3210
Sök

Flygande besiktning och besiktning Golf 2 Gti flera som har haft problem ??

508 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
Har råkat ut för flygande besiktning på min Golf 2 GTI och dom kollade runt väldigt mycket och antagligen vart väl polisen sur för att han inte kunde hitta något alvarligt så han anmärkte på att mitt ögonlock fram var i ljusbilden och att avgasröret läckte lite i grenröret och jag var tvungen att besikta den men tur som jag har så ska jag ändå in för besikting i slutet av året smile Mina ögonlock går ca en halv cm - 1 cm ut över lyset ska även tillägas.

Skulle han stanna mig igen med att inte ha besiktat bilen och ögonlocken var i ljus bilden så vart det böter sa han men jag förstår inte varför han klagar gör det något när det lyser som det ska.

En annan gång vart jag stannad och då anmärkte dom på mina blåa ljus bak och klagade på att dom blinkade i bromsljuset och jag gick ut och tittade och det syntes knappt och då var det ljust ute men det anmärkte dom inte om den här gången och då var det mörkt ute tongue

Är det fler som har råkat ut för poliser som anmärker på staylade bilar ?
Är det förbjudet att snygga till bilarna eller varför är polisen så sura ??   

Tror ni bilen går i genom besiktningen med ögonlocken på och det lilla avgaslägaget ?

Ägaren innan mig har besiktat med dom på tror jag.

Någon som har haft problem med besiktningen med ögonlocken på ?

Går bilen igenom besiktningen med läckande grenrör då det är lite eller blir det fel mätvärden ?

Hur kan jag täta det på bästa sätt ? Har ingen lust att byta bara för att det läcker lite under grenrörs fästet vid fjädrarna som sitter eller vad det är, för det läcker ju inget i packningen utan under grenrörsfästet eller kan jag låta det vara så utan att dom anmärker på besiktningen ? Finns det någon bra tätningspasta kanske som håller ?

// Fredrik

Lastbilschaufför
123 Inlägg
13 december 2007
På avgasläckaget kan jag svara att om det är i muffen mellan grenröret och främre röret så finns det ingen pasta att lägga emellan då det rör sig när du gasar. Men skulle det vara så att det är ett stort hål (5-10mm) skulle jag lägga i lite svets och sen kleta på lite "fire gum" som går att köpa på mekonomen.

Angående bak lysena: Alla bak ljus blinkar när man bromsar/blinkar med körriktningsvisarna pga. att du lägger på en belastning till som ska komma ut ur jord ledningen. Just som man lägger på lasten blinkar det till för strömspiken som trycker sig ut. Finns inget att göra åt det. Så de va allt en grinig polis.

Angående ögonlocken: Om ögon locken inte stör halvljus bilden ska det inte vara något problem. Kontrolera genom att ställa en bil brevid din på kvällen mot en vägg jämför sedan ljusbilderna i överkant. Finns det ingen märkvärd skildnad som kan härledas till ögomlocken bör det inte vara något problem på besiktningen.

Hoppas det hjälpte dig lite. MVH Thobbe

2 126 Inlägg
13 december 2007
Har upplevt att polisen gärna kollar upp dig om man kör runt i en stylad bil!
Har tillochmed haft polisbilar som tvärnitat och vänt bara för att kolla upp min bil!
Har haft poliser som noggrant granskat hela min bil i en flygande besiktning. Blev skitsura för att dom inte hitta nåt! Lös tillochmed med ficklampa i mina baklysen för att kolla om det fanns reflexer (vart dagsljus)
Sist jag hade polisen i hälarna följde dom efter mig i flera km väntade tydligen bara på en anledning att stanna mig!

Då e ändå inte min bil vrålstylad! hmm

3 235 Inlägg
13 december 2007
Har blivit stoppad jag också:(

De är alltid sura och tror att man är typ kriminell bara för att man har en lite stylad bil.

De tyckte inte om mina blå parkeringsljus, sa att bara utryckningsfordon får ha blå belysning.
Men det finns ju så många färgade lampor att köpa överallt i dagens samhälle.

Ögonlocken tror jag inte du får problem med, men sånt beror ju förstås på vem som tittar.
Och dessutom om besiktningsmannen upptäcker att du fått anmärkning pga det, så lär han nog underkänna belysningen.
Allt läckage i avgassystemet får man anmärkning för, för det ska vara tätt, punkt slut.
Ser de det, får du anmärkning, vet dock ej om det blir en 1:a eller 2:a.

406 Inlägg
13 december 2007
Sist jag blev stoppad med Bitchen (200an) då var jag bara glad att dom tittade igenom bilen ordentligt (stod ca 30 min i kontrollen) alla poliserna verkade intresserade och 2 poliser gick igenom bilen vars en gång sen kom besiktningsgubbarna och tog en sväng med.
Grejen var den att dagen innan hade jag raceat mot en motorcykel och var väl uppe i en 130-140 på 50 väg och då stod samma kille som stoppade mig den här dagen med lasern, jag hade TUR och fick köra vidare eftersom han "skjutit" han på motorcyklen.
Det konstiga var att han var hur trevlig som helst denna dagen när han stoppade mig.
Dom 2 poliserna som tittade till bilen hittade bara blankslitna bakdäck och att jag sakande orginalbälten (hade 4 punkts). Sen besiktningsgubben hittade en spricka i höger bakre bromsskiva. Sprickan gick genom hela skivan. Så dom 800 kronorna jag fick i böter för däcken var mer än billigt mot vad som hade kunnat hände om jag kört oc bromskivan smällt lr något.

Btw tråden ligger på fel ställe
Senast redigerat av Pillevinken (13 december 2007)

My way or the highway? I take both sideways

Elektriker/Montör
534 Inlägg
13 december 2007
engolf skrev:
Har blivit stoppad jag också:(

De är alltid sura och tror att man är typ kriminell bara för att man har en lite stylad bil.

De tyckte inte om mina blå parkeringsljus, sa att bara utryckningsfordon får ha blå belysning.
Men det finns ju så många färgade lampor att köpa överallt i dagens samhälle.

Ögonlocken tror jag inte du får problem med, men sånt beror ju förstås på vem som tittar.
Och dessutom om besiktningsmannen upptäcker att du fått anmärkning pga det, så lär han nog underkänna belysningen.
Allt läckage i avgassystemet får man anmärkning för, för det ska vara tätt, punkt slut.
Ser de det, får du anmärkning, vet dock ej om det blir en 1:a eller 2:a.

Jag fick bara en "bra att veta" när jag besiktigade min 850 med läckage i avgassystemet..
Så det behöver inte ens ge en 1:a..
Det får läcka bara värdena ligger innom gränsen..

MVH//Robbin

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

190 Inlägg
13 december 2007
Lundgren_85 skrev:
Angående bak lysena: Alla bak ljus blinkar när man bromsar/blinkar med körriktningsvisarna pga. att du lägger på en belastning till som ska komma ut ur jord ledningen. Just som man lägger på lasten blinkar det till för strömspiken som trycker sig ut. Finns inget att göra åt det. Så de va allt en grinig polis.

MVH Thobbe

Det var det dummaste jag hört, om du upplever det så på dina bilar så skulle jag omedelbart kolla upp jorden i baklysena så att allt sitter som det ska för så ska dom inte uppföra sig.

OT: Om nu polisen slagit ner på avgasläckage och ögonlock så ska du nog ta och åtgärda problemen innan du besiktigar. Annars så får du garanterat nerslag.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

508 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
Tack för alla svar :-)

värkar som flera har haft problem med polisen och dom verkar tro att man är kriminel :-P

När jag vart stannad för baklysena då var det en grinig polis men han vid flygande besiktningen var hur trevlig som helst och baklysena blinkar i bromsljuset pga att glaset är ljust inget jordfel finns :-)

Avgasröret får vara som det är för det har ju inte börja låta värre på över ett halv år och hoppas på att det går i genom .

Ser besiktningen vilka anmärkningar polisen gjorde om jag inte visar papper på det ?

Ja flygande besiktningar är bra för vissa kör ju i riktiga skrotobjekt så det är ju bra att dom kollar för det verkar ju rädda liv med tanke på bromskivan som hade spricka i sig och folk slarvar med service och sån är ju inte jag utan allt är ju i topp skick bara att avgasröret har ett litet hål så ska man ju inte behöva köpa helt nytt framrör.

Besiktningen är ju inte helt 100 % heller då jag lyckades besikta en Volvo 760 som drog åt höger men lika mätvärden på båda sidor ändå :-D
Och en annan gång så anmärkte han på slitna bromsklossar då en Volvo 740 som var halva kvar så han måste ha sett fel ?  Men jag bytte ändå :-P båda gångerna .

yrkeschaufför
709 Inlägg
11 januari 2009
mer eller mindre alla  läckage i avgassystemen ger 2 or. är det hål och dom får knasiga mätvärden på avgaserna så får garanderat en 2a.. har du möjlighet att täppa till hålet så gör det smile

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

1 062 Inlägg
11 januari 2009
Grisarna stannade mig å gav mig regbes pga för mkt effekt

svin säger jag bara vet ju om att det finns x anltal andra bilar som har mer effekt än mig men dem stannar dem inte

makt missbruk

Team Björkeryd

Proffa
282 Inlägg
11 januari 2009
Lundgren_85 skrev:

Då har du nog som ovannämnt ett skapligt jordfel..skall INTE göra så.. wink

99 Inlägg
11 januari 2009
Polisen gjorde rätt, du gjorde fel.

Livet är orättvist, man tar böterna som en man sen trimmar man mer bara för att kompensera smile

jag vart in på flygade med min lik jänk, sket sig hejdlöst då bilen inte gått igenom den vanliga bes ens, men dom släppte mig för dom gillade mig och bilen säger vi wink även om dom va lite fundersamma över 10tums kättingratt.(godkänt på sbp)

Samt att dom fick lite vettigare för sig med en tjacktorsk som dom vinka in, så igentligen borde la jag tacka han mest.

Förövrigt tycker jag polisen är relativt snälla då man rent tekninskt sätt inte får ändra ett skit på helbilsgodkända bilar, men ändå ser jag väldigt väldigt mycket sådanna med mycket plast och motor smile

99 Inlägg
11 januari 2009
wildboy_87_ skrev:
Grisarna stannade mig å gav mig regbes pga för mkt effekt

svin säger jag bara vet ju om att det finns x anltal andra bilar som har mer effekt än mig men dem stannar dem inte

makt missbruk

det måste vara en av dom mest omogna sakerna jag läst på garaget hittils smile goodwork

832 Inlägg
11 januari 2009
Om jag inte har helt fel ang ögonlocken så får det skymma ljusbilden en viss procent. (jag kan ha fel) Jag hade en golf 2a en gång med fyra xtralysen på och dom två yttersta skymda ca 3-4 cm av halvljuset och det var inget gnäll på bilprovningen för det. Rätta mig om jag har fel ang det här jag kanske bara hade tur den gången. smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

465 Inlägg
11 januari 2009
varför dra igång  en tråd som är 2 år..

164 Inlägg
11 januari 2009
Bilprovningen får upp i sin lilla dator att bilen är underkänd på FLE, och därmed kommer de antagligen kolla dessa punkter extra noga eftersom du vet om att de var kasst

för de vet du ju:)

Bilprovningen får även upp direkt om det finns gamla 2:0r på bilen eller 2x.

finns tydligen många som får bilen underkänd och sedan väntar 2 månader så det blir en helt ny besiktning å hoppas på det bästa

tyvärr syns det somsagt direkt

Volvo glidaren skrev:
Ser besiktningen vilka anmärkningar polisen gjorde om jag inte visar papper på det ?

edit: missade att det var en gammal lyft tråd.... men bra att veta iaf:)
Senast redigerat av titum (11 januari 2009)

832 Inlägg
11 januari 2009
laaantz skrev:
varför dra igång  en tråd som är 2 år..

Haha det såg jag inte!! lol

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Driver
2 111 Inlägg
11 januari 2009
Grattis "Volvonisse440" till dagens trådlyft wink.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

905 Inlägg
11 januari 2009
det har hänt mig tusen talls gånger. . . vi anses vara bovarna i trafiken eller något vet inte. . de ser för mycket på 2 fast 2 furious!! hahahaha

99 Inlägg
11 januari 2009
haha tongue såg inte att den va 2år heller smile

Sök