2132
Sök

200sx s13 till sommaren

1 237 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Vet att det finns liknande trådar men det känns som om jag inte får alla frågor besvarade i dem så jag gjorde en ny.

Har tänkt Köpa en 200sx s13 till sommaren om jag hittar nån bra till ett billigt pris smile
Vill nu veta vad jag ska tänka på med just dessa bilar när jag testar dem osv. Har hört att rost under vingen samt vid lister är vanligt för dessa.

Oljekylare är också något jag kommer att skaffa så gott som genast då jag vill slippa vevlagerras..

Det jag undrar är :

*För/nackdelar med bilen?
*Vad ska jag kolla på när jag testar bilen osv.
*Hur fungerar denna bil på vintern? tror inte jag kommer vinterköra den dock kan det vara bra att veta ifall det blir så...
*Har alla 200sx tacklucka är det bara vissa?

//MVH! smile

3 Inlägg
1 januari 2008
#2
Byt lagrena i bottendelen de första du gör! tongue Och byt till en modell där de inte är något hål i vevlagren, typ honda eller något. smile

Live hard, Die young!

1 237 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#3
Wiildchild skrev:
Byt lagrena i bottendelen de första du gör! tongue Och byt till en modell där de inte är något hål i vevlagren, typ honda eller något. smile

Tackar! Flera svar nu kom igen smile

Evolution Garage
1 299 Inlägg
2 januari 2008
#4
Ett minus är väl att dom e grymt övervärderade imo... Borde gå att pruta en del!

Lycka till!

Sky´s the limit...

leo_m83
2 januari 2008
#5
*För/nackdelar med bilen? ->  rost och vev lager. vevlager rasen fixar du mha extern oljekyl. rost förhindrar du med biltemas rost skydd. Enkelt och bra
*Vad ska jag kolla på när jag testar bilen osv. -> motorn ska inte knacka och ska gå fint och dra även vid 5000rpm. ska inte ryka , verken VIT eller BLÅ
*Hur fungerar denna bil på vintern? tror inte jag kommer vinterköra den dock kan det vara bra att veta ifall det blir så... -> ROST problem. går ej att köra de, desutom är chansen väldig stor att man smäller med 200an eftersom de är bakhjuls drivna
*Har alla 200sx tacklucka är det bara vissa?  tacklicka finns på vissa. Min har bägge AC och tacklucka.

pm mig om det är något mer du undrar. kan inte komma på allting nu.....

terazzi
2 januari 2008
#6
Köp en oljekylare,byta ut det skämtet ti 200sx har som IC mot en FMIC wink nya vev/ramlager,kolla rost vid balkarna,under vingen och i skärmarna fram och bak.. köp en 1992a wink som leo nyss sa..det med röken!!!
Kolla helst så den har en renoverad motor med..

Fördelar?
snygg,lätt o trimma,finns hur mkt extra delar som helst wink

Nackdelar?
vev/ramlagerna,hårdkörd kanske..

1 353 Inlägg
2 januari 2008
#7
leo_m83 skrev:
*För/nackdelar med bilen? ->  rost och vev lager. vevlager rasen fixar du mha extern oljekyl. rost förhindrar du med biltemas rost skydd. Enkelt och bra
*Vad ska jag kolla på när jag testar bilen osv. -> motorn ska inte knacka och ska gå fint och dra även vid 5000rpm. ska inte ryka , verken VIT eller BLÅ
*Hur fungerar denna bil på vintern? tror inte jag kommer vinterköra den dock kan det vara bra att veta ifall det blir så... -> ROST problem. går ej att köra de, desutom är chansen väldig stor att man smäller med 200an eftersom de är bakhjuls drivna
*Har alla 200sx tacklucka är det bara vissa?  tacklicka finns på vissa. Min har bägge AC och tacklucka.

pm mig om det är något mer du undrar. kan inte komma på allting nu.....

Varför skulle det vara större chans att smälla/krocka med en bakhjulsdriven bil än en framhjulsdriven/fyrhjulsdriven?

There's no replacement for displacement

leo_m83
2 januari 2008
#8
eftersom när det snö och man har många hästar under huven är chansen större att man åker av vägen med en bakhjuls driven jamfört med framhjuls/fyrhjjulsdriven bil. Lite av mitt erfarenhet av bilen

Thorssa
2 januari 2008
#9
leo_m83 skrev:
eftersom när det snö och man har många hästar under huven är chansen större att man åker av vägen med en bakhjuls driven jamfört med framhjuls/fyrhjjulsdriven bil. Lite av mitt erfarenhet av bilen

Fast nu har de ju bara 169 hk så klarar man inte av att hantera det borde man kanske inte köra alls på vintern. Jag kör mycket hellre bakhjulsdrivet än framhjulsdrivet på vintern. För det första är det mycket roligare, för det andra är det obehagligare att åka rakt fram i en kurva än att få lite sladd anser jag.

1 353 Inlägg
2 januari 2008
#10
leo_m83 skrev:
eftersom när det snö och man har många hästar under huven är chansen större att man åker av vägen med en bakhjuls driven jamfört med framhjuls/fyrhjjulsdriven bil. Lite av mitt erfarenhet av bilen

nu är det ju inte överdrivet mycket hästar i en 200sx original, och som thorssa sa så är det roligare med bakhjulsdrift, och jag är av den tron att det är säkrare med bakhjulsdrivet än framhjulsdrivet om man vet hur man ska göra smile

There's no replacement for displacement

1 237 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#11
Rushman : Sant, skitdyra är dom här i Finland.. ännu dyrare än i Sverige hmm

leo_m83 : Tack! Du gav ett långt o fint svar smile Chansen är nog rätt så liten att jag kommer att köra på vintern men det är ändå bra att veta... Vad är det för fel om röken är blå/vit?

terazzi : Det ang. årsmodellen så det är nog tyvärr inget jag kommer "skippa" att köpa ifall det är av äldre modell då det kan vara jäkla svårt att hitta en ordentlig annors.. hmm  Tack för svaret.

Flera svar är välkomna smile

BMW fantast
1 172 Inlägg
2 januari 2008
#12
blå rök så förbränner den olja och vit rök så förbränner den vatten.... och sånt vill man ju inte....

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

1 237 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#13
AeroMalm skrev:
blå rök så förbränner den olja och vit rök så förbränner den vatten.... och sånt vill man ju inte....

Ok tackar smile är det dyra reparationer det rör sig om?

BMW fantast
1 172 Inlägg
2 januari 2008
#14
förbränner den vatten kan det vara toppapackningen.. förbränner den olja kan det vara kolvringar, läckage vid tätning runt ventilerna, olja i insuget, spricka i oljekanal m.m

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

fotointresserad
2 307 Inlägg
2 januari 2008
#15
Polarens 200sx började blåryka på vägen hem efter att han hade köpt den och det är inget du vill.. Så här såg hans ut efter att han fick bli hembogserad:
http://www.garaget.org/?car=64446


2 655 Inlägg
2 januari 2008
#16
Det är ju riktigt trevliga bilar. Speciellt en varm sommardag när solen skiner, speciellt på en kurvig väg. smile

Som vinterbil kan den vara lite halvjobbig, tycker det blir lite jobbigt att åka när det är blött ute, spinner loss ganska lätt.
Annars så har de flesta synpunkterna redan tagits upp.
Har haft min 200a i lite över 1 år och är helnöjd.

1 237 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#17
Norde : Får hålla tummarna bara att det inte går lika för mig.. hmm

Streckkoden : Jo, kan jag tro smile att det är skön glidarbil en varm sommardag då alltså smile, på vintern blir det väl att hyra hall..

Fortsätt skriva bara smile


Sök