jag har gjort lite special med antennen:
Guide ”shaved antenna” Eclipse g1Denna guide visar hur man gör för att ta bort originalantennen på en Mitsubishi Eclipse g1 och ersätter den med en sladd i bakrutan.
för mig är det bra mottagning, jag märker ingen som helst skillnad förutom att det är mycket snyggare!1. plocka bort allt som har med originalantennen att göra i bakre vänstra hörnet, det e några bultar plus att den sitter hårt i uppekant för att täta, ta bort det bara! Tips: jag tog även bort delen av vingen som sitter i vägen, detta för att komma åt bättre. men jaja det e bara o använda lagom med våld...
2. man kan låta sladdarna vara som ser till att den ska åka upp o ner men e man riktigt ambitiös tar man bort sladdarna från sin källa, jag orkar inte sätta mig in i kopplingsscheman för det så jag kan inte beskriva hur man tar bort dem
sladden för antennen (signal sladden, kolla:
*A*) flyttade jag till b-stolpen på samma sida som original antennen och drog upp den vid taket (där c och b-stolpen går ihop), där lämnade jag den för tillfället
3. på original antennen som du precis har plockat bort sitter en sladdstump och kopplingen för antennsladden, klipp av sladden så nära vid antennen som möjligt (du ska nu ha en bit sladd i handen med en antennkabelkoppling på)
4. ta denna sladdstump och skala av ytterhöljet ca. 3cm, ta bort allt störningsskydd på denna bit, skala av tygmaterialet ca. 1cm. för att får fram signaltråden
5. mät nu upp 3m av en kopparsladd (med hölje), det är denna som kommer att fungera som antenn, den ska vara ca. 1-2mm i ”koppardiameter” helst inte tjockare än så.
Jag har räknat ut att för bästa mottagning vid fm bandet ska man ha 3 meter lång sladd.
Skala av 1cm av din 3m långa nya sladd och löd fast på den lilla tråden du skalat fram på sladdstumpen med antennkopplingen på.
Optional: Jag tog en gammal penna som jag sågade av till ett tunt rör som jag drog över där sladdarna går ihop för att skydda den tunna sladden mot att böjas av. det e bara o tejpa fast röret uppepå kopplingen. Tejpa även lite i andra änden av 3m-sladden
6. anslut din nya antenn till sladden du dragit upp i b-stolpen och putta ner kontakten innanför plastkåpan
Nu finns det olika sätt att gå till väga:
- trä sladden genom den sladdgenomgång som finns till bakluckan där, se till att sladden kommer ut i änden på den
- trä sladden utanpå allt och tape:a fast den, inte lika snyggt men går såklart att förfina,
lite fantasi så hittar du på något sätt att få det snyggt
det man vill få är sladden till kanten på glasrutan.
7. lägg in/putta in sladden emellan glaset och den gummilist som sitter där. det är ett rätt brett hål så den puttas in långt under glaset. Jag använde en platt skruvmejsel för att få in den. änden tar slut ungefär vid andra b-stolpen
8. lägg igen plåten i det hål du skapat från originalantennen med valfri metod och sätt tillbaka alla delar du tagit bort (utom originalantennen
![smile](img/smilies/smile.png)
)
info:*A* sladden du har från radion e en ca.0,5cm tjock sladd, vanlig sk. radio/signal sladd m.m. (kärt barn har många namn) kollar du tvärsnitt på hur den e uppgyggd så e det ett flätat lager med koppar (störningsskydd och form av jord) precis innanför ytterhöljet, innanför det är det vitt tygaktigt material med plast runt som håller ihop det och i tyget så finns en pytteliten koppartråd som är signalen.
Denna guide går att applicera på de flesta bilar med lite modifikationer, principen är densamma.
Jag fråntar mig allt ansvar för olyckor med din bil (eller dig) som händer i samband med montering eller användning av antennen och lämnar inga garantier på att det är hundraprocentig mottagning i just din bil.
Pm:a mig vid frågorMvh
Witte
Edit: lagt till bilder