3273
Sök

motorrecept sierra

155 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
#1
Tjena, tänkte kolla lite vad ni har för åsikter om mitt bygge.

Cosworth kolvar med nya ringar på originalstakar.
nya lager i bottendelen
12:9topplockbultar
bytt alla packningar och oringar(biltema grejer nån som har nån erfarenhet av det?)
a8kam med nya vippor
nyinslipade ventiler
extrasprut med 4kallstartspridare med tryckvakter som skogenracing
adapter på orig grenrör då min svetskunskap är begränsad
turbo är inte inhandlad än, det blir lite vad man kommer över. typ garret to4 eller större
intercooler så stor jag får plats med, vet inte hur stort det är än
återcirkulerande dumpventil
progressiv btr och större spridare
e85 tänkte jag köra på, gärna åsikter om det.

fram med vad ni tycker, hur mycket effekt det skulle kunna  hålla för och andra tankar!

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

12 086 Inlägg
5 december 2007
#2
Jag tycker inte du ska använda biltemas toppackning om du ska överladda. Den håller inte.
Köp en Cossie grupp A packning, den håller.

Om du ska få användning av kolvarna behöver du värre koppling och troligen värre stakar med.

Jag turbokonvertera min Sierra Dohc, det vart skitbra. Jag körde med 50% E85 resten 98oktan, ladda 0.4, gick som ett svin. Med tanke på laddet skulle jag uppskatta 170hk men med tanke på bilarna jag drog skulle jag säga 200hk.

Med orginalkomp och 100% E85 kian du ladda på duktigt, 1 bar utan problem.

Jag rekommenderar att du bygger ett nytt grenrör då de där hemmabyggda adaptrarna inte håller måtten när du kommer upp mot 1 bar.

Saab 9000 intercooler sitter som en smäck, dock får man såga ur lite plast ur strålkastarna men de är de värt (reflektorn är intakt)

155 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
#3
Värre koppling kommer när det finns pengar till det, originalstakarna ska man klara sig en bit på vad jag har hört..  tackar så mkt för hjälpen! Är det någon som vet någon bättre tryckplatta och lamell som man kan plocka ifrån nån annan bil som passar bolt-on?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

Dr. Turbo
459 Inlägg
9 december 2007
#4
folk brukar byta ut originalstakarna till saab vet dock inte vilken modell dock för att få lite kraftigare doningar
annars bör det väl drälla av gammla coswortstakar


155 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
#5
Jo det gör det, men ekonomi finns inte till det och jag har fått höra att man ska klara sig en bit effektmässigt med original. mvh

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

TurboFreaK
14 Inlägg
9 december 2007
#6
Jag hade gått in på www.fmcs.nu och kollat runt där efter cossie kolvar+stakar.
Sedan kan du köra med 940 turbo spridare tror dom flödar cirka 300cc@3bar och dom är lågohm.
Sen är de bara å skicka i etanolen i tanken å införskaffa sig en bredbandslambda, så har du någonsådär reda på hur de ser ut på A/F fronten;).

Lycka Till!
/Mange
Senast redigerat av TheStar (9 december 2007)

"Drift U Later"
-Team Overloaded-

79 Inlägg
9 december 2007
#7
Låter som ett vettigt recept. Dock kommer kallstartspridarna bara räcka till en 0.5bar.

Jag körde med fyra orginalspridare (168cc) spridare som extrasprut på 1bars laddtryck och dom räckte precis till att hålla 0.8i lambda på orginaltopp. Detta på bensin. Du behöver minst 30% större spridare till vanliga sprutet till att börja med och sen större så klart till extrasprutet. Skulle tippa på att saab spridarna från nån gammal turbo funkar bra (216cc?)

Orginalpackning funkar rätt bra upp till 1.2bar. Orginalstakarna klarar ledigt 250-300hk det är varvet som ställer till det så håller du dig under 6500 ska det inte vara några problem alls, fördelen är att du får riktigt lågt komp med orginalstakar då dom är en smula kortare än cosworth stakarna.

För att få en hållbar motor krävs det lite storlek på turbon för att slippa ondskefullt mottryck och högt tryck på lägre varv. Dessutom ger det lite mer effekt i sig.

Sikta på runt 50mm på kompressorhjulet och 60mm på turbinhjulet. Då får du en hyfsat snabbspool på turbon och rätt trevlig maskin.

Jag har alltid kört med kl-racings 63cm intercooler på sierra, passar som perfekt framför kylaren

Låhohmspridare funkar inte på sierrans insprut då det är högohm, då måste man böka med effektmotstånd osv.

Portat orginalgenrör med borttagen pulsair samt en bra tillverkad adapter är minst lika bra eller bättre än många hempulade grenrör man kan se ibland.
Senast redigerat av Mikael_S (9 december 2007)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

TurboFreaK
14 Inlägg
10 december 2007
#8
Mikael_S skrev:
Låter som ett vettigt recept. Dock kommer kallstartspridarna bara räcka till en 0.5bar.

Jag körde med fyra orginalspridare (168cc) spridare som extrasprut på 1bars laddtryck och dom räckte precis till att hålla 0.8i lambda på orginaltopp. Detta på bensin. Du behöver minst 30% större spridare till vanliga sprutet till att börja med och sen större så klart till extrasprutet. Skulle tippa på att saab spridarna från nån gammal turbo funkar bra (216cc?)

Orginalpackning funkar rätt bra upp till 1.2bar. Orginalstakarna klarar ledigt 250-300hk det är varvet som ställer till det så håller du dig under 6500 ska det inte vara några problem alls, fördelen är att du får riktigt lågt komp med orginalstakar då dom är en smula kortare än cosworth stakarna.

För att få en hållbar motor krävs det lite storlek på turbon för att slippa ondskefullt mottryck och högt tryck på lägre varv. Dessutom ger det lite mer effekt i sig.

Sikta på runt 50mm på kompressorhjulet och 60mm på turbinhjulet. Då får du en hyfsat snabbspool på turbon och rätt trevlig maskin.

Jag har alltid kört med kl-racings 63cm intercooler på sierra, passar som perfekt framför kylaren

Låhohmspridare funkar inte på sierrans insprut då det är högohm, då måste man böka med effektmotstånd osv.

Portat orginalgenrör med borttagen pulsair samt en bra tillverkad adapter är minst lika bra eller bättre än många hempulade grenrör man kan se ibland.

sorry micke har helt rätt det är högohm både på sierran och på 940 turbo spridarna så du behöver inte slänga dit nått motstånd om du vill köra med dessa....

"Drift U Later"
-Team Overloaded-

155 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
#9
tackar för alla svar!

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

79 Inlägg
19 december 2007
#10
Volvos "gröna" spridare är lågohm. är kanske bara 740 som har dom?
Senast redigerat av Mikael_S (19 december 2007)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

155 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#11
Okej, så dem ska jag inte ha då alltså?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

79 Inlägg
21 december 2007
#12
Ser du gröna 300cc spridare till salu från en volvo är det med största sannolikhet lågohms spridare, inte värt att chans.

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

155 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
#13
Okej då ge jag fan i dem, tack för hjälpen. Någon som vet någon bättre koppling som passar bolt-on eller med mindre modifikationer till min? försöker hålla ned kostnaderna lite.. När du skriver att ett portat original-grenrör kan funka, menar du då ett matchportat emot toppen eller? mvh
Senast redigerat av Gurrathaman (22 december 2007)

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

79 Inlägg
22 december 2007
#14
En sinterlamell från dalhems funkar bra ihop med orginaltryckplatta och max 1bars laddtryck. Sägs att det går att använda tryckplattan från en saab 900 turbo. Men vet inte exakt vilken

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

155 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#15
okejokej tackar för hjälpen. håller på att försöka porta insug och utblås nu, någon som har någon bild på en pintotopp som redan är portad?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..


Sök