4075
Sök

förbjuda fyverkerier!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
falloutboy skrev:
evilaudio skrev:
falloutboy skrev:
förbjudet skiten. låt det smällas kontrollerat om det måste smällas eftersom många inte kan handskas med det. Och då under en begränsad tid, säg 10-15 min. Inte dygnet runt som det är nu. Då kan man fortfarande få lite fyrverkeri och djurägare kan låta sin djur vara inne i 15 min på utsatt tid. Vissa djur blir säkert rädda ändå trots att de är inne, men de blir mest troligt rädda för annat vardagligt också.

så du menar att "vi" ska behöva anpassa oss efter djur??   NO WAY!!!

varför inte? är det så hemskt om du inte får köpa din 150kr tjutraketer på Ö&B? Men man kan tänka steget längre och undvika skador som folk drar på sig. Du skrev att du skiter i om nån blåser bort handen med smällare. Well... om du inte är skattesmitare så är det DINA pengar som går till utryckning, vård och rehabilitering.

Hellre ett kontrollerat och snyggt fyrverkeri. kan tilläggas att jag aldrig i mitt lagt en krona på fyrverkerier och planerar inte att göra det heller.

fyverkeri är ett nöje för oss, precis som bil-körning är för dig.
skall vi förbjuda bilar och låta folk cykla eftersom de kan köra ihjäl sig?

dåligt exempel visst, men det är så jävligt de känns för en del av oss.. fyverkerier är kul!
det kan bli tuffare regler .. men förbjud är inget att diskutera ens.. tänk om vi skulle babbla om att förbjuda dig från att köra bil.. då skulle du bli sur va?...

712 Inlägg
4 januari 2008
Skiter personligen om folk spränger av sig fingar o tår.. De har sig själva att skylla.
Synd bara att det ofta är oskyldiga som drabbas oxå..

39 Inlägg
4 januari 2008
Ni missar en liten detalj, inser ni vad ett förbud skulle göra mot småföretagare som "räddar" lågsäsongen med fyrverkeriförsäljning? Kan nästan garantera att 1 av 10 försäljningsställen skulle få stänga (konkurs alltså)... Vidare skulle importörerna stå utan jobb, det skulle omsättas mindre reklampengar osv.

Jag är mot ett förbud fram till den dagen följande förbjuds:

Alkohol (i alla former - året om)
Cigaretter, cigarrer osv.
Droger

När detta är förbjudet då jävlar är jag med på ett förbud mot fyrverkerier!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
xtreme_v70 skrev:
Ni missar en liten detalj, inser ni vad ett förbud skulle göra mot småföretagare som "räddar" lågsäsongen med fyrverkeriförsäljning? Kan nästan garantera att 1 av 10 försäljningsställen skulle få stänga (konkurs alltså)... Vidare skulle importörerna stå utan jobb, det skulle omsättas mindre reklampengar osv.

Jag är mot ett förbud fram till den dagen följande förbjuds:

Alkohol (i alla former - året om)
Cigaretter, cigarrer osv.
Droger

När detta är förbjudet då jävlar är jag med på ett förbud mot fyrverkerier!

du glömde snus?

Muttley
4 januari 2008
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1563952.ab

Detta är också en av de största anledningarna varför det skall förbjudas. Och säg nu inte att han var dum i huvudet och får skylla sig själv och allt de där jävla skitsnacket för han var bara 16 år.
      Jag står fast att de skall förbjudas om de kommer upp.

Och de var ett jävla tjatande om de med hundar, de går inte lära vissa hundar att tåla de men richardo290 eller vad du heter fattar väl inte det? Utan du idiotförklarar ju exakt alla hundägare som har en hund som råkar vara rädd för fyrverkerier.
bara för att din hund klarade av det så betyder de inte att alla andra hundar klarar av detta.
Sen finns det faktiskt andra djur såsom katter och andra husdjur vi har hemma!

Sedan lite för att vara en egoist så blir jag faktiskt skitsur när man under vardagarna skall upp tidigt för att köra till jobbet så springer alla dessa idioter ute med sina jävla raketer och smällare på nätterna och väcker en hur jävla kul är det då?

1 217 Inlägg
4 januari 2008
jag har skrivit det tidigare och skriver det igen.. Förbud leder bara till att folk gör egna pang-pang leksaker.. inte mig emot då man kanske kan tjäna lite på att sälja lite hem-pul då;)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
tkd_rille skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1563952.ab

Detta är också en av de största anledningarna varför det skall förbjudas. Och säg nu inte att han var dum i huvudet och får skylla sig själv och allt de där jävla skitsnacket för han var bara 16 år.
      Jag står fast att de skall förbjudas om de kommer upp.

Och de var ett jävla tjatande om de med hundar, de går inte lära vissa hundar att tåla de men richardo290 eller vad du heter fattar väl inte det? Utan du idiotförklarar ju exakt alla hundägare som har en hund som råkar vara rädd för fyrverkerier.
bara för att din hund klarade av det så betyder de inte att alla andra hundar klarar av detta.
Sen finns det faktiskt andra djur såsom katter och andra husdjur vi har hemma!

Sedan lite för att vara en egoist så blir jag faktiskt skitsur när man under vardagarna skall upp tidigt för att köra till jobbet så springer alla dessa idioter ute med sina jävla raketer och smällare på nätterna och väcker en hur jävla kul är det då?

ifall du inte kan träna dina djur till att förstå att raketer inte är nått farligt så är de ditt problem.
när du skaffade hunden skulle du tänkt: hm, i sverige firar man nyår och om jag nu köper denna hunden och det visar sig att han är rädd då får jag nog ta han ur stan medans dem smäller..?

MEN, vi är överens om att det finns många idioter som kommer över fyverkerierna och missbrukar dem,

min åsikt: strängare regler - alternativt införa licens på fyverkerier liksom på vapen.
din åsikt: förbjud fyverkeri för allmänheten så de som inte bor i centrum inte kan fira nyår?

Muttley
4 januari 2008
richardoo290 skrev:
ifall du inte kan träna dina djur till att förstå att raketer inte är nått farligt så är de ditt problem.
när du skaffade hunden skulle du tänkt: hm, i sverige firar man nyår och om jag nu köper denna hunden och det visar sig att han är rädd då får jag nog ta han ur stan medans dem smäller..?

MEN, vi är överens om att det finns många idioter som kommer över fyverkerierna och missbrukar dem,

min åsikt: strängare regler - alternativt införa licens på fyverkerier liksom på vapen.
din åsikt: förbjud fyverkeri för allmänheten så de som inte bor i centrum inte kan fira nyår?

Nu är inte fallet så att jag har hund utan många jag känner. De sjuka är att de som är jakthundar av dem har inga problem med detta, men de lite mer renrasiga finare hundarna har de försökt lära men ej gått.
Nu är de så att jag har katt och de finns faktiskt katter som reagerar på detta väldigt starkt, så pga att de säljs flera veckor innan lovligt datum så skräms dessa också upp i onödan.

Strängare regler ? tjovisst, de såkallade småföretagarna som oftast är invandrare i godisbutik/tobaksaffärer, de flesta skiter totalt i när de lovliga datujmet för att sälja fyrverkerier är, pluss att de oftast skiter totalt i att kontroller leg.

De är ju något man funderat på, men allra smartast om nu man vill se dessa fyrverkerier är ju att de utbildas personer som leder fyrverkerierna i varje by och stad så att vanligt folk inte skall få tag i detta.
Sedan att man får kroppsvisitera folk man misstänker ha fyrverkerier på sig i allmän plats.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
tkd_rille skrev:
richardoo290 skrev:

Nu är inte fallet så att jag har hund utan många jag känner. De sjuka är att de som är jakthundar av dem har inga problem med detta, men de lite mer renrasiga finare hundarna har de försökt lära men ej gått.
Nu är de så att jag har katt och de finns faktiskt katter som reagerar på detta väldigt starkt, så pga att de säljs flera veckor innan lovligt datum så skräms dessa också upp i onödan.

Strängare regler ? tjovisst, de såkallade småföretagarna som oftast är invandrare i godisbutik/tobaksaffärer, de flesta skiter totalt i när de lovliga datujmet för att sälja fyrverkerier är, pluss att de oftast skiter totalt i att kontroller leg.

De är ju något man funderat på, men allra smartast om nu man vill se dessa fyrverkerier är ju att de utbildas personer som leder fyrverkerierna i varje by och stad så att vanligt folk inte skall få tag i detta.
Sedan att man får kroppsvisitera folk man misstänker ha fyrverkerier på sig i allmän plats.

fyverkerier skall endast få säljas av tex: swea fireworks själva.
försäljning får endast ske dagen innan nyår och på nyårsaftonen.

ska man köpa fyverkerier skall man vara 25 år fyllda och ha genom-gått en kurs för hantering av fyverkerier och då skall man få ett "fyverkeri kort" typ som körkort..^^

om någon med "fyverkeri-kort" skulle bryta mot nån regel skall det vara svinhöga böter om det kan bevisas, och kortet dras in utan chans för nytt kort.

på så sätt smälls det inte innan nyår och förhoppningsvis ingen som skadar sig,

låter detta bra eller vill du fortfarande ta nyår ifrån mig o mina få grannar?

Muttley
4 januari 2008
richardoo290 skrev:
tkd_rille skrev:
richardoo290 skrev:

fyverkerier skall endast få säljas av tex: swea fireworks själva.
försäljning får endast ske dagen innan nyår och på nyårsaftonen.

ska man köpa fyverkerier skall man vara 25 år fyllda och ha genom-gått en kurs för hantering av fyverkerier och då skall man få ett "fyverkeri kort" typ som körkort..^^

om någon med "fyverkeri-kort" skulle bryta mot nån regel skall det vara svinhöga böter om det kan bevisas, och kortet dras in utan chans för nytt kort.

på så sätt smälls det inte innan nyår och förhoppningsvis ingen som skadar sig,

låter detta bra eller vill du fortfarande ta nyår ifrån mig o mina få grannar?

Det är något man kan gå med på, 0000 på nyår och till de har smällt färdigt, typ 20 minuter som de brukar ta. och hade de bara blivit så så skulle de har blivit mycket bättre.

Inga barn som skadas eller vuxna. med de vill jag säga att jag kan vara överens. för då slipper även våra djur vara oroliga i veckor de som ej går att lära.

687 Inlägg
5 januari 2008
richardoo290 skrev:
_Glenne_ skrev:
richardoo290 skrev:

men han blir inte rädd.. ?  då är han uppfostrad! wink

nej inte ett dugg rädd, bara nyfiken och vill kolla upp vad det är som smäller tongue

gött o se att vissa kan uppfostra hundar iallafall tongue
men paris hilton bimbosar som skämmer bort sina hundar o  inte lär dem ett piss, tro fan att dem blir rädda! o sen klagar dem på de som smäller... roll

Men det har ju inget med vad hunden har fått för uppfostran,det beror ju på vad hunden har för personlighet. Om du blir rädd när du åker med nån i 230 på en slingrig grusväg är det dina föräldrar som har uppfostrat dig dåligt då eller?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
volvo_Tobias skrev:
richardoo290 skrev:
_Glenne_ skrev:
nej inte ett dugg rädd, bara nyfiken och vill kolla upp vad det är som smäller tongue

gött o se att vissa kan uppfostra hundar iallafall tongue
men paris hilton bimbosar som skämmer bort sina hundar o  inte lär dem ett piss, tro fan att dem blir rädda! o sen klagar dem på de som smäller... roll

Men det har ju inget med vad hunden har fått för uppfostran,det beror ju på vad hunden har för personlighet. Om du blir rädd när du åker med nån i 230 på en slingrig grusväg är det dina föräldrar som har uppfostrat dig dåligt då eller?

dåligt exempel eftersom det ÄR farligt.
men om jag skulle vara rädd för åska så skulle det vara mina föräldrars fel eftersom dom inte lärt mig att åskan är ofarlig...
Senast redigerat av richardoo290 (5 januari 2008)

687 Inlägg
5 januari 2008
Hunden vet ju inte att det är ofarligt.Dessutom,åskan är inte ofarlig.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
volvo_Tobias skrev:

åska och raketer är lika farligt.. det var därför jag jämförde dem..
och om dina föräldrar kan lära dig att inte vara rädd för åska så kan du lära din hund desamma fast med raketer.  min hund var livrädd för de när han var valp. men jag uppfostrade honnom och nu bryr han sig inte ett skit om raketer!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 januari 2008
Nej här ska inte förbjudas!!

Är emot det mesta av förbud, däremot skall saker och ting skötas på ett snyggt sätt.

En licens för raketer/smäller vore bra, denna licensen skulle utfärdas av den lokala polismyndigheten efter en utblidning med en sprängämnesutbildad person, bland annat så bör man visa vilka skador det kan bli och tro mig det är inte vackert att titta på en bortsprängd hand eller fot.

Alla som får handha smällare/raketer skall finnas i ett register och det skall enbart gå att sälja dessa pjäser i speciella butiker med utbildad personal, inte som idag hos var enda varuhus.

Stifta en lag om säkerhetsavstånd till publik, samt ge polisen verktyg för att beivra alla de brott som begås med fyrverkerier på nyår.

Som det är nu råder det anraki, ingen skulle reagera om jag blåste av en "bomb" inne på stortorget annt än att huka sig lite, att jag samtidigt gör mig skyldig till ett i mina ögon mycket allvarligt brott är det ingen som bryr sig om.

Vad hände med brottet, "framkallande av fara för annan"? Det gör ju varenda unge med fyverkeripjäser sig skyldig till. Näe låt polisen ta hand om dessa.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
zovix skrev:
Nej här ska inte förbjudas!!

Är emot det mesta av förbud, däremot skall saker och ting skötas på ett snyggt sätt.

En licens för raketer/smäller vore bra, denna licensen skulle utfärdas av den lokala polismyndigheten efter en utblidning med en sprängämnesutbildad person, bland annat så bör man visa vilka skador det kan bli och tro mig det är inte vackert att titta på en bortsprängd hand eller fot.

Alla som får handha smällare/raketer skall finnas i ett register och det skall enbart gå att sälja dessa pjäser i speciella butiker med utbildad personal, inte som idag hos var enda varuhus.

Stifta en lag om säkerhetsavstånd till publik, samt ge polisen verktyg för att beivra alla de brott som begås med fyrverkerier på nyår.

Som det är nu råder det anraki, ingen skulle reagera om jag blåste av en "bomb" inne på stortorget annt än att huka sig lite, att jag samtidigt gör mig skyldig till ett i mina ögon mycket allvarligt brott är det ingen som bryr sig om.

Vad hände med brottet, "framkallande av fara för annan"? Det gör ju varenda unge med fyverkeripjäser sig skyldig till. Näe låt polisen ta hand om dessa.

/Magnus

word!

687 Inlägg
5 januari 2008
richardoo290 skrev:
volvo_Tobias skrev:

och om dina föräldrar kan lära dig att inte vara rädd för åska så kan du lära din hund desamma fast med raketer.  min hund var livrädd för de när han var valp. men jag uppfostrade honnom och nu bryr han sig inte ett skit om raketer!

hur lärde du honom att inte vara rädd för raketer? Sprände du en raket i vardagsrumet eller o sa.. nääää lilla voffsen detta är inte farligt bara lugn?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
volvo_Tobias skrev:
richardoo290 skrev:
volvo_Tobias skrev:

hur lärde du honom att inte vara rädd för raketer? Sprände du en raket i vardagsrumet eller o sa.. nääää lilla voffsen detta är inte farligt bara lugn?

jag tog med han ut en nyårskväll och skjöt raketer, i början var han rädd. sen lärde han sig..
och sen brydde han sig inte om raketerna när vi gick hem..
idag bryr han sig inte ett piss ifall de smäller utanför..

RouziMotorsport:
nej klart som fan att han inte är döv tongue
Senast redigerat av richardoo290 (5 januari 2008)

16 197 Inlägg
5 januari 2008
skaffa inte hund,skaffa bil å flickvän.. dom e inte skotträdda. wink

sen att kalla "paris hilton hund" för hund e ett SKÄMT. dom kan ju knappt gå sjävla å fryser hela tiden.. slå ihjäl skiten å gör nå vettigt av dom.

trpr inte att de förbud skulle göra de ett dugg bättre.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 638 Inlägg
5 januari 2008
Detta är den dummaste diskussion jag har hört ! . Man ska alltså inte få fira nyår för att vissa hundar är rädda ! . Samt att det bara är ett nöje som förstör naturen , men okej ja då kan vi ju lika gärna förbuda nöjesåkning med bilar och motorcyklar också? då skulle det bli rama skri , framförallt på detta forum , eller hur? . Låt oss få fira som vi har gjort i alla år . Blir hunden rädd så ta och köp ett par peltor kidz till den /David

Sök