från november till februari under mörker och inte stört mig smile

ps du är en större fara för mötande när du bländar på med dina extrastarka extraljus. har man kört en bra bit i mörker och är trött och de plötsligt kommer en idiot som sätter igång jättestora extraljus så är chansen stor att man blir blind för en liten stund.

Sök