Tog loss och bytte termostat på volvon utan att tömma kylarn. Starta upp den och den låter konstigt som fan. Har det farit in massa vatten i motorn nudå? Vad ska jag göra?
Fyllde på kylarvatten. Den låter då rätt och går som den ska men tempen far iaf inte upp. Är kvar på samma ställe ungf. Vad är det för fel då? Mätaren? Givare?
Vad är det för motor? hur länge hade du den på tomgång/körde med den för att få upp tempen? tänk på att det kan ta upp till en kvart tjugo minuter på tomgång och kanske 10 min om du kör med den beroende på hur kallt det är
kolla efter läck Skruva lös termostaten och lägg i kokande vatten för att se om den funkar som den ska
fräsandet kan vara små luftfickor i systemet som tar sig ut vid expansionskärlet och är helt normalt tills dess att motorn nått normal arbetstemp och termostaten öppnat ordentligt, först då kan alla små luftfickor ta sig ur systemet!
bytte du packning på termostaten och smorde in den isåfall???
Näe jag bytte bara termostat, inte själva termostaten utan hela "röret", såg inte ens någon packning
Oki, du bytte termostaten, men inte packningen... Såg du inte den gamla packningen där? Systemet ska lyfta sig själv, bara låt motorn gå på tomgång i några minuter ytan att skruva fast locket på påfyllningskärlet, (kan också gasa lite då för att få fart på vattnet).
Om du sen startar motorn och den inte blir varm, så ska du känna på kylaren: är den varm trots att vattentempen inte har kommit upp i arbetstemperatur (alltså över 80 C), så är termostaten öppen och låter vattnet cirkulera. Eller så kommer vattnet förbi den pga att du glömt packningen. Följde det inte med en packningn med den nya termostaten? Det ska det alltid göra.