3777
Sök

Hur kapar man fjädrarna på 740:n

424 Inlägg
29 november 2005
#21
köp någr gamla fjädrar påskroten och kapa, då kan du smälla tillbaka dom gamla om du skuell ångra dej

**// Toyota \\**

121 Inlägg
29 november 2005
#22
vart kan man köpa sänktnings sattserna ?

Jajjemen!
1 512 Inlägg
29 november 2005
#23
kompletta väghållnigssatser, http://user.tninet.se/thh446s/frame2.htm

sänkningsfjädrar, http://www.khmotorsport.se/ http://www.samsteffansson.se/  http://www.dalhems.se/

vet inte vilken som är billigaste men dom har iaf.
Senast redigerat av Manne (29 november 2005)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

433 Inlägg
1 december 2005
#24
Kapade fjädrar får du väl ha ifall dom sitter fast osv..känne ringen som har lidit på besiktningen för att fjädrarna är kapade..man tar bara en slangklämma runt fjädern frami så håller den sig kvar..men jag rekomenderar inte att kapa fjädrarna iallafall..så länge man inte kör laglig epa-traktor. Är på jakt efter riktiga sänkningsfjädrar till 940 (740) nån som har?

75 Inlägg
1 december 2005
#25
Obs en liten varning bara.. Köp INTE jr.suspension. det är skit har bara hört dåliga kommentarer om dessa, satsa hellre på ett h&r cupkit i första läget eller kanske till och med kw coilovers eller liknande om ni är ute efter rejäl väghållning. själv kör jag just nu med bara fjädrar och original dämpare. hyffsad väghållning men inte om man e sugen på o köra bana. så nu är ett h&r cupkit beställt.


183 Inlägg
1 december 2005
#26
Verkar som de finns många förståsig-på-are.. Det beror nog på vad man har för bil men min förra volvo 740 kapade ja två varv på fjädrarna å väghållningen blev betydligt bättre, bara man inte kapar för mycket så funkar stötdämparna ok.

stället
11 Inlägg
8 december 2005
#27
men lyssna här jag har pratat me besiktnings mänen. man får kapa fjädrar så länge dom ligger kvar och det höjer stabiliseringen på vägen om du bara kapar 2-3 varv annars kan det bli för ryckigt.. det var nån som sa att jag inte visste va jag prata om när jag sa att man kunde plocka bort fjädrarna så blev det snyggt. jag sa inte att det blev bättre väg prestanda. jag åker en bil utan fjädrar en 740 o den är sket go och åka med........ jag har gjort det så jag vet!!!!


Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
8 december 2005
#28
jag åker en bil utan fjädrar en 740 o den är sket go och åka med........ jag har gjort det så jag vet!!!!

Du är mycket välkommen att testa mot mig på bana.

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

433 Inlägg
8 december 2005
#29
Imon alla vill/behöver inte åka och rejsa på bana.. wowoa kanske bara har sin bil som bruksbil och inte behöver ha den bästa väghållningen man kan få..

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
8 december 2005
#30
enkelt.  smile

plock bort bakfjädrarna. mät hur många varv du ska ha ner den.

där fjädern börjar. när du ser förstår du, därifrån och ner ska du räkna varv.
börja med ett lagom tal som tex 2 eller 3varv. 2 brukar vara lagom.
kapa rakt av med vinkelslip.
sen gör du samma sak med framfjädrarna.
här är de kanske lite lämpligt och kapa kanske ett halvt ELLER kanske till och med ett helt varv extra för att få de klassiska volvo stuket.  big_smile
Tänk på att börja på låga tal. Hellre ta bort å kapa en gång till än ett hjul som går emot skärmkanten.  smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

19 Inlägg
14 december 2005
#31
xBjorlingx skrev:
Imon alla vill/behöver inte åka och rejsa på bana.. wowoa kanske bara har sin bil som bruksbil och inte behöver ha den bästa väghållningen man kan få..

det e riktigt sagt..s40n surar nog bara på banan...han kör nog som en shemale

Sänknigsats e skit, jag satte på en på min 740, det va det sämsta jag vart med om, den blev lite studsigare å nästan högre än orgingal...ta bört dom bara
Senast redigerat av volvo_chrinke (14 december 2005)


Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
15 december 2005
#32
volvo_chrinke skrev:
det e riktigt sagt..s40n surar nog bara på banan...han kör nog som en shemale

Öhh?? ser du att tråden har NÅGONTING att göra med hur jag kör bil? Har nog en del banerfarenhet (också av annat än s40). Och inlägget handlar faktiskt om KÖREGENSKAPER, inte körskicklighet. Men det vet väl inte du vad det är...

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

19 Inlägg
15 december 2005
#33
det var bara ett skämt annars men du kan väl ta det på sånt allvar!


Väghållningsvåldtagen
195 Inlägg
15 december 2005
#34
Nä.. Kan tycär inte se nått komiskt i de hela...

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40

40 Inlägg
20 april 2008
#35
volvo_850_glt skrev:
haha joo kapa det ger vist bättre väghållning och fjädarna på dem bilarna som vi har kapat har alldrig någonsin gått av tvärt det var det dummaste jag vart med om har alldrig inträffat i mina krettsar iaf! fast bilen blir jävligt stötig men jo kurvtagningen blir bättre! enligt mig!! mvh

Som dom säger innan, lätt för att den blir svampig. Sen är det ju det att du får ju mkt kortare fjäder och den kommer då att slå igenom relativt lätt på en gammal bil med ltie sletna fjädrar också. Sänkfjädrar är att rekommendera helt klart. Man får ner bilen och fortfarande fjädringen kvar utan att den ska kännas svampig och slå igenom. + att snackar vi volvo snackar vi tuselappen för 4st sänkfjädrar...


Jajjemen!
1 512 Inlägg
20 april 2008
#36
Metaphor skrev:
volvo_850_glt skrev:
haha joo kapa det ger vist bättre väghållning och fjädarna på dem bilarna som vi har kapat har alldrig någonsin gått av tvärt det var det dummaste jag vart med om har alldrig inträffat i mina krettsar iaf! fast bilen blir jävligt stötig men jo kurvtagningen blir bättre! enligt mig!! mvh

Som dom säger innan, lätt för att den blir svampig. Sen är det ju det att du får ju mkt kortare fjäder och den kommer då att slå igenom relativt lätt på en gammal bil med ltie sletna fjädrar också. Sänkfjädrar är att rekommendera helt klart. Man får ner bilen och fortfarande fjädringen kvar utan att den ska kännas svampig och slå igenom. + att snackar vi volvo snackar vi tuselappen för 4st sänkfjädrar...

Gött trådlyft du gjorde då wink haha

Ingen mening å köpa sänkfjädrar till en 740.. man blir bara besviken på hur lite de sänker, så rondellen kommer fram i vilket fall. Sen att de slår igenom beror ju på hur mkt man kapar, å visarde sig att de slår igenom är de bara å kapa/ta bort genomnslagsgummit.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

142 Inlägg
4 januari 2012
#37
tycker det har spårat ur nu...

kör själv kapat i fram på min 940.
har kapat ca 2 varv och mina fjädrar ligger kvar av sig själv när man lyfter upp, lite bättre blev den i kurvor tycker jag, inte lika gungig så att säga, lite mer stötig men inte mycket, ha inte för stora fälgar bara så går det hur fint som helst.

27-an

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 januari 2012
#38
Iveskold17 skrev:
tycker det har spårat ur nu...

kör själv kapat i fram på min 940.
har kapat ca 2 varv och mina fjädrar ligger kvar av sig själv när man lyfter upp, lite bättre blev den i kurvor tycker jag, inte lika gungig så att säga, lite mer stötig men inte mycket, ha inte för stora fälgar bara så går det hur fint som helst.

Lika fint trådlyft nu igen ja... (som inlägget strax ovanför)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

142 Inlägg
4 januari 2012
#39
henke_99 skrev:
Iveskold17 skrev:
tycker det har spårat ur nu...

kör själv kapat i fram på min 940.
har kapat ca 2 varv och mina fjädrar ligger kvar av sig själv när man lyfter upp, lite bättre blev den i kurvor tycker jag, inte lika gungig så att säga, lite mer stötig men inte mycket, ha inte för stora fälgar bara så går det hur fint som helst.

Lika fint trådlyft nu igen ja... (som inlägget strax ovanför)

något fel på mitt inlägg, jag skrev hur jag upplever att det blir när man kapar, fel på det?

27-an

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 januari 2012
#40
Iveskold17 skrev:
henke_99 skrev:
Iveskold17 skrev:
tycker det har spårat ur nu...

kör själv kapat i fram på min 940.
har kapat ca 2 varv och mina fjädrar ligger kvar av sig själv när man lyfter upp, lite bättre blev den i kurvor tycker jag, inte lika gungig så att säga, lite mer stötig men inte mycket, ha inte för stora fälgar bara så går det hur fint som helst.

Lika fint trådlyft nu igen ja... (som inlägget strax ovanför)

något fel på mitt inlägg, jag skrev hur jag upplever att det blir när man kapar, fel på det?

Inte direkt, tänkte mer på att det kanske inte tillför så värst mycket i en tråd som är från 2005, och det bara sladdat in ett par inlägg 2008...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök