3217
Sök

förbjuda fyverkerier!

Makaronborrare
993 Inlägg
5 januari 2008
Munkis skrev:
Detta är den dummaste diskussion jag har hört ! . Man ska alltså inte få fira nyår för att vissa hundar är rädda ! . Samt att det bara är ett nöje som förstör naturen , men okej ja då kan vi ju lika gärna förbuda nöjesåkning med bilar och motorcyklar också? då skulle det bli rama skri , framförallt på detta forum , eller hur? . Låt oss få fira som vi har gjort i alla år . Blir hunden rädd så ta och köp ett par peltor kidz till den /David

Är nog inte enbart pga dom anledningarna som det diskuteras utan pga alla anmälningar som polisen fått dom senaste veckorna om att vissa tuffingar skjuter på människor,bilar, byggnader etc. Och som så många andra skrivit så är det ju inte bara vid tolvslaget utan i flera veckor som detta pågår. Förstår att dom som sköter sig blir arga att det ens diskuterasom förbud men för mig är det skit samma. Har inte varit intresserad av smällare och raketer sen jag var i moppeåldern ändå. tongue

Rörpulare
1 453 Inlägg
5 januari 2008
Fan min faster e rädd för ballonger som kan smälla kanske ska förbjuda de me??roll
Senast redigerat av E30Tompa (5 januari 2008)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Better than God \o/
1 883 Inlägg
5 januari 2008
zovix skrev:
En licens för raketer/smäller vore bra, denna licensen skulle utfärdas av den lokala polismyndigheten efter en utblidning med en sprängämnesutbildad person, bland annat så bör man visa vilka skador det kan bli och tro mig det är inte vackert att titta på en bortsprängd hand eller fot.

Alla som får handha smällare/raketer skall finnas i ett register och det skall enbart gå att sälja dessa pjäser i speciella butiker med utbildad personal, inte som idag hos var enda varuhus.

Stifta en lag om säkerhetsavstånd till publik, samt ge polisen verktyg för att beivra alla de brott som begås med fyrverkerier på nyår.

Som det är nu råder det anraki, ingen skulle reagera om jag blåste av en "bomb" inne på stortorget annt än att huka sig lite, att jag samtidigt gör mig skyldig till ett i mina ögon mycket allvarligt brott är det ingen som bryr sig om.

Vad hände med brottet, "framkallande av fara för annan"? Det gör ju varenda unge med fyverkeripjäser sig skyldig till. Näe låt polisen ta hand om dessa.

/Magnus

Det där e rätt så precis så som jag anser att det skall lösas med...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

1 079 Inlägg
5 januari 2008
Jag tyckte det var kul med smällare när jag var liten men nu tycker jag det är ett elände, fyllon som inte ens nyktra har vett nog att använda raketerna på rätt sätt, snorungar skjuter i trapphus, utanför lägenheterna så fönstren skallrar. Sen kan man ju diskutera miljöpåverkan, olyckorna som händer osv. Men som vanligt en portion vanligt vett, så minimeras olyckor, att man stör andra, skrämmer djur/människor, sätter igång bränder osv.

Ett förbud ska inte behövas för jag utgår ifrån att majoriteten sköter sig, det är de som inte sköter sig man ska klämma åt på nåt vis, för jag tvivlar på att småungarna man ser skicka raketer efter backen, skjuter knallskott i trapphusen/mitt i bostadsområdena med barn och djur i närheten INTE köpt smällarna själva. Så om alla som säljer fyrverkerier ser till att alla de säljer till är i rätt ålder och att de som köper inte "köper ut" så minimeras problemet, men hur troligt är det? Sen börjas ju smällandet veckor innan nyår och fortsätter ytterligare en vecka efter. Så om raketer och dyl endast säljs i anknytning till nyår dvs dagen/dagarna före fram till nyår så slipper man veckan innan med pangande med. Plockar man bort de små raketerna och knallskotten och behåller de riktiga fyrverkerierna till försäljning så skulle nog buset minska med då är det bara fyllona man behöver oroa sig med halvkilos raketer.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

4 299 Inlägg
5 januari 2008
volvo_Tobias skrev:
richardoo290 skrev:
volvo_Tobias skrev:
Hunden vet ju inte att det är ofarligt.Dessutom,åskan är inte ofarlig.

åska och raketer är lika farligt.. det var därför jag jämförde dem..
och om dina föräldrar kan lära dig att inte vara rädd för åska så kan du lära din hund desamma fast med raketer.  min hund var livrädd för de när han var valp. men jag uppfostrade honnom och nu bryr han sig inte ett skit om raketer!

hur lärde du honom att inte vara rädd för raketer? Sprände du en raket i vardagsrumet eller o sa.. nääää lilla voffsen detta är inte farligt bara lugn?

Om man försöker lugna en hund som är skotträdd när de smäller så bygger man upp rädslan hos hunden. För om du sitter å klappar å försöker lugna hunden så lär sig hunden att smällarna e nåt den ska vara rädd för.

Så mitt tips är att om hunden blir rädd när de smäller är att ignorera hunden. Låter kanske korkat eller taskigt mot hunden. Men ibland behövs de för att hunden själv ska må bra.

Vet att detta funkar då jag kört denna metod på min hund då hon va lite skotträdd ibörjan. Och nu tycker hon de e skitkul me raketer tongue

Sen så har jag en kompis som har "lugnat" sin hund när det smällt, och den hunden har alltid varit skitskraj för smällar.

Men att förbjuda raketer e fel. För isf kommer vi inte kunna göra nåt till slut utan bryta nån lag/regel. Så de man kan börja me e att försöka få föräldrar att inte köpa raketer till sina små snorungar. Speciellt inte låta ungar skjuta raketer själva då många är för små för att fatta vad som faktiskt kan hända.

Steg 1: Föräldrar ta mer ansvar! Det skulle nog hjälpa en del.

719 Inlägg
5 januari 2008
evilaudio skrev:
tkd_rille skrev:
Scratch skrev:

Förbjud all trafik med personbil som inte är till och från jobbet också på engång!
tror jag skulle rädda en jävla massa mer liv!

förbjud levande ljus vid julen. (dödar nog flera än raketerna varje år)

sluta döda den moderna världens ända gemensamma tradition! säger ja.

du tar upp allt som inte har med fyrverkerier att göra i denna tråde just nu!!!!

tror ni ärligt att de blir bättre bara för att man förbjuder de??

ja tror nog att de snarare blir värre.

Jag tog upp förbud delen i frågan!

Fyrverkerier är endel av vårt samhälle idag så som alkohol och tobak.

Förbjuds det kommer folk fixa det på annat sätt tex smuggla eller göra själva. Vilket jag tycker blir ett större problem!

Finns rötägg inom allt. Folk me jaktlicens som pumpar hagel i ryggen på ungdomar o folk som skjuter raketer mot folk. Sen har vi folk som kör rattfulla osv.

Och sen hatet mot invandrare för att några är kriminell ser många ner på alla.

Satsa mer på att få bort dom som gör fel istället så slipper resten av folket straffas för ingenting!

live free, die young.

Sök