3794
Sök

Behöver hjälp FORT, termostat

123 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#1
Tog loss och bytte termostat på volvon utan att tömma kylarn. Starta upp den och den låter konstigt som fan. Har det  farit in massa vatten i motorn nudå? Vad ska jag göra?


Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
6 januari 2008
#2
det kan inte komma in vatten i motorn om du inte har lossat något annat än termostat huset


3 235 Inlägg
6 januari 2008
#3
Beskriv hur konstigt den låter.
Är det gnissel, vibrationer, tickande...?


123 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#4
Måste jag lufta systemet nu ? Hur gör man?


123 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#5
engolf skrev:
Beskriv hur konstigt den låter.
Är det gnissel, vibrationer, tickande...?

Typ pysande, schhhhff schhhhf.. ungf så. Behöver jag lufta systemet eller? Hur gör jag det?


Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
6 januari 2008
#6
bytte du packning på termostaten och smorde in den isåfall???


123 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#7
volvo_245 skrev:
bytte du packning på termostaten och smorde in den isåfall???

Näe jag bytte bara termostat, inte själva termostaten utan hela "röret", såg inte ens någon packning


Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
6 januari 2008
#8
en liten svart ring som sitter på själva termostaten


123 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#9
Fyllde på kylarvatten. Den låter då rätt och går som den ska men tempen far iaf inte upp. Är kvar på samma ställe ungf. Vad är det för fel då? Mätaren? Givare?

Hur går jag tillväga?


1 311 Inlägg
6 januari 2008
#10
Vad är det för motor?
hur länge hade du den på tomgång/körde med den för att få upp tempen? tänk på att det kan ta upp till en kvart tjugo minuter på tomgång och kanske 10 min om du kör med den beroende på hur kallt det är

kolla efter läck
Skruva lös termostaten och lägg i kokande vatten för att se om den funkar som den ska

fräsandet kan vara små luftfickor i systemet som tar sig ut vid expansionskärlet och är helt normalt tills dess att motorn nått normal arbetstemp och termostaten öppnat ordentligt, först då kan alla små luftfickor ta sig ur systemet!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

687 Inlägg
6 januari 2008
#11
har du dragit åt alla slangklämmor så att det inte pyser vid nån slanganslutning?

1 400 Inlägg
6 januari 2008
#12
Det är luft i systemet. kör motorn varm och fyll  på med mer kylarvätska

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

3 235 Inlägg
6 januari 2008
#13
RomyMontana skrev:
volvo_245 skrev:
bytte du packning på termostaten och smorde in den isåfall???

Näe jag bytte bara termostat, inte själva termostaten utan hela "röret", såg inte ens någon packning

Oki, du bytte termostaten, men inte packningen...
Såg du inte den gamla packningen där?
Systemet ska lyfta sig själv, bara låt motorn gå på tomgång i några minuter ytan att skruva fast locket på påfyllningskärlet, (kan också gasa lite då för att få fart på vattnet).

Om du sen startar motorn och den inte blir varm, så ska du känna på kylaren: är den varm trots att vattentempen inte har kommit upp i arbetstemperatur (alltså över 80 C), så är termostaten öppen och låter vattnet cirkulera. Eller så kommer vattnet förbi den pga att du glömt packningen. Följde det inte med en packningn med den nya termostaten? Det ska det alltid göra.



Sök