3442
Sök

Min saab 900 -94 vägrar starta..

4 506 Inlägg
2 december 2007
#21
Kan översätta allt åt dig om du har svårt för eng,
De e bara å säga te så..


//Andreas

Kan du andas kan du dö.

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
2 december 2007
Trådstartare
#22
De är lungt hade bara missat texten big_smile
Provade iaf att göra det där och koden blev 12..
alltså inget fel på bilen :S


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#23
Hej igen...

Jag provade rengöra innuti fördelarlocket för det var såndär grönskit på kontaktytorna,   sån som brukar komma på batteriernas poler!
och då lät de som att bilen hostade till snabbt i början för att sedan inte reagera alls..
kan de då vara fördelarlocket som är boven i dramat ?

Men kan bilen verkligen bara lägga av helt plötsligt när den pajjat ??


2 164 Inlägg
3 december 2007
#24
Ja de kan de vara.
Byt de och sen om de blir bättre sen.

MVH

F


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#25
Okey tack för alla svar...ska prova byta den å se om de händer nått !


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#26
eller kan man mäta med multimeter på nått sätt på fördelarn och se om den funkar som den ska ?
och vart ska man mäta isåfall ?


850turbo
3 december 2007
#27
Bensin? smile

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#28
Jag har:

Bensin i tanken(30L)
Gnista på alla stift
bensin kommer fram till motorn

Har bytt fördelarlocket
rotorn ..

vet inte så mycket om motorer men min gissning är
att de måste vara nån givare eller nått ?
vad finns de för givare som gör att den inte startar om  den är pajj?


Smålänning
7 883 Inlägg
3 december 2007
#29
Taavo skrev:
Jag har:

Bensin i tanken(30L)
Gnista på alla stift
bensin kommer fram till motorn

Har bytt fördelarlocket
rotorn ..

vet inte så mycket om motorer men min gissning är
att de måste vara nån givare eller nått ?
vad finns de för givare som gör att den inte startar om  den är pajj?

Är inte helt ovanligt att vevaxelgivaren går sönder har jag hört. Vet en som bytt sin två gånger på båda sina.
men då borde den å andra sidan inte ge någon soppa.

Bara kompressionsprov kvar och testa nu då.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
3 december 2007
#30
vevaxelgivaren gissar jag på smile
Senast redigerat av kwansa (3 december 2007)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
#31
så om vevaxelgivaren är trasig ska de inte komma fram soppa till stiften ?
och de gör de ju för stiften var ganska blöta och luktade bensin.

och en vevaxelgivare gick på drygt 750kr så man vill ju veta om de är den...
kan man mäta den också, och se om den funkar ?
den satt ju ganska bra till för å ta lös så att.


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
#32
en polare kom och kollade på bilen idag och han tyckte de var precis som om de inte var nått motstånd i motorn när man vred på nyckeln...precis som att kammarna inte snurrade elller vad han nu sa.


Smålänning
7 883 Inlägg
4 december 2007
#33
Taavo skrev:
en polare kom och kollade på bilen idag och han tyckte de var precis som om de inte var nått motstånd i motorn när man vred på nyckeln...precis som att kammarna inte snurrade elller vad han nu sa.

Ok, nu kommer vi till frågan som inte borde behöva ställas, men har motorn skramlat ovanligt mycket, eller plötsligt bara smällt till och stannat?

I så fall har antagligen kamkedjan gått, eller är på g, så att ventiltiderna är åt fanders. Har den gått så har alla ventilerna krökt sog och därför blir det inget motstånd.

Har du gjort kompprov? Kan vara så enkelt som kolvringarna. Särksilt om du kört med open airfilter, och kolvrngarna i sig är inte så dyra, men jobbet att byta dom är inte billigt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
#34
nope lät inte ett skit när den dog så...
öppnade upp ventilkåpan idag och allt var som de skulle...

har dock inte gjort kompprov !

hela motorn är orginal så har inte kört med open air eller nått annat


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
#35
kan det ha nånting med styrboxen å göra föresten ?


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
#36
ska göra kompprov ikväll, hoppas på de bästa iaf tongue
Senast redigerat av Taavo (4 december 2007)


6 Inlägg
4 december 2007
#37
Kolla först säkringen till bensinpumpen.
Kolla sedan att du har ljud i 2 sekunder i bagageluckan (surrande ljud) efter du vridit om nyckeln.
Sen får du INTE ha Bosch stift i bilen. Min T16 dog flera ggr pga stiften. Långsökt jag vet, men det va så i praktiken.
NGK funkade helt problemfritt.

Ibland så hackar pumparna upp sig och det räcker att ta upp den och knacka på den så går den igång.
Men det är ju givetvis ett krav att du har ström till pumpen.
Kan va fel på relät till pumpen. DYRT som satan.
Men går att testa, men fråga mig inte hur.

Någon annan som vet kanske ?

Lycka till

oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
#38
Okok,,,ska ut och prova lyssna lite längre och kolla de där.. !
har nya ngk stift så dom ska funka fint..


oxiefysinogismantforskare
138 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
#39
pumpen surrar hela tiden....provade hålla ett tag och man hörde den hela tiden !
asså ja fattar verkligen inte varför den inte startar....för om de kommer fram bensin till stiften och stiften har gnista så borde den ju åtminstone hosta till ! eller har jag fel ?


406 Inlägg
4 december 2007
#40
hmmm, asså det kommer bränsle iaf? och gnista, och motorn går runt på starten, märkligt,

:DPlattan i mattan:D


Sök