3891
Sök

Nollvisionen blev ett misslyckande

MED[liten]LEM
226 Inlägg
29 december 2007
Visst är farten boven i många olyckor -MEN, inte bara att man kör för FORT, även vägsniglarna ställer till med en jävla massa olyckor, irritation, dålig omkörningar osv -Men dom blir oftast inte själva inblandade fysiskt i de olyckor dom ställer till med.  Själv hade jag inte levt idag om jag hade hållt mig till fartbegränsningar alltid. En otrevlig olycka med en bil som började brinna under färden, jag var tvungen att hoppa ur i farten, och hade bara några minuter tidigare gasat på lite för att komma bort från ett par bilar som låg och tryckte alldeles för nära. Och tack vare min högre hastighet så fick jag marginal att undkomma att bli överkörd av bakomvarande. SUNT FÖRNUFT IS THE SHIT!

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
29 december 2007
richardoo290 skrev:
nej det ska bli lag på att alla ny-tillverkade bilar skall ha ett sådant installerat.
den köper du sj tillsammans med bilen.  inget som staten skall betala

Ja, men det hjälper ju inte min nuvarande bil eller hur?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

1 754 Inlägg
29 december 2007
Men om straffen och böterna för ratfylleri höjs så borde väl det minska?

Jag kan inget om allt.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
29 december 2007
Mäki skrev:
richardoo290 skrev:
nej det ska bli lag på att alla ny-tillverkade bilar skall ha ett sådant installerat.
den köper du sj tillsammans med bilen.  inget som staten skall betala

Ja, men det hjälper ju inte min nuvarande bil eller hur?

nepp, men nästa bil du köper kanske då blir en 2 år gammal volvo med en sådan installerad..
idag har ju nästan alla bilar en katalysator i sverige.  om jag inte mins fel så blev det väll lag på att nytillverkade bilar skulle ha en sådan från 1989?   det har ju lönat sig!?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
29 december 2007
Holiace skrev:

tror inte det,  för när en sån människa vart ute o festat skiter han nog fullständigt i om de kostar 500kr extra nu om han skulle åka fast...  men ett alkolås gör ju så han inte får igång bilen villket jag tycker skulle vara jävligt bra!

1 754 Inlägg
29 december 2007
richardoo290 skrev:
Holiace skrev:

tror inte det,  för när en sån människa vart ute o festat skiter han nog fullständigt i om de kostar 500kr extra nu om han skulle åka fast...  men ett alkolås gör ju så han inte får igång bilen villket jag tycker skulle vara jävligt bra!

500kr....

Ordet "höjs" som jag sa betydde mer... 15000:-

Jag kan inget om allt.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
29 december 2007
Holiace skrev:
richardoo290 skrev:
Holiace skrev:

500kr....

tror inte det skulle ge större effekt heller.. däremot skulle anders 22 som tatt en öl hos en kompis och sen en kilometer hem till sig bli jävligt förbannad över en bot på 18 000kr

men om hans bil inte skulle startat pga ett alkolås skulle han fått ringa en taxi som kostat han 2-300kr

1 754 Inlägg
29 december 2007
richardoo290 skrev:
Holiace skrev:
richardoo290 skrev:

500kr....

tror inte det skulle ge större effekt heller.. däremot skulle anders 22 som tatt en öl hos en kompis och sen en kilometer hem till sig bli jävligt förbannad över en bot på 18 000kr

men om hans bil inte skulle startat pga ett alkolås skulle han fått ringa en taxi som kostat han 2-300kr

Om man får 20000:- i böter så lär man inte göra om det...

Jag kan inget om allt.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
29 december 2007
Holiace skrev:
richardoo290 skrev:
Holiace skrev:

500kr....

sant, men varför göra folks liv till ett helvete?  alla är inte rika vettu..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
Så länge jag inte är mer packad än vad polisen är, då kan jag köra bil.
Så var det i Frankrike innan.
Nu, det är anorlunda. Alla som är tagen berusad får inte sätta sig i en bil utan alkolås, inköpt och montering av en sådan är på egen bekostnad. antigen gör du det eller du blir av med körkort och inte köra bil.
Det är mycket hårdare nu på tiden.
De har satsa mycket på att polisen ska synnas när man kör bil. Det är mycket bättre än dom jävla fotoskåp som kostar mer än vad det smakar.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

99 Inlägg
29 december 2007
richardoo290 skrev:
Holiace skrev:
richardoo290 skrev:

Han skulle väll lika gjärna kunnat gå en kilometer så hadde allt blivit gratis? tongue
Senast redigerat av eXpl0reR (29 december 2007)

Kör hårt :D

735 Inlägg
29 december 2007
richardoo290 skrev:
pensionärer är de inget fel på? varför gnäller ni på dem?
ok om dom nu har dålig syn vet dom om det och kör tex: inte där det är mkt trafik, och dem tar det lite lugnare.. dem är inblandade i minst olyckor.. så gnäll inte på dem för att dem har dålig syn!   de som orsakar mest olyckor är unga förare som ofta kör för fort och inte hinner reagera när nått händer. och alcoholpåverkade!

jag lägger min röst på att man ska sätta in ett alcohol-lås i varje bil! en riktigt bra en så folk inte kan pilla bort dem.

Absolut INTE! Dom som orsakar flest olyckor är unga förare OCH 70+are statistiskt sett. Dom som kör säkrast är, om jag inte minns fel, kvinnor i 30-50 årsåldern.

Jag kan säga att dom gånger det varit nära för mig så har dom flesta syndabockarna varit äldre människor.

För mindre än en vecka sen mötte jag ett äldre par i en kurva i 80 årsåldern som åkte på min sida av vägen. Hade jag inte nitat och åkt långt in på vägkanten hade det smällt i 70km/h+, denna förare reagerade inte ens...

I sommras var det exempelvis en dam som helt plötsligt fick för sig att åka rakt över en 90-väg. Då var det bara jag och hon på vägen samt bra sikt åt båda håll, hon hade stått å väntat i minst 10 sekunder så jag blev lite överaskad men hann även då bromsa...

Jag är alltid rädd för dessa försiktiga pensionärer för man vet aldrig var dom tar vägen.

538 Inlägg
29 december 2007
detta tycker jag e kul, att blinda får körkort! cool
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1361060.ab
Senast redigerat av Albertoo (29 december 2007)

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
29 december 2007
richardoo290 skrev:
Holiace skrev:
richardoo290 skrev:

Vem är det som gör vems liv ett helvete i det läget?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
29 december 2007
tobee skrev:
richardoo290 skrev:
pensionärer är de inget fel på? varför gnäller ni på dem?
ok om dom nu har dålig syn vet dom om det och kör tex: inte där det är mkt trafik, och dem tar det lite lugnare.. dem är inblandade i minst olyckor.. så gnäll inte på dem för att dem har dålig syn!   de som orsakar mest olyckor är unga förare som ofta kör för fort och inte hinner reagera när nått händer. och alcoholpåverkade!

jag lägger min röst på att man ska sätta in ett alcohol-lås i varje bil! en riktigt bra en så folk inte kan pilla bort dem.

Absolut INTE! Dom som orsakar flest olyckor är unga förare OCH 70+are statistiskt sett. Dom som kör säkrast är, om jag inte minns fel, kvinnor i 30-50 årsåldern.

Jag kan säga att dom gånger det varit nära för mig så har dom flesta syndabockarna varit äldre människor.

För mindre än en vecka sen mötte jag ett äldre par i en kurva i 80 årsåldern som åkte på min sida av vägen. Hade jag inte nitat och åkt långt in på vägkanten hade det smällt i 70km/h+, denna förare reagerade inte ens...

I sommras var det exempelvis en dam som helt plötsligt fick för sig att åka rakt över en 90-väg. Då var det bara jag och hon på vägen samt bra sikt åt båda håll, hon hade stått å väntat i minst 10 sekunder så jag blev lite överaskad men hann även då bromsa...

Jag är alltid rädd för dessa försiktiga pensionärer för man vet aldrig var dom tar vägen.

din erfarenhet ja, läs på lite om verkligheten

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
29 december 2007
Mäki skrev:
richardoo290 skrev:
Holiace skrev:

polisen som ger anders böter.  anders liv kan ju bli ett rent helvete om han får en så stor bot.
men anders hade ju däremot mått bra om han hade gått hem eller ringt taxi för att hans bil inte starta?

1 754 Inlägg
29 december 2007
richardoo290 skrev:
Holiace skrev:
richardoo290 skrev:

Man ska inte köra påverkad, så enkelt är det... 10000:- som går till... VV?

Jag kan inget om allt.

Makaronborrare
993 Inlägg
29 december 2007
Mäki skrev:
richardoo290 skrev:
Holiace skrev:

Nej jag undrar det samma? Såna straff ska kännas och då går det inte att tänka på välgörenhet

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
29 december 2007
Holiace skrev:
richardoo290 skrev:
Holiace skrev:

klart man inte ska!    och istället för att bötfälla 10% av dem som gör det kan man sätta in ett alco-lås  som tar bort 98% av dem som kör fulla...

1 754 Inlägg
29 december 2007
richardoo290 skrev:
Holiace skrev:
richardoo290 skrev:

klart man inte ska!    och istället för att bötfälla 10% av dem som gör det kan man sätta in ett alco-lås  som tar bort 98% av dem som kör fulla...

Om man gjorde det skulle man tvångsbesiktiga alla bilar under det året och installera Alkolås...

Hur skulle det gå till?!

Jag kan inget om allt.

Sök