Jag tyckte det var kul med smällare när jag var liten men nu tycker jag det är ett elände, fyllon som inte ens nyktra har vett nog att använda raketerna på rätt sätt, snorungar skjuter i trapphus, utanför lägenheterna så fönstren skallrar. Sen kan man ju diskutera miljöpåverkan, olyckorna som händer osv. Men som vanligt en portion vanligt vett, så minimeras olyckor, att man stör andra, skrämmer djur/människor, sätter igång bränder osv.
Ett förbud ska inte behövas för jag utgår ifrån att majoriteten sköter sig, det är de som inte sköter sig man ska klämma åt på nåt vis, för jag tvivlar på att småungarna man ser skicka raketer efter backen, skjuter knallskott i trapphusen/mitt i bostadsområdena med barn och djur i närheten INTE köpt smällarna själva. Så om alla som säljer fyrverkerier ser till att alla de säljer till är i rätt ålder och att de som köper inte "köper ut" så minimeras problemet, men hur troligt är det? Sen börjas ju smällandet veckor innan nyår och fortsätter ytterligare en vecka efter. Så om raketer och dyl endast säljs i anknytning till nyår dvs dagen/dagarna före fram till nyår så slipper man veckan innan med pangande med. Plockar man bort de små raketerna och knallskotten och behåller de riktiga fyrverkerierna till försäljning så skulle nog buset minska med då är det bara fyllona man behöver oroa sig med halvkilos raketer.
Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.