3558
Sök

Min saab 900 -94 vägrar starta..

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Tjenare!

var och köpte mig en saab 900-94 idag..
de var ca 20 mil från köptstället och hem till mig...
Bilen gick hur fint som helst inga missljud eller nått.. den gick inte varm häller eller nått sånt...
Sen när jag hade kommit hem så stod jag på tomgång utanför en kompis i ca: 1 minut och så dog bilen helt å hållet..

när jag vrider på nyckeln så låter de som att startmotorn snurrar utan att vrida om motorn...
vi provade att bogsera igång den, men hände ingenting! gick inte ens nästan igång..

De är en saab 900 2,3 från 94 har gått ca 25,000
Enda lampan som lyste var SRS airbag lampan men den hade lyst hela tiden.

alla oljenivåer,kylarvatten och sånt är som de ska,.

någon som har haft liknande fel eller vet vad de kan vara ?
finns de nått vanligt fel som brukar visa sig på just den modellen ?

alla oljenivåer,kylarvatten och sånt är som de ska,.

Mvh Jonas

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
2 december 2007
Är det gnista?

Allt för den där jävla hatten!

4 506 Inlägg
2 december 2007
Funkar bränslepumpen?
Vrid på nycken till andra hacket och hör om den surrar. Det ska den göra...
Om inte så kan det vara den.

Är det Tändkasset på den modellen? Det är ett problem som äldre saabar värkar råka ut för ibland att den ger upp, Vet inte varför dock, Då jag inte är så intreserad av saab'ar.
Senast redigerat av _Wallis_ (2 december 2007)

Kan du andas kan du dö.

138 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Hann inte kolla upp så mycket då de hände typ nån timma sen och de var kallt som fan så ja gick hem på en gång...
Men ska kolla gnista och sånt imorn..
har ingen aning om de är tändkasset !?

4 506 Inlägg
2 december 2007
Taavo skrev:
Hann inte kolla upp så mycket då de hände typ nån timma sen och de var kallt som fan så ja gick hem på en gång...
Men ska kolla gnista och sånt imorn..
har ingen aning om de är tändkasset !?

Här har du en tändkasset:
http://195.149.144.149/images/37/3745795311.jpg
http://www.garaget.org/archive/10151/8433/7553-4667-6499.jpg

Ist för enskilda tändspolar eller en tändspole och tändkablar...
Senast redigerat av _Wallis_ (2 december 2007)

Kan du andas kan du dö.

138 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
nope såndär har jag inte på min utan det är vanliga tändkablar och tändspole
Men får inte lös tändstiften så kan inte kolla om de är gnista på dom...min tändstiftsnyckel var för bred så det gick itne...ska skaffa nån mindre å kolla sen..
Men har iaf kollat bränslepumpen , och den verkar funka då den låter när man vrider på nyckeln...
så de måste ju nästan vara nått med tändningen ?
eller ?

2 164 Inlägg
2 december 2007
Ska finnas i skuffe verktyg att ta bort stiften med.
men mitt tips är ju soppa pumpen.

MVH

F

4 506 Inlägg
2 december 2007
Okej, ja surrar den så ska den ju funka!
Konsigt att du inte har tändkasset, för de bilderna jag lade upp e från Saab 900 94,,

Kan du andas kan du dö.

644 Inlägg
2 december 2007
Har du provat att tanka..?  Mätaren kanske visar fel...

138 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Jo såg att verktyget fanns i skuffen...
Så nu vet jag alltså...

Soppa pumpen surrar så den verkar funka...
alla stift ger gnista. MEN bara när jag släpper nyckeln...alltså när ja vrider nyckeln till läget som fjädrar tillbaka så gnistrar det inte utan bara när ja släpper den

Jag tankade fulltank Ca 68 liter ? och har kört landsväg hela tiden i 24 mil ungefär så de ska finnas bensin där!

En sak ja tänkte på nu...CHECK ENGINE lampan,.ska den slockna efter ett tag när man vridit på tändningen ? för den lyser hela tiden.

Flonas

2 164 Inlägg
2 december 2007
Försök att få den till en verkstad och läs felkoderna.
Ditt fel kan lösas på de sättet.
CE lampan ska slockna efter ett tag.

MVH

F

138 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Hmm ok...Men är inte de svin dyrt ?
kan man göra de på nån vanlig verkstad eller måste de vara en saab verkstad ?

Smålänning
7 883 Inlägg
2 december 2007
_Wallis_ skrev:
Konsigt att du inte har tändkasset, för de bilderna jag lade upp e från Saab 900 94,,

Bara turbon som har tändkassett och trionic. Inte 2,0i och 2,3i.

men om du inte ens hör att startmotorn tar i så tvivlar jag på att det har med soppan eller tändningen att göra. går den bogsera igång? Försök dock max en gång!!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

138 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
_Wallis_ skrev:

men om du inte ens hör att startmotorn tar i så tvivlar jag på att det har med soppan eller tändningen att göra. går den bogsera igång? Försök dock max en gång!!

Provade nu att vrida på nyckeln när en växel var i och bilen hoppade frammåt så den tar ju i iaf....

Vi provade att bogsera igång men motorn lät bara precis som när man glömt vrida på tändningen alltså inget svar alls..

hittade den här länken....http://popeye.rty.nu/2002/felkoder.htm
Kan man göra så på min också ?

29 Inlägg
2 december 2007
min 900 2.3i -95 dog helt plötsligt en gång me.... hittade inte nått fel, men så kollade jag säkringarna vid förar dörren och där hade en säkring till insprutarna eller va de nu va gått, så ja bytte den o då gick bilen igång igen!

Smålänning
7 883 Inlägg
2 december 2007
Taavo skrev:
twin_cam skrev:
_Wallis_ skrev:

Provade nu att vrida på nyckeln när en växel var i och bilen hoppade frammåt så den tar ju i iaf....

Vi provade att bogsera igång men motorn lät bara precis som när man glömt vrida på tändningen alltså inget svar alls..

Japp. det går, men inte enligt popeys annars suveräna guide. Den behandlar nämligen LH jetronic, och du har motronic i din.

kollat gnistan än? är bäst att göra det först så försvinner en del av dom möjliga felen.

Kolla om du hittar nått på http://www.900klubben.com/phpbb2/index.php Din bilmodell ligger under kategorin NG900

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

138 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
Saab9oo skrev:
min 900 2.3i -95 dog helt plötsligt en gång me.... hittade inte nått fel, men så kollade jag säkringarna vid förar dörren och där hade en säkring till insprutarna eller va de nu va gått, så ja bytte den o då gick bilen igång igen!

Har redan kollat alla säkringar där och dom var hela....så tyvär är de nog inte det

138 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Taavo skrev:
twin_cam skrev:

Japp. det går, men inte enligt popeys annars suveräna guide. Den behandlar nämligen LH jetronic, och du har motronic i din
kollat gnistan än? är bäst att göra det först så försvinner en del av dom möjliga felen.

Kolla om du hittar nått på http://www.900klubben.com/phpbb2/index.php Din bilmodell ligger under kategorin NG900

Jo jag kollade ju gnistan ,, alla tändstift hade gnista men inte under tiden jag körde startmotorn utan bara snabbt när jag släppte nyckeln :S ?

aa tack ska kolla den sidan.

138 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
det här borde ju funka http://www.saabcentral.com/~munki/techn … tronic.htm

Men vart sitter den kontakten ?

4 506 Inlägg
2 december 2007
Taavo skrev:
det här borde ju funka http://www.saabcentral.com/~munki/techn … tronic.htm

Men vart sitter den kontakten ?

On the kick panel underneath the steering wheel, and in front of the pedals, you will see a rectangular piece of plastic

I instrument panelen under ratten, men framför pedalerna, Där kan du se en rektangulär plastbit, Ta bort den så finner du diag.utaget och sedan följer du intruktionerna på SaabCentral sidan som du länka.

Förstår du?

MVH Andreas

Kan du andas kan du dö.

Sök