3466
Sök

Hur tar jag reda på om motorn drar 0 bensin vid motorbroms?

1 171 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#1
Hej,

Har provat ett tag att köra min gamla mazda från -94 med motorbroms mha automatlådans fasta lägen. Alltså istället för att tex bara släppa gasen och ev. bromsa sista biten så lägger jag i 3:an och 2:an osv när det behövs.

Nu börjar jag misstänka att det inte drar någon mindre bensin då bilen har börjat dra mer bensin på sista tiden. Har även bytt olja och har kört lite andra sträckor med en del stadstrafik, därför vet jag inte vad som beror på vad exakt.

Jag vart dock förvånad hur mycket mer den drog sist.

Finns det något enkelt sätt att ta reda på eller komma med en kvalificerad gissning om bilen drar bensin även när man motorbromsar? Har sett på färddatorer att vissa bilar gör detta fastän de inte "borde" eftersom de är moderna insprutningsmotorer.

Kan man höra på ljudet i motorn om den motorbromsar med strypt bränsletillförsel eller ej? Vad är skillnaden i ljudet? Går det att mäta på något mer tillförlitligt sätt än att tanka en hel tank och köra upp bensinen?

Kan det vara så att äldre automatväxlade bilar är intställda så att de putsar ut en viss mängd bensin hela tiden/tändning för att inte riskera att få motorstopp tex?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 december 2007
#2
Motorbromsning innebär att du släpper gasen helt låter bli kopplingen (lätt i detta fallet eftersom automatare inte har någon tongue ) och inget mer.

Det är iaf hur jag kommer ihåg det från körlektionerna wink

Om du tvingar ner lådan i lägre växel när du "motorbromsar" så gör du ju precis tvärt om mot vad du ska göra eftersom varvtalet då stiger och motorn gör av med mer soppa om den inte stänger av bränsletillförseln när du släpper gasen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

602 Inlägg
28 december 2007
#3
man växlar ner en växel o låter den rulla sen kan man växla ner ännu fler, så man inte håller in kopplingen mer än när man växlar asså.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Körv
3 535 Inlägg
28 december 2007
#4
På en automatare ska du nog bara släppa gasen och hålla in bromsen lätt.

Har själv en automatare smile

Truckdriving Man

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
28 december 2007
#5
Jalla jalla fan! Har själv automatare!
Ju lägre växel ju mer soppa dricker bilen.
Det går visst att motor bromsa så som trådskaparen säger Dock så hjälper det inte så värst mycket ang spara soppa

C H E V R O L E T <3

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
28 december 2007
#6
Nyman_ skrev:
man växlar ner en växel o låter den rulla sen kan man växla ner ännu fler, så man inte håller in kopplingen mer än när man växlar asså.

Vilken koppling pratar du om?

C H E V R O L E T <3

xcOOb
388 Inlägg
28 december 2007
#7
motorbroms är ju lite svårare med auto.. o visst spar motorbroms lite soppa men är ju marginellt, planera körningen så ger de mer.. men har man gasat på mycket en gång så är det ju förstört så de där med spara soppa vette fan om de går smile


Racer
233 Inlägg
28 december 2007
#8
zoopåse skrev:
Hej,

Har provat ett tag att köra min gamla mazda från -94 med motorbroms mha automatlådans fasta lägen. Alltså istället för att tex bara släppa gasen och ev. bromsa sista biten så lägger jag i 3:an och 2:an osv när det behövs.

Nu börjar jag misstänka att det inte drar någon mindre bensin då bilen har börjat dra mer bensin på sista tiden. Har även bytt olja och har kört lite andra sträckor med en del stadstrafik, därför vet jag inte vad som beror på vad exakt.

Jag vart dock förvånad hur mycket mer den drog sist.

Finns det något enkelt sätt att ta reda på eller komma med en kvalificerad gissning om bilen drar bensin även när man motorbromsar? Har sett på färddatorer att vissa bilar gör detta fastän de inte "borde" eftersom de är moderna insprutningsmotorer.

Kan man höra på ljudet i motorn om den motorbromsar med strypt bränsletillförsel eller ej? Vad är skillnaden i ljudet? Går det att mäta på något mer tillförlitligt sätt än att tanka en hel tank och köra upp bensinen?

Kan det vara så att äldre automatväxlade bilar är intställda så att de putsar ut en viss mängd bensin hela tiden/tändning för att inte riskera att få motorstopp tex?

Vet inte sj hur det funkar med autmatare... men alla bilar med katt drar så gott som 0 i bränsle för att skydda katten så att den inte ska få oförbränd bensin så katten brinner upp...


1 171 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#9
Children-Of-Bodom skrev:
Jalla jalla fan! Har själv automatare!
Ju lägre växel ju mer soppa dricker bilen.
Det går visst att motor bromsa så som trådskaparen säger Dock så hjälper det inte så värst mycket ang spara soppa

Ok. Ett par frågor. Hur vet du att bilen drar mer soppa på lägre växel när du motorbromsar?

Har du automat med fasta lägen & färddator så att du ser detta?


602 Inlägg
28 december 2007
#10
Children-Of-Bodom skrev:
Nyman_ skrev:
man växlar ner en växel o låter den rulla sen kan man växla ner ännu fler, så man inte håller in kopplingen mer än när man växlar asså.

Vilken koppling pratar du om?

aj du var nog lite trött där heh.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Frågvis
70 Inlägg
28 december 2007
#11
En bil med automat...motorn driver ju trycket till lådan vilket får mig att tro att den ALDRIG motorbromsar som en manuell, dvs 0 i förbrukning... Det "kostar" att hålla trycket uppe?
Kan inte tänka mig att fart/rullning>låda>motor>oljetryck till lådan sköts "gratis" sas, lite moment 262 där.?.

3 120 Inlägg
28 december 2007
#12
decib3L skrev:
På en automatare ska du nog bara släppa gasen och hålla in bromsen lätt.

Har själv en automatare smile

Bromsa hårt och bestämt men med korta intervall, annars glöder ju bromsarna efter lite stadskörning och blir lätt skeva.


12 086 Inlägg
28 december 2007
#13
Dina reparationskostnader på din automatlåda lär kosta mer än de ev ynka kronorna du tjänar på att göra som du beskriver.

Förövrigt som drar en motor aldrig 0 bensin, därimot drar den kanske ovässentliga mängder. Den drar inte mindre för att du tvingar i lägre växlar än om du bara låter motorn varva ner i sin egen takt. Och gör man det är det i samma ovässentliga utsträckning.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
28 december 2007
#14
JapMax skrev:
Dina reparationskostnader på din automatlåda lär kosta mer än de ev ynka kronorna du tjänar på att göra som du beskriver.

Förövrigt som drar en motor aldrig 0 bensin, därimot drar den kanske ovässentliga mängder. Den drar inte mindre för att du tvingar i lägre växlar än om du bara låter motorn varva ner i sin egen takt. Och gör man det är det i samma ovässentliga utsträckning.

Precis, kör som folk. Bensinen kommer aldrig upp i sitt rätta värde... tongue

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

1 171 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#15
Jag brukar undvika att bromsa men bromsar jag så gör jag det relativt hårt, kort och sent. Tror det är bäst för bromsarna och ger högre medelhastighet/liter bensin än att ligga och småtrycka på bromsen i tid och otid "utifall att".


1 171 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#16
PeLa skrev:
En bil med automat...motorn driver ju trycket till lådan vilket får mig att tro att den ALDRIG motorbromsar som en manuell, dvs 0 i förbrukning... Det "kostar" att hålla trycket uppe?
Kan inte tänka mig att fart/rullning>låda>motor>oljetryck till lådan sköts "gratis" sas, lite moment 262 där.?.

Men kan inte lika gärna hjulen driva runt både motorn och oljepumpen i lådan? Om man ändå motorbromsar så vider man ju runt motorn och den är ju i sin tur kopplad till lådans oljepump. Inget moment 22 alls.

Men hur det är med motorstyrningen i praktiken om den stänger av bränslet som den borde göra vid motorbroms över 1200varv/min eller något vet vi ju fortfarande inte.

Bland annat såhär skriver vägverket:
vägverket skrev:
...Vilken bil du än har kan du med
hjälp av några enkla knep minska bränsleförbrukningen
med tio procent...

...Metoden fungerar också för bilar med
automatisk växellåda...

...Genom att motorbromsa kan du få bränsletillförseln
helt avstängd.
Håll ett öga på varvmätaren. Släpp gasen
helt när motorvarvtalet överstiger
1 500–1 600 varv per minut. När motorvarvtalet
sjunkit till omkring 1 200 varv (lägre
för dieselbilar), börjar motorn förbruka
bränsle igen. Växla därför ned strax innan
du når detta varvtal...

Härifrån:
Sparsam körning
Senast redigerat av zoopåse (28 december 2007)


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
28 december 2007
#17
Du kommer alldrig att få en effektiv motorbroms i en automatlåda eftersom den är konstruerad för att när varvtalet skiljer sig för mycket så mellan båda sidor om kopplingen (jo det finns en koppling i en automatlåda) så skall den "kopplaur" eller rättare sagt den kommer börja "slira" på koppling.

Kopplingen på en automatlåda är en koppling av rotohydralisk typ. D.v.s på motorn sitter en turbin. Denna turbin pumpar olja. På ingående axeln på lådan sitter också en turbin. Denna turbin börja rotera med hjälp av rörelseenergin i oljan. När kraften för att rotera ingående axelns turbin är för låg kommer all energi omvandlas till värme i kopplingen. Detta är varför du behöver en oljekylare till automatlådan.

När man motorbromsar som beskrivs kommer automatlådans turbin jämfört med motorns trubin att få olika varvtal. Turbonen på växellådans ingående axel kommer att försöka pumpa olja, men kommer till stor del att misslyckas p.g.a. konstruktionen. Jämför med att försöka få en vattenpump av centrufugaltyp att gå baklänges. Hur bra pumpar den då?

Och ja det finns motorer som "Nollmatar" Alla dieselmotorer gör det om varvet är högre än tomgång och nyare bensinmotorer gör det över 1700-2000 rpm. Anledningen till att de börjar mata på igen är för att förhindra att bilägaren får "kärringstopp" p.g.a. för lågt vridmoment.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 171 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
#18
Så vad betyder det? Att när hjulen ska försöka driva motorn så kommer momentomvandlaren inte få så bra tag om och vrida runt motorn. Det funkar delvis som ett frihjul fast med mycket motstånd i som ändå får motorn att gå runt? Kraften förs över effektivare åt ena hållet än åt andra så att "motorbromsen" kommer att utveckla mycket mera förlustvärme i växellådans vätska som då behöver kylas?

Kommer det ge större slitage på lådan alltså?

Sedan finns det väl en massa riktiga kopplingar (och band) i lådan för att låsa fast rätt delar i varandra för att få önskad utväxling, men den kopplingen du pratar om är "såsaruntpumpen" eller momentomvandlaren som sitter mellan motorn och lådans ingångsaxel?

Jag tycker det låter mera som att motorn "gasar på" och förbränner bensin när man motorbromsar min bil. Det låter jämnare och mindre "strypt" på något sätt. Lite som en förgasarmotor beter sig så förmodligen så stänger den inte av bränsletillförseln.


736 Inlägg
29 december 2007
#19
Om bilen inte bryter bränsletillförseln vid motorbromsning drar ju bilen som vid tomgång ex på förgasarbilar eller äldre insprutare som ex min gammelvolvo. Hur mycket det är exakt är lite svårt att säga men lite olika prov att köra bilen på tomgång brukar vara runt 1 liter per timme, detta skulle ge ca 1 liter bränsel per timme motorbroms, det är typ vad jag gör på ett år.


945 Inlägg
29 december 2007
#20
1. att spara bensin genom motorbromsning fungerar på bilar med insprutning,iaf så länge varvtalet ligger over 1500 varv/m, detta pga att då är insprutet helt avstängt.
2.OT.  Du säger att du växlar din automat manuellt, skulle råda dig till att sluta med det, automatlådor mår inte alls bra utav att "tvångs växlas". Kommer helt klart att förkorta livet på lådan.( Om nu lådan inte är en semi automat). Vilka åxå har en tendens att börja krångla efter några år om man växlar mycket manuellt med den.

blinka blått om du vill rejsa!


Sök