3749
Sök

har fått generator vin i högtalarna

1 058 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
hej, fick idag bara helt plötsligt generator vin i högtalarna. låter som ett pipande ljud, och ett bankande ljud. det som bankar finns där även om man stänger av motorn. använder man kupefläkten så hör man störningar från motorn, alltså fläktmotorn.

aldrig vart med om detta nån gång i någon av mina bilar. installationen har suttit i bilen ett tag. har funkat fint tills idag. lågnivån är dragen på en sida och strömkabeln till en. fram steget är jordat i karossen och bassteget i bältesbult. har kontrollerat om glapp finns men hittar inget.

snälla hjälp mig hitta felet tongue mvh//Tommie

PoLoud =D

2 123 Inlägg
30 november 2007
vw_performance skrev:
hej, fick idag bara helt plötsligt generator vin i högtalarna. låter som ett pipande ljud, och ett bankande ljud. det som bankar finns där även om man stänger av motorn. använder man kupefläkten så hör man störningar från motorn, alltså fläktmotorn.

aldrig vart med om detta nån gång i någon av mina bilar. installationen har suttit i bilen ett tag. har funkat fint tills idag. lågnivån är dragen på en sida och strömkabeln till en. fram steget är jordat i karossen och bassteget i bältesbult. har kontrollerat om glapp finns men hittar inget.

snälla hjälp mig hitta felet tongue mvh//Tommie

Först och främst brukar man vilja jorda hela systemet på en och samma punkt för att slippa olika spänningsfall över det både stegen.
Enligt mig kan det vara 2 fel fast båda felen beror på ett och samma.
Du har dålig jord till antingen stegen eller mellan batteri till motor, generator och kaross. Lyft på kabelskorna och skrapa plåtrent, spraya gärna på lite rostskyddsmedel för att slippa att samma problem upstår igen, tar betydligt längre tid om du har sånt medel.
Har du dålig jord till slutstegen kan steget försöka ta jord via lågnivån och då brinner signaljorden i CD spelare och spelaren måste in på reparation och lödas om. Men det troligaste är att nån eller några av dina jordpunkter blivit dålig så börja med att kolla det och återkom sen.
Lycka till.
MVH Fredrik

80 Inlägg
30 november 2007
Hade samma sak i min gamla bil!
Då var det lågnivåkabeln och pluskabeln det var fel på. Hade dem två för nära
varandra. La om pluskabeln och lågnivå på olika sidor på
bilen och köpte en dubbelisolerad lågnivå. Fungerade klockrent efter!

Volvo & Audi!

1 058 Inlägg
30 november 2007
Trådstartare
jag har inte plus och lågnivå på samma ställe, har biltemas lågnivå, en blå.

PoLoud =D

217 Inlägg
1 december 2007
dra lågnivå på ena sidan och plussladden på andra störningsfilter kan man köpa som dämpar det lite men inte helt..

820 Inlägg
1 december 2007
ÅFAN?!?

Har du hällt vinet själv i högtalarna eller Rinner det vin ur dem av sig självt?

hälsningar från skrivihop.nu...

264 Inlägg
1 december 2007
wh0re skrev:
ÅFAN?!?

Har du hällt vinet själv i högtalarna eller Rinner det vin ur dem av sig självt?

Mooooaaaahah!!

f.d. Robospine
208 Inlägg
1 december 2007
wh0re skrev:
ÅFAN?!?

... och du svarar med stor bokstav mitt i en mening. wink

Att hänga upp sig på stavfel och särskrivning i ett forum där målgruppen är fordonsnördar blir lätt ett heltidsarbete, inget att bry sig om med andra ord smile

mvh Alex som har en hel hög oranga skrivihop.nu-lappar i plånboken.

redigering: Fast jag tyckte ju också att trådrubriken var rolig.
redigering igen: Försök att förtydliga vad jag menade.. Jag drev med wh0re, inte med trådskaparen.
Senast redigerat av Robospine (1 december 2007)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

1 058 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
Jaja, så ni trodde på allvar att jag hade fått exempelvis rödvin i mina högtalare då eller?? vill ni klaga på stvafel så får ni nog tyvärr sitta och kolla varenda tråd i hela forumet..
men vill ni leka språkpoliser så får ni väl göra det..

PoLoud =D

1 058 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
jag har nu provat en annan stereo och det blev samma sak med den, har kollat alla jord punkter, allting! varenda liten koppling har jag checkat, och dubbelcheckat..

har störningar i både fram och bak steget.

PoLoud =D

21 761 Inlägg
1 december 2007
Alla högtalarkablar också?

Så att ingen har kommit åt karossen tex.

1 058 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Alla högtalarkablar också?

Så att ingen har kommit åt karossen tex.

kan detta ha med saken att göra? har provat att bara driva ett steg åt gången, och samma fenomen oavsett..

alltså, alla förbrukare i bilen hörs i högtalarna, tex, generatorn, kupefläkt, hel/halvljus.

allting funkade prima, tills i förrgår..

dom åtgärder jag provat är att kolla varenda liten kabel i hela systemet, förutom högtalarkablar till framsystemet.  allting är i sin ordning.. lågnivån till båda stegen ligger på bra avstånd till kraftiga strömkablar. jag håller på att bli tokig! funderar på att slänga högtalarna åt helvete!

PoLoud =D

21 761 Inlägg
2 december 2007
Jag är inte helt säker, men har för mig att det kan bli en del störningar även om det "bara" handlar om att högtalarkabeln ligger emot jord. Det skadar ju inte att kolla upp iaf smile.

Miklen
2 december 2007
..låter som att nån kabel är skavd nånstans som ovan skriver.. Annars är det konstigt att det uppkommit bara sådär.. inga kablar du har skruvat loss.. onödiga fast kanske ändå vesentliga.. ?

1 058 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Miklen skrev:
..låter som att nån kabel är skavd nånstans som ovan skriver.. Annars är det konstigt att det uppkommit bara sådär.. inga kablar du har skruvat loss.. onödiga fast kanske ändå vesentliga.. ?

nej inte vad jag kan komma på.. det bara fanns där. nån sa nånting om signaljorden i spelaren, men jag har provat en annan spelare och det var samma med den..

kanske den paja den oxå tongue hehe. ne men ärligt, fan va trött jag är på skiten..

PoLoud =D

391 Inlägg
2 december 2007
fick samma problem i min för nån vecka sen, problemet var från början dålig jordning till steget,   som i sin tur tagit jord genom lågnivån och bränt HU,  vilket i sin tur ledde till enorma störningar som brände steget,   

mitt tipps till dig, jorda båda stegen i bältespunkten,
testa dina steg i en polares bil eller låna ett steg och testa i ditt när du sett över jordpunkterna,   

// Andreas

275 Inlägg
2 december 2007
om jag var du skulle jag börja med att koppla in en annan lågnivåkabel.
(utan att ta bort den du har, ifall det inte är där felet är så är det ju onödigt att byta...bara dra en annan tvärs igenom bilen hastigt och testa)
och sen som nån annan sa : lossa jordpunkterna och skrapa rent...
edit:lider med dig, generatorvin kan vara ett h-vete att bli av med.sad
Senast redigerat av mo_tattoo (2 december 2007)

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

2 230 Inlägg
2 december 2007
det jag har hört dom som fåttt så har drage el/strm kabeln tillsammans med ljud kablarna dvs att domligger motbrevid varandra och därför fått generator vinet. det man gör då är ju bara att flytar på endra ljud eller störm kablarna en bit från varandra. typ andra sidan av bilen:)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

2 123 Inlägg
2 december 2007
Nu när du följt mina råd och gjort som jag sa rådet jag dig att gå in på jinxs sida och kolla hans felsökningstabell. Finns under galleri och projekt.
Följ den och du hittar felet uteslutande.
MVH Fredrik

1 058 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Nu när du följt mina råd och gjort som jag sa rådet jag dig att gå in på jinxs sida och kolla hans felsökningstabell. Finns under galleri och projekt.
Följ den och du hittar felet uteslutande.
MVH Fredrik

TACK! jag har letat som en idiot efter en sån här! jag har sett flera stycken men aldrig hittat dom igen tongue nu ska här felsökas!

PoLoud =D

Sök