Ta det till dig själv......en trött dag på jobbet och man kommer ut en vinterdag och man tar ett djupt andetag i friska luften......man piggnar till direkt. Gör samma sak fast det är högsommarvärme.......det blir inte lika bra?
Nej just det.....och anledningen är att i kall luft finns det mera syre än i varm luft och människor (och motorer oxo för den delen) gillar syre
SÅ....en sval dag gillar motorn läget bättre än en varm dag OCH man skall alltid försöka (som tidigare nämts) att skärma av filtret väl så det suger så sval luft som möjligt.
Det är för att hjälpa till att få upp motorns temperatur snabbt, varmare insugningsluft gör att motorn ökar i temp fortare.
Öppet filter på vintern kan bli problem om det är riktigt kallt och du har lite vatten i tanken. Det som händer är att den kalla insugningsluften kyler ner spridarna/förgasaren så att en ev. vattendroppe fryser till is där och därmed förstör funktionen, dvs. bilen gommer att gå dåligt/stanna.
När värmen i motorn tinat vattendroppen igen är det bara att fortsätta.
Kör med lite K-sprit/E85 i tanken så slipper du alla sådana vinterproblem
OBS. Detta kan uppkomma även med orginalfilter
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...