2585
Sök

Extraljus, montering, relä

7 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#1
Jag har monterat in ett par extraljus på min Golf Variant -00 (följ länk för bild: http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.3 … 665872.jpg) men hittar inte reläet till helljuset. Är det någon där ute som kan tipsa om en sida eller bok som beskriver hur man monterar ett par extraljus på en Golf Variant, eller som på ett illustrativt sätt beskriva vart detta fördömda relä sitter.

116 Inlägg
2 januari 2008
#2
köp ett relä o montera o koppla=)

Frippe

796 Inlägg
2 januari 2008
#3
det finns extralus satser o köpa kostar runt en hundring där har du allt du behöver relä, kablage o säkringar.

Lycka till!

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

7 Inlägg
2 januari 2008
Trådstartare
#4
Det är det jag gjort, men man skall ju helst koppla in extraljusen på helljuset. Och då skall man väll koppla in på just helljusets relä, eller...?

782 Inlägg
2 januari 2008
#5
nä du behöver bara styrning från helljuslampan,jord,matning30+,sen ska relät dra.
man skarvar in sig på kabeln som går till helljuslampan + kabeln då blir den en styrning till extraljusrelät.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
2 januari 2008
#6
Rätta mig om jag har fel. Tjuvar man inte bara på signalen som startar helljuset (original) och tar den styrningen genom relät som då startar extraljusen med direktmatning från batteriet?
Har själv funderingar på extraljus nu under den mörka delen av året..

//Edge

4 767 Inlägg
2 januari 2008
#7
Edge83 skrev:
Rätta mig om jag har fel. Tjuvar man inte bara på signalen som startar helljuset (original) och tar den styrningen genom relät som då startar extraljusen med direktmatning från batteriet?
Har själv funderingar på extraljus nu under den mörka delen av året..
Jo det stämmer.

Ska göra en skiss i photoshop.. vänta lite.

(jobbar med eftermontering av utrustning på nya bilar, tex extraljus wink)

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 893 Inlägg
2 januari 2008
#8
Ta strömmen till relät (Signalen) från en av de beffintliga helljusen, med en enkel strömtjuv.
Vill du ha en separat brytare för extra ljusen, drar du kabeln via knapp inne i kupén, till relät. Annars drar du direkt från strömtjuven till relät.
Det är inte det snyggaste, men deffinitivt det snabbaste sättet.
alternativet är ju att lokalisera ljus relät i bilen, och därifrån ta ström på liknande sätt.


Proffa
282 Inlägg
2 januari 2008
#9
Snälla använd inte tjuvar hmm ..löd in iställe..kan bli problem med kabelbrott ...


4 767 Inlägg
2 januari 2008
#10
Eller använd duraseal! Så blir det vattentätt på köpet wink

http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i30/3007_11lo.jpg

Mvh
Erick
Senast redigerat av Erick (2 januari 2008)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

4 767 Inlägg
2 januari 2008
#11
Klicka på bilden!!!

http://www.fotoaverick.se/dump/extraljus.jpg

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
2 januari 2008
#12
'Men erick.. De ä ju extraljus med angeleyes..tongue DU har ju glömt parkeringsljus sladden.. haha

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

1 893 Inlägg
2 januari 2008
#13
Jag brukar inte varken använda eller rekomendera strömtjuvar, men det är i princip det enda vettiga alternativet till att hitta ljus relät och stifta om och ta strömmen där. En Golf 00 låter ju inte som någon raritet, därför sa jag strömtjuv.
Strömtjuvar har fått dåligt ryckte för att en del människor använt fel storlek och därmen har tjuven skurit av kabeln. Korekt använd, är det ingen risk för det.
Troligt vis är helljus kabeln 1.5kvmm i tjocklek, då använder man en blå tjuv. (INTE röd!)
Givetvis finns alternativ, som, klipp kabeln, stifta ändarna, m.m.


4 767 Inlägg
2 januari 2008
#14
speedfreak racing skrev:
'Men erick.. De ä ju extraljus med angeleyes..tongue DU har ju glömt parkeringsljus sladden.. haha
Angeleyesen i extraljusen är olagliga att koppla in, därför gör vi inte det på mitt jobb, för att slippa tjafs med kunder som fått tillsägelse/böter med sina bilar sen. (Ja det har hänt..)

big_smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

4 767 Inlägg
2 januari 2008
#15
Kristian_V skrev:
Jag brukar inte varken använda eller rekomendera strömtjuvar, men det är i princip det enda vettiga alternativet till att hitta ljus relät och stifta om och ta strömmen där. En Golf 00 låter ju inte som någon raritet, därför sa jag strömtjuv.
Strömtjuvar har fått dåligt ryckte för att en del människor använt fel storlek och därmen har tjuven skurit av kabeln. Korekt använd, är det ingen risk för det.
Troligt vis är helljus kabeln 1.5kvmm i tjocklek, då använder man en blå tjuv. (INTE röd!)
Givetvis finns alternativ, som, klipp kabeln, stifta ändarna, m.m.
Röd funkar fint till 1.5mm2
Blå till 2.5mm2
Gul till 4mm2 och upp till 6mm2

smile

Sen finns det mååånga fabrikat, och ofta är billiga strömtjuvar mkt dåliga. Vi kör uteslutande med strömtjuvar av fabrikatet 3M när vi monterar larm i kundbilarna på jobbet (detta är innuti kupén där det inte finns fukt).

Dock så är det fortfarande en icke vattentät koppling som oxiderar och rostar (strömtjuven rostar).

En duraseal kostar 5 kr och är väl investerade pengar wink

Mvh
Erick
Senast redigerat av Erick (2 januari 2008)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
3 januari 2008
#16
Wohoo!
Så min bil fick agera modell.. haha tongue
Bra kopplingschema Erick, nu kanske tom. jag kan koppla in själv när jag väl kommer till skott. tongue

//Edge

796 Inlägg
8 februari 2008
#17
parkerings ljusena hur ska man koppla dom nån som har lust o slänga upp en bild på det? ska ha en knapp in i kupen så man kan stänga av ifall nån klagar. ska man använda sig av ett relä eller hur ska man göra?

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

796 Inlägg
8 februari 2008
#19
golf4gti skrev:
http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1267/a1267.php&var=

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story … 77,00.html
okey men det där var ju extraljusena det var ju parkeringsljuset jag ville kirra

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 februari 2008
#20
har du redan kopplat in parkeringsljuset så behöver du ju bara sätta en strömbrytare på den kabeln. Har du inte gjort det så gör enklast precis som på extraljusen fast du sätter en strömbrytare till styrströmmen för p-ljusrelät.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök