3120
Sök

dump till saab 9-3 185hk "00"

17 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
hej är så att jag har köpt ny bil saab 9-3 turbo. Jag har tänkt byta dumpventil men vet ej var ja kan hitta återcirkulerande dumpar och undrar om det finns i fnitter om ni vet någon sida kan ni väll skriva ner den till mej ..

säckert nått stav fel smile

tack i förhand

X-L-R-8
19 december 2007
www.speedparts.se
www.dahlhems.se
www.realcar.se

Köp en "hybrid" till den.. (både ÅC  och öppen!)
Gvitter finns ej i denna modell .

17 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
okej då vet jag tack X-L-R-8 smile

500 Inlägg
19 december 2007
Nej köp inte en hybridventil. Visst det blir inte lika mkt fel som en öppen men det blir fortfarande fel.

IT-Tekniker
376 Inlägg
19 december 2007
Nocturnal skrev:
Nej köp inte en hybridventil. Visst det blir inte lika mkt fel som en öppen men det blir fortfarande fel.

Beror väl på om han vill ha ljudet också wink

Vill han inte ha ljudet av dumpventilen så kör en återcirkulerande annars skulle jag nog valt en hybrid, även om det blir "fel".
Senast redigerat av billy (19 december 2007)

17 Inlägg
19 december 2007
Trådstartare
jag vill nog ha fnitter men värkar inte finnas hittar inte iaf smile

500 Inlägg
19 december 2007
Jovisst vill man kanske det men är man så "kåt" på pysljud att man är villig att riskera motorns hållbarhet så får man ju skylla sig själv.

IT-Tekniker
376 Inlägg
19 december 2007
Nocturnal skrev:
Jovisst vill man kanske det men är man så "kåt" på pysljud att man är villig att riskera motorns hållbarhet så får man ju skylla sig själv.

Hållbarhet? det enda som blir fel är väl blandningen av bränsle/luft..
Senast redigerat av billy (19 december 2007)

500 Inlägg
19 december 2007
Japp och det kan skada bland annat katalysator. Dessutom går ju bilen sämre om den får för fet blandning.

IT-Tekniker
376 Inlägg
19 december 2007
Nocturnal skrev:
Japp och det kan skada bland annat katalysator. Dessutom går ju bilen sämre om den får för fet blandning.

Klart den kommer att gå sämre,och nu påstår du istället att katten tar skada, vilket jag vet att den kan göra, men katten tillhör väl knappast motorn? wink

3 295 Inlägg
19 december 2007
för dom inte som varken hittar eller kan andvända "SÖK" funktionen kan jag ju berätta att det finns en oändlighet med trådar där folk frågar vad som ska ha för dumpventiler på sina bilar.. på denna länken kommer du bara att finna en bråkdel av vad som finns på detta forum..
http://www.garaget.org/forum/search.php … 1164786697
Läs även denna noggrant innan du bestämmer dig för vilken dumpventil du ska ha till just din bil..
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

BTW så finns det inga "Fnitter" dumpventiler.. läs varför ljudet uppstår på SaabTurboClub länken (Den nedersta)

MVH Johan

500 Inlägg
19 december 2007
Haha ok ja generellariserade lite när ja skrev och la katalysatorn i kategori motor so what?tongue

Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 december 2007
billy skrev:
Nocturnal skrev:

Klart den kommer att gå sämre,och nu påstår du istället att katten tar skada, vilket jag vet att den kan göra, men katten tillhör väl knappast motorn? wink

Lambda / syre sensorn kommer få tokspel vilket kan resultera i att Check Engine tänds och det indikerar att något är fel på motorn / motorstysystemet.

Så hur man än vänder och vrider på det, GE FAN I ATT SLÄPPA UT UPPMÄTT LUFT och kör mao med en återcirkulerande ventil. Vill ni göra fjortisarna vid korvkiosken kåta så köp en bra stereoutrustning och spela "Fronda" eller dylig skitmusik så det vibrerar i plåten istället...   :p

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

3 295 Inlägg
19 december 2007
Nocturnal skrev:
Haha ok ja generellariserade lite när ja skrev och la katalysatorn i kategori motor so what?tongue

men eftersom den sitter på avgasröret som vidare sitter på grenrör och turbo så borde katten kunna räknas in i kategorin Motor.. fast å andra sidan så sitter ju avgas även upphängt i chassit, men då tillhör det inredning? hmmtongue

"eller tvärtom"

DJ SiMON "JOREQ"
61 Inlägg
19 december 2007
dumparna till saabar gör att du tappar cirka 10-20% effekt bara för att dumpens lufttryck går ut i avgaserna läste ja nån stans

volvo 740 racing

500 Inlägg
19 december 2007
En "dump" fungerar likadant på alla motorer.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 december 2007
kicker_simon skrev:
dumparna till saabar gör att du tappar cirka 10-20% effekt bara för att dumpens lufttryck går ut i avgaserna läste ja nån stans

Jag läste på text-tv att alla som kör gamla sura volvos har liten *** och luktar illa.  roll

Behöver du en kurs i hur en motor fungerar eller kommer du få lära dig det när / om du kommer in på lantbruksgymnasiet? lol

Sorry..  kunde inte låta bli...    wink

Better than God \o/
1 883 Inlägg
19 december 2007
Slave_joe skrev:
Läs även denna noggrant innan du bestämmer dig för vilken dumpventil du ska ha till just din bil..
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

MVH Johan

MYCKET bra länk btw. Den svarar på de flesta frågorna...

DJ SiMON "JOREQ"
61 Inlägg
19 december 2007
MrTurbo skrev:
kicker_simon skrev:

Jag läste på text-tv att alla som kör gamla sura volvos har liten *** och luktar illa.  roll

Behöver du en kurs i hur en motor fungerar eller kommer du få lära dig det när / om du kommer in på lantbruksgymnasiet? lol

Sorry..  kunde inte låta bli...    wink

hehe vad vet du då?? du har ju inte äns någon bil upplagd

volvo 740 racing

128 Inlägg
19 december 2007
Ja har dump på min saab 9-5:a från speedparts ., har inte märkt nån skillnad att bilen har tappat effekt eller att den går sämre ...men saaben ska säljas snart så om nån vill ha dumpen så skriv till mig smile

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.

Sök