Tjena, jag har köpt mig några biltema mätare som jag har moddat, här kommer en guide på hur jag har gjort
Guide - Modifiera biltemas mätareDenna guide visar hur jag har gjort för att modifiera biltemas mätare för att göra dom lite snyggare.I guiden använder jag en oljetempmätare för att visa på men det är precis samma sätt på alla biltemas mätare med plastchassie, jag har även gjort detta på en mätare med metallchassie och det var där samma tillvägagångssätt.
Här är iaf mätaren
1. plocka bort stålringen/ramen runt mätarens framkant genom att med en platt skruvmejsel bända upp bakerst kanten, jobba försiktigt! när den är tillräckligt lös trä av den av chassiet. innaför sitter ett glas, var försiktig med det och där sitter även en gummipackning, plocka bort den oxå
2. när alla de delarna är borttagna ska nålen plockas av, det görs lättas med hjälp av två gafflar som man bänder försiktigt med, VIKTIGT! notera nålens position innan du plockar bort den
3. när nålen är borta, skruva ut de två skruvarna på mätartavlan och tavlan är lös
4. fota eller scanna in tavlan i datorn, det är lättast att scanna för då får man bilden i rätt skala när man printar ut den men det funkar utmärkt att fota oxå, man får bara printa några gånger tills man får rätt storlek. Modifiera tavlan efter önskemål. För att få extra bra skärpa: printa på fotopapper och ställ in på bästa dpi. Jag laminerade även tavlorna med plastlaminering för att få en glansigare yta
såhär ser min ut, före/efter
5. montera ihop igen (bakvänd ordning mot hur det plockades isär)
Extra jag passade även på att tona glaset med vanlig toningsfilm för rutor för att få en "smoke look", det blir riktigt bra!
Klart! ![http://www.gatbilar.se/cars/423/3/487795db93f42.jpg]()
Återkommer med modifikation av bakbelysningen
Pm:a mig vid frågorMvh
Witte