3831
Sök

farligt med öppen dump?

313 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#1
jag vill byta minja dumpar på min audi s4 till öppen dump så det pyser.
Menj jag har hört på omvägar att det är farligt eller rättare sagt dåligt för motorn för att det skulle sabba turbona.
undrar om detta är sant eller om de e möjligt att man kan byta till öppen dump utan att det skulle fördärva.
//tacksam för svar!

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

47 Inlägg
30 december 2007
#2
Undrer det samma fast till min V40. Låter återcirkulerande likadant ? JA jag är nybörjare på turbo.

BMW fantast
1 172 Inlägg
30 december 2007
#3
vad jag vet så går det att byta på S4orna... det är om man har lmm som det kan bli problem... saabs motoror med T7 styrningen börjar klabba om man har öppen dump Min nissan har med lmm med den är det inga problem med.. har hört s40r emd öppen dump förr så det bör gå...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

948 Inlägg
30 december 2007
#4
om inte dumpen öppnar ordentligt är det inget bra för då slår luften som skulle pyssshhhats wink ut slår tillbaka mot turbon vilket låter halftkvittrande ljud typ

Meister
6 763 Inlägg
30 december 2007
#5
TobbeTT skrev:
om inte dumpen öppnar ordentligt är det inget bra för då slår luften som skulle pyssshhhats wink ut slår tillbaka mot turbon vilket låter halftkvittrande ljud typ

Och de ljudet är underbart men inte så bra tyvärr sad


Bilbyggare och medmänniska
100 Inlägg
30 december 2007
#6
Köp hybrid, det ska funka.


Racer
233 Inlägg
30 december 2007
#7
Tobbe A skrev:
Köp hybrid, det ska funka.

Visst hybrid funkar ju men själv så tycker jag om man nu ska byta till någon atmosvärisk "öppen" dump så gå hela vägen. För men den hybrid så blir det fel i alla fall som med en öppen... som det stog i ett tidigare svar så har saab motorerna lite problem med dom efter som att det sitter lmm på dem... men kan säga att en öppen är ingen fara att kasta dit.. bara hänga på och njuta...


"Unloaded"
1 557 Inlägg
30 december 2007
#8
Återcirkulerande är ju oftast bättre, iaf ifall man inte riktigt vet vad man bör göra, får ju lite "pyyyyysch"ljud av öppet luftfilter.

Ja T7-motorn är icke lämpad för öppen dump, jag har gått båda vägarna big_smile Tomgången blir helt labil samt att den ofta dör. Men allting går, finns ju alltid hybrid-dumpar, dock inget jag rekommenderar. Fast jag tror att det ligger mycket i styrsystemet, med tanke på att med T7-motorn så kan du icke ha dump, medans T5-motorn går alldeles utmärkt, och den har väl också LMM, eller? Kanske "bara" har Luftempsgivare.

Nu är jag kanske ute och cyklar lite, men rätta mig för all del, och gott nytt år!

"When innovation meets passion!"

313 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#9
okej kanon med en massa svar! men om jag förstått allt rätt så en öppen dump är ingen fara att sätta dit?
just nu sitter där forge återcirculerande.ska man ha dom kvar kanske då istället?
Senast redigerat av ezz4 (30 december 2007)

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

948 Inlägg
30 december 2007
#10
har du riktiga grejjer på som funkar kör med det smile och samma sak kan ju hända med en hybrid dump med dvs om den är för hårt spänd
Senast redigerat av TobbeTT (30 december 2007)

BMW fantast
1 172 Inlägg
30 december 2007
#11
beror väl på var dumpen släpper ut trycker med... på saas T7 släpper dumpen tillbaka luften före lmm så den luften får passera igen.. däför måste man ha återcirkulerande.. men på min nissan kan man ha öppen för där släpps luften i vanliga fall ut efter lmm, så den behöver alltså inte "registreras" igen.. kan det stämma.. bara lite filosofi här.. haha

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

"Unloaded"
1 557 Inlägg
30 december 2007
#12
Forge återcirkulerande är väl snäppet bättre än de som är original(antar att det är bosch något?) fast att de ser i princip likadana ut, iaf vad gäller Saab. Membranen kan ge sig på de öppna vet jag, men kör själv återcirkulerande Forge, det funkar great som en viss frukostflings-tiger skulle sagt det.

"When innovation meets passion!"

313 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#13
väldigt nybörjare på detta men jag kollade dumpen på bilen precis och där finns 3 anslutningar. 2 st grövre och en mindre.
på en "öppen" dump finns endast en grövre anslutning.
Skulle man inte bara kunna ta bort den ena slangen på ena anslutningen för samma effekt som på en öppen ventil
eller jag är helt ute och cyklar:P
Senast redigerat av ezz4 (30 december 2007)

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

Smålänning
7 887 Inlägg
30 december 2007
#14
Mechanimal skrev:
Återcirkulerande är ju oftast bättre, iaf ifall man inte riktigt vet vad man bör göra, får ju lite "pyyyyysch"ljud av öppet luftfilter.

Ja T7-motorn är icke lämpad för öppen dump, jag har gått båda vägarna big_smile Tomgången blir helt labil samt att den ofta dör. Men allting går, finns ju alltid hybrid-dumpar, dock inget jag rekommenderar. Fast jag tror att det ligger mycket i styrsystemet, med tanke på att med T7-motorn så kan du icke ha dump, medans T5-motorn går alldeles utmärkt, och den har väl också LMM, eller? Kanske "bara" har Luftempsgivare.

Nu är jag kanske ute och cyklar lite, men rätta mig för all del, och gott nytt år!

T5 har MAP-sensor och behöver ingen referensluft.

Original är känsligare och bättre, men har du trimmat så den läcker, eller den börjar bli sliten så behöver du byta till kraftigare doningar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Racer
233 Inlägg
30 december 2007
#15
ezz4 skrev:
väldigt nybörjare på detta men jag kollade dumpen på bilen precis och där finns 3 anslutningar. 2 st grövre och en mindre.
på en "öppen" dump finns endast en grövre anslutning.
Skulle man inte bara kunna ta bort den ena slangen på ena anslutningen för samma effekt som på en öppen ventil
eller jag är helt ute och cyklar:P

Jo det funkar att göra det med om du rycker slangen som går ner till insuget och pluggar den slangen. så blir det de samma som att ha en öppen dump...
Senast redigerat av flash_turbo (30 december 2007)


Konsult
1 247 Inlägg
30 december 2007
#16
Läste lite och passar på att låna tråden lite.

Tycker det är bra att ni refererar till Saabs T5 motor då jag själv har en.
Vad jag förstått kan jag alltså köra med öppnad original AV utan några som helst problem?
Hur blir det med spoolup tiden på turbon om man öppnar original AV? Jag tyckte det kändes en marginel skillnad men jag kan ha fel med tanke på att jag inte haft bilen spec länge.

Lite OT:
Min ger ifrån sig ett svagt kvittrande ljud när jag har slangen kvar på original AVn, det är inte så bra va?
Tack för svar wink

Mvh Kim


313 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#17
flash_turbo skrev:
ezz4 skrev:
väldigt nybörjare på detta men jag kollade dumpen på bilen precis och där finns 3 anslutningar. 2 st grövre och en mindre.
på en "öppen" dump finns endast en grövre anslutning.
Skulle man inte bara kunna ta bort den ena slangen på ena anslutningen för samma effekt som på en öppen ventil
eller jag är helt ute och cyklar:P

Jo det funkar att göra det med om du rycker slangen som går ner till insuget och pluggar den slangen. så blir det de samma som att ha en öppen dump...

men går det att köra så eller då förstörs det?provade de nu och det pössssss till som in ibig_smile
Senast redigerat av ezz4 (30 december 2007)

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

Racer
233 Inlägg
30 december 2007
#18
ezz4 skrev:
flash_turbo skrev:
ezz4 skrev:
väldigt nybörjare på detta men jag kollade dumpen på bilen precis och där finns 3 anslutningar. 2 st grövre och en mindre.
på en "öppen" dump finns endast en grövre anslutning.
Skulle man inte bara kunna ta bort den ena slangen på ena anslutningen för samma effekt som på en öppen ventil
eller jag är helt ute och cyklar:P

Jo det funkar att göra det med om du rycker slangen som går ner till insuget och pluggar den slangen. så blir det de samma som att ha en öppen dump...

men går det att köra så eller då förstörs det?provade de nu och det pössssss till som in ibig_smile

Ja skulle nog köpa mig en öppen dump för att vara säker.. men har du öppet luftfilter så låter det rätt gött det med om du inte vill lägga ner lite pengar på en dump.. kan säga att det låter riktigt bra det med om de e ett dubbelkonigt luft filter också måste jag till lägga.....


2 164 Inlägg
30 december 2007
#19
Tagg3N skrev:
Läste lite och passar på att låna tråden lite.

Tycker det är bra att ni refererar till Saabs T5 motor då jag själv har en.
Vad jag förstått kan jag alltså köra med öppnad original AV utan några som helst problem?
Hur blir det med spoolup tiden på turbon om man öppnar original AV? Jag tyckte det kändes en marginel skillnad men jag kan ha fel med tanke på att jag inte haft bilen spec länge.

Lite OT:
Min ger ifrån sig ett svagt kvittrande ljud när jag har slangen kvar på original AVn, det är inte så bra va?
Tack för svar wink

Mvh Kim

Hur menar du med öppen orginal av?
Är de att du har satt på en litet filter på den så rekomenderas att du skippar de helt och sätter en riktig öppen dump eller har den återcirkulerande kvar i ursprungs funktionen och den återcirkulerar.
De du märker när de kvittrar är att luften går igenom turbon tillbaka och de är INTE bra.
Gör om och gör de som man ska!

MVH

F


782 Inlägg
30 december 2007
#20
De du märker när de kvittrar är att luften går igenom turbon tillbaka och de är INTE bra.
Gör om och gör de som man ska!

MVH

Jag har kvitter i min orginaldump,, det skulle alltså vara fel på den?? den är återcirkulerande.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..


Sök