3315
Sök

Någon med en exrem långmilare?

773 Inlägg
1 februari 2014
#141
opel_vectra_gts skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Då har du haft tur. wink

ingen tur.. ta hand om bilfan så går dom. hade en bmw på 40k mil den var servad enligt bok senast vid 12k mil.. antagligen servad privat men ptjaa..nya bilar går långt dom med.

nästan alla bilar går långt om man servar dom väll. men om man åker volvo  240740/940 då behövs de inte servas.
har en som gått 39k som jag serva senast vid 35-36k mil sen och den bara går och går varvstoppe funkar också.

1 830 Inlägg
1 februari 2014
#142
tvedberg skrev:
opel_vectra_gts skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Då har du haft tur. wink

ingen tur.. ta hand om bilfan så går dom. hade en bmw på 40k mil den var servad enligt bok senast vid 12k mil.. antagligen servad privat men ptjaa..nya bilar går långt dom med.

nästan alla bilar går långt om man servar dom väll. men om man åker volvo  240740/940 då behövs de inte servas.
har en som gått 39k som jag serva senast vid 35-36k mil sen och den bara går och går varvstoppe funkar också.

hade en på 36k o den hade fan inget varvstopp :S det smattrade inte som vissa andra brukar göra :o


There is no replacement for displacement
630 Inlägg
1 februari 2014
#143
De "långmilare" jag haft, mellan 25-35k mil så har jag aldrig varit orolig över att motorn skulle rasa eller så, som sagt tar man hand om de grejerna håller det. Det är väl i första hand allt meck med sådant som faktiskt slits ju mer de gått, grejer som går sönder av ålder mm som gör att man blir trött på bilen.
För att återigen ta min v40 som exempel, en hel drös med givare gick sönder, grenrörpackningarna pajja, klimatanläggningen gick sönder på flera olika sätt, generatorn kasta in handduken. Sådana fel har man sällan på en nyare lågmilare, och det mesta hade hänt även den som tar hand om sin bil pedantiskt vilket jag gör...

Som sagt, motorn och växellåda och karossen håller länge om man tar hand om det, resten får man ha tur om det skall gå klockrent över 20k mil...
Senast redigerat av R_fused (1 februari 2014)


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
1 februari 2014
#144
Tycker vi ska skilja på riktiga Volvo och fejk-Volvo, S/V40 kommer aldrig vara riktiga Volvos. De nya riktiga Volvona kommer aldrig heller ens hålla i närheten av vad 240, 740, 940, 850 gör och det går inte snacka bort. Punkt slut!

Nöjeskör närproducerat

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
1 februari 2014
#145
Visst är det skillnad, men tror ändå det inte är många 240/740/940 som på sina 40 000 mil gått problemfria... dvs bara fått service och inga mer reparationer. Lätta att laga är inte samma som att inte gå sönder.


Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
1 februari 2014
#146
alla bilar strular ... även de som bara har gått 10 000 mil

mil talet spelar absolut ingen roll när det kommer till driftsäkerhet


1 830 Inlägg
1 februari 2014
#147
R_fused skrev:
De "långmilare" jag haft, mellan 25-35k mil så har jag aldrig varit orolig över att motorn skulle rasa eller så, som sagt tar man hand om de grejerna håller det. Det är väl i första hand allt meck med sådant som faktiskt slits ju mer de gått, grejer som går sönder av ålder mm som gör att man blir trött på bilen.
För att återigen ta min v40 som exempel, en hel drös med givare gick sönder, grenrörpackningarna pajja, klimatanläggningen gick sönder på flera olika sätt, generatorn kasta in handduken. Sådana fel har man sällan på en nyare lågmilare, och det mesta hade hänt även den som tar hand om sin bil pedantiskt vilket jag gör...

Som sagt, motorn och växellåda och karossen håller länge om man tar hand om det, resten får man ha tur om det skall gå klockrent över 20k mil...

Tar hand om bilen jag äger (spelar ingen roll vilken det är så tar jag hand om den).
Men de jag ägt har vart bilar med 14k, 11k, 36k, 29k, 41k mil så det har ju stigit lite gradvis och det är väl det att det står en 4 först som stör mig .. Bilen är trotts allt servad o så på verkstad fram till 35k (gammal sj pendlarbil)..

Så den är ju fräsh men ändå :o
Samt så är den den nyaste bilen jag haft så förstår inte varför jag är så orolig heller.. Men känner väl att det är de att utan bil klarar jag inte vardagen då tjejen håller på i stall o det är en bit dit o det inte går bussar dit :o

Eller vad tror ni? smile


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
1 februari 2014
#148
R_fused skrev:
Visst är det skillnad, men tror ändå det inte är många 240/740/940 som på sina 40 000 mil gått problemfria... dvs bara fått service och inga mer reparationer. Lätta att laga är inte samma som att inte gå sönder.

Pappa hade då en 245a som hade gått över 40k när han skrota den för att rosten hade ätit upp den tyvärr. Men han gjorde inte mycket åt den det kan jag säga. Det var aldrig några problem med den.

CHEEVA skrev:
alla bilar strular ... även de som bara har gått 10 000 mil

mil talet spelar absolut ingen roll när det kommer till driftsäkerhet

Lugn nu, du kan väl inte påstå att 240, 740, 940 strular vid 10 000 mil? lol

Nöjeskör närproducerat

773 Inlägg
1 februari 2014
#149
_Blue_Speed_ skrev:
R_fused skrev:
Visst är det skillnad, men tror ändå det inte är många 240/740/940 som på sina 40 000 mil gått problemfria... dvs bara fått service och inga mer reparationer. Lätta att laga är inte samma som att inte gå sönder.

Pappa hade då en 245a som hade gått över 40k när han skrota den för att rosten hade ätit upp den tyvärr. Men han gjorde inte mycket åt den det kan jag säga. Det var aldrig några problem med den.

CHEEVA skrev:
alla bilar strular ... även de som bara har gått 10 000 mil

mil talet spelar absolut ingen roll när det kommer till driftsäkerhet

Lugn nu, du kan väl inte påstå att 240, 740, 940 strular vid 10 000 mil? lol

245  epan jag hade den hade gått 41k mil med planad 530 och h-kam gick så in i helvete smile utan varvstopp varva 7500 och det var glena b230en smile köpte den av en kompis som körde sönder den totalt söndervarvad så in i helvete men gick som fan. gåt 4k mil med h-kam ochvarvad så in i helvete det höll hade aldrignåge problem med motorn förutom lmm. det är kvalite och inte servad någongång på 2-3k mil

Of World
3 372 Inlägg
1 februari 2014
#150
En granne har en Sån nissan som jag har,  med 42k mil.. inte rostfläck på..vet dock  inte hur den ser ut under

kollar man nätet så säger folk att japanare brakar ihop vid 20k mil...

inte ens kamkedjan är bytt  på den.. fast det kanske dags efter dissa mil

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
1 februari 2014
#151
Okej eftersom aldrig en volvo kan gå sönder så får vi väl utgå från det.
Om vi säger såhär då, ställ en fabriksny volvo 740 brevid en 740 som gått 25k mil, kör båda två på samma sätt och med samma service 30k till.
Den som påstår att den som gått 25k från början inte strular mer än den nya kan ju få fortsätta tro på det då.


1 800 Inlägg
1 februari 2014
#152
Vet inte riktigt vilken värld ni lever i, det finns ingen bil som går 30-40k utan service och underhåll oavsett märke.
De modeller ni hänvisar till är förvisso slitvargar, men hade knappast varit det i längden ifall man inte har ett visst underhåll från början...


773 Inlägg
1 februari 2014
#153
Hilmer skrev:
Vet inte riktigt vilken värld ni lever i, det finns ingen bil som går 30-40k utan service och underhåll oavsett märke.
De modeller ni hänvisar till är förvisso slitvargar, men hade knappast varit det i längden ifall man inte har ett visst underhåll från början...

det jag menar är när bilarna börjar komma till åren så slarvas det med service och en gammal volvo behövs inte servas så ofta för dom bara går och går.

377 Inlägg
3 maj 2014
#154
Min saab 9-5 har snart rullat 38tusen mil.
Fungerar fortfarande väldigt bra, inga missljud eller dylikt.
Känns som att bilen inte har något stopp, bara går o går o går.

Extrem långmilare är det väl inte, men men..
Senast redigerat av -jimmy (3 maj 2014)

Egen
277 Inlägg
3 maj 2014
#155
Passaten har gått 48 snart

627 Inlägg
3 maj 2014
#156
Jag känner en som har en Mercedes som har gått över 70tusen mil men den har ju varit en taxi bil med smile


102 Inlägg
4 maj 2014
#158
Min gamle 945'a 98 ltt med automatlåda har rullat 58 000, bra mycket papper på bilen dock inget om lådan är bytt eller dylikt. Dock så växlar inte lådan från 1'an utan att tvinga i den när oljan är kall tongue Väl motorn och lådan varm växlar den bättre än firmabilen, en trött Vito.
Turbon är dock bytt vid 53 000

Än going strong!

7 432 Inlägg
4 maj 2014
#159
_Blue_Speed_ skrev:
R_fused skrev:
Visst är det skillnad, men tror ändå det inte är många 240/740/940 som på sina 40 000 mil gått problemfria... dvs bara fått service och inga mer reparationer. Lätta att laga är inte samma som att inte gå sönder.

Pappa hade då en 245a som hade gått över 40k när han skrota den för att rosten hade ätit upp den tyvärr. Men han gjorde inte mycket åt den det kan jag säga. Det var aldrig några problem med den.

CHEEVA skrev:
alla bilar strular ... även de som bara har gått 10 000 mil

mil talet spelar absolut ingen roll när det kommer till driftsäkerhet

Lugn nu, du kan väl inte påstå att 240, 740, 940 strular vid 10 000 mil? lol

joo då pappa hade en 745a 92a tror jag,, när han köpte den hade den gått ca 4000 mil,, han fick börja med att byta framruta (läckte), hastighetsmätare, och repa ac,, iof gick det på garanti,, men endå

sen läckte en packbox i bakaxeln,,
sen slutade skiten att starta, vid ca 6000 mil,,
då sålde han den

när pappa köpte den så var den väl ca 3-4 år meo ganska ny,,



Sök