3026
Sök

Hastighetsmätare MPH - KPH

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
Jo det är så här att jag har hittat de perfekta mätarna (i rätt storlek) till min folkabuss, silverring runt om, röd lysande nål samt blåa lysande siffror:

Varvräknare:
http://www.egauges.com/vdo_ind.asp?Type … N=ATM-6297

Hastighetsmätare:
http://www.egauges.com/vdo_ind.asp?Type … N=ATM-6288

Som ni ser så mäter hastighetsmätaren miles per hour sad Men frågan är gör detta något?
"Electronic. Programmable speedo will work with 500 to 200,000 pulse/mile sender." Då borde man ju kunna kalibrera den så att när nålen står på 100 så går bilen i 100km/h och sen bara måla över "MPH" med en svart spritpenna? Det är ju bara en folkabuss och det är väl knappast troligt att man kör över 160 km/h med den?

Visserligen så är varvräknaren det motsatta, att den går ända till 1000rpm och man rusar inte gärna den gamla Wasserboxern över 5000rpm, men å andra sidan kanske jag sätter i en 2,2 liters Subaru Legacymotor nån gång i framtiden.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

70 Inlägg
13 december 2007
Istället för att klotta med en spritpenna så kan du ju lära dig Mph. Det är nog inte så svårt när man börjar använda det. 60 är ju ca 100kmh osv smile

550 Inlägg
14 december 2007
kalaas skrev:
Istället för att klotta med en spritpenna så kan du ju lära dig Mph. Det är nog inte så svårt när man börjar använda det. 60 är ju ca 100kmh osv smile

Man måste visa Km/h annars går den inte igenom SBP

Markolainen
14 december 2007
The_Dude skrev:
Man måste visa Km/h annars går den inte igenom SBP

Jag har då en kompis som har en importerad amerikanare som har MPH, och den har gått igenom varenda gång vad jag vet.

8 156 Inlägg
14 december 2007
Kolla in denna istället?
http://www.autometer.com/cat_gaugedetai … amp;sid=-1
Bara att byta ledlampan (eller överdraget till lampan) till blå färg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
14 december 2007
4 §     Hastighetsmätare skall visa hastighet i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas.

Hastighetsmätare i bil av årsmodell 1970 och tidigare får  visa hastighet i miles per timme (mph) under förutsättning att hastighetsmätaren på lämpligt sätt förses med markering som visar hastighet även i km/h.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

70 Inlägg
14 december 2007
Phaetoon skrev:
4 §     Hastighetsmätare skall visa hastighet i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas.

Hastighetsmätare i bil av årsmodell 1970 och tidigare får  visa hastighet i miles per timme (mph) under förutsättning att hastighetsmätaren på lämpligt sätt förses med markering som visar hastighet även i km/h.

Aha. det visste jag inte om smile

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
Nu är det beställt i alla fall.

Phaetoon: Mätaren du visade hade väl funkat men jag ville helst ha en med belyst nål.

Jag läste instruktionen till hastighetsmätaren och kom fram till att man kalibrerade den genom att man skulle trycka in en knapp, köra en sträcka som man har mätt upp till 2 miles, sen stanna och trycka in knappen igen. Jag kommer att göra likadant men jag kör en sträcka som jag har mätt upp till 2km istället. Det borde väl funka?

Sen är det det här med pulsgivaren, en sån borde man väl kunna hitta på skroten. Finns det någon någorlunda vanlig bil (Volvo 740, Saab 9000 t.ex) som kör med pulsräknare istället för vajer?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

study
772 Inlägg
14 december 2007
när vi tog in en direkt importerad fyrhjulning och den skulle godkännas så tejpade vi över direkt på galset så man bara såg km/h ring  gör så annars

3 122 Inlägg
14 december 2007
moose46019 skrev:
när vi tog in en direkt importerad fyrhjulning och den skulle godkännas så tejpade vi över direkt på galset så man bara såg km/h ring  gör så annars

Det är okej om man ser både mph och kmh men inte enbart mph.

8 156 Inlägg
14 december 2007
MagnumR skrev:
Phaetoon: Mätaren du visade hade väl funkat men jag ville helst ha en med belyst nål.

Jag läste instruktionen till hastighetsmätaren och kom fram till att man kalibrerade den genom att man skulle trycka in en knapp, köra en sträcka som man har mätt upp till 2 miles, sen stanna och trycka in knappen igen. Jag kommer att göra likadant men jag kör en sträcka som jag har mätt upp till 2km istället. Det borde väl funka?

Jo, jag tänkte på det också, direkt efter att jag postade inlägg. Cobalt-serien ser lite coolare ut.

Det borde funka som du tänkt. Tänk på att mätaren inte får visa för låg hastighet heller, så det är viktigt att mätningen blir rätt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Sök