Lånar tråden lite och tänkte om någon vänlig själ/ vänliga själar kunde ge några utlåtande. Det är så att vi har en sjö här, eller snarare en lite större jöl, den är vell ca 3,5 meter på djupaste stället. Inga ut/inlopp någonstans alltså inte strömt. Nu har isen blivit ca 18 centimeter tjock runtom hela sjön. Det är fin is vad jag skulle vilja säga. Alltså ingen is som blivit slask och sedan frysit på igen.. Utan genomfrusen is. Tror ni detta är säkert att köra på? Hade tänkt dra ut två stycken 240 och en liten toyota corolla. Borde man vänta längre eller vad tror ni?
det är säkerligen ingen fara, behöver ju inte pakera alla tre bilarna brevidvarandra i mitten av sjön och fika eller nått sånt bara :Pannars borde det hålla
sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Lånar tråden lite och tänkte om någon vänlig själ/ vänliga själar kunde ge några utlåtande. Det är så att vi har en sjö här, eller snarare en lite större jöl, den är vell ca 3,5 meter på djupaste stället. Inga ut/inlopp någonstans alltså inte strömt. Nu har isen blivit ca 18 centimeter tjock runtom hela sjön. Det är fin is vad jag skulle vilja säga. Alltså ingen is som blivit slask och sedan frysit på igen.. Utan genomfrusen is. Tror ni detta är säkert att köra på? Hade tänkt dra ut två stycken 240 och en liten toyota corolla. Borde man vänta längre eller vad tror ni?
viccoA skrev:
... 18-20cm-eller mer: lätt personbil.(existerar knappt längre).vi pratar upp till 1000kg.
25cm-eller mer: vanlig personbil..upp till ca 1700 kg. ...
Så mitt svar är att du bör vänta längre, sen är det upp till var och en att chansa.
Inne i viken vid Framnäs i Lidköping är det allt ok att åka iallafall var där i morse och sladdade lite, ca. en meter djupt och fruset ordentligt på det, och nu ikväll var det fullt med folk:D
Inne i viken vid Framnäs i Lidköping är det allt ok att åka iallafall var där i morse och sladdade lite, ca. en meter djupt, och nu ikväll var det fullt med folk:D
fan att min bil inte e hemma:( hoppas det håller sig.
Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Man bör även tänka på att isen som blir vid hösten är mycket segare än vår-isen. 10 cm is på hösten är riktigt seg och hållbar, medans 10 cm på våren är rena döden. (Frånsäger mig allt ansvar, allt är ju på egen risk)
1 meter?!?!?!? gjorde du det gammla knackprovet då eller? för har svårt att tro att du borrade runt hela sjön och kom fram till 1 meter
var själv ute och körde idag... tyvär inte på någon uppstakad bana men var mellan 20-25 cm sjunger ganska så fint i isen men blev inte ens en spricka så det kom upp vatten på isen
1 meter?!?!?!? gjorde du det gammla knackprovet då eller? för har svårt att tro att du borrade runt hela sjön och kom fram till 1 meter
var själv ute och körde idag... tyvär inte på någon uppstakad bana men var mellan 20-25 cm sjunger ganska så fint i isen men blev inte ens en spricka så det kom upp vatten på isen
En meter djupt till botten och is ovanpå, det var jag som skrev lite dumt
Jag var ut på sjön här hemma igår å körde med både Imprezan å Skoter med bob efter:D Isen är 33cm vad en annan sa. å va ja vet finns det bara 1inlopp å 1utlopp. var inga som hellst problem. vi stog 2 bilar+skoter väldigt tätt å de höll. Men man ska vara försiktig när de gäller isar, inte chansa. Hoppas alla får de skoj med lekandet.
äsch vafan bara ja ser nån annan på isen så kör ja ut
När alla började köra på isen häromkring så va den ca 20 - 25 cm med 10 bilar ute på isen x) inte så säkert kanske..
Men man brukar ju säga att 10 cm håller för 1000 kg och 20 cm håller för 2000 kg ect ect.
ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Skulle aldrig köra ut om det var under 25 cm. GÅR inte ens ut om det är under 10 cm typ. Kompisen som är sugen på att plocka ut sin impreza sa att "när traktorerna kör och skottar på isen, då tar jag ut min!"
Even fools they say, can find a way out of the dark.
Här vid Gislaveds trakten åker vi på mellan 10 - 15 cm tjockt. Men det är riskfyllt. Mellan 20 -25 cm så är det inte någon fara alls att åka bara man har koll på in-och-utlopp.