Hej allihopa! Tänkte dra ihop en guide för hur man byter hjullager, kasset-hjullager eller vad det nu kan kallas.
Förslag och tips om förbättringar i texten är välkomna
Allt som förbättrar den här tråden är välkommet
Bilen jag bytt på Är min Saab 9000 CS -95:a. Men det är nog i stort sett samma metod på andra bilar med samma sorts lager.
Dock kan verktyg och storlekar på verktyg variera beroende på modell.
Verktyg som kommer behövas är: Dragskaft, en 19mm hylsa, en 32mm hylsa, 2st insexhylsor en 7mm och en 8mm, en hylsa med torx-bitt (återkommer med storlek), en 10mm blocknyckel, en hammare, en skruvmejsel (platt), avdragare modell lite större, och en rulle/bit snöre.
Steg 1: Börja med att ta bort hjulet för att komma åt.
Steg 2: I detta moment kan det vara bra att vara 2 stycken.
En sätter sig i bilen och trycker på bromsen medan den andra lossar centrummuttern (på bilden nedan). Ska man byta på båda sidor kan det vara bra att ta andra sidan på en gång när man ändå har bromsoken på.
Har du tillgång till bultpistol kanske det inte behövs en andra person som trycker på bromsen.
Har man fortfarande bilen på marken kan de vara bra att göra detta moment först, då man kommer åt muttern me fälgen på.
Steg 3: Nu är det dags att lossa bromsoket. Börja med att ta bort bygeln som sitter på oket sida mot dig. När den är borta kan du börja montera bort oket.
Oket sitter med 2 insexbultar på baksidan. Det sitter lock över så du kommer inte se dom direkt. Ta bort locken så har du fått tag på de du söker. Ta sedan hylsan med insexbitten (7mm) och lossa bultarna.
Steg 4: När oket är bortmonterat ska det hängas upp. Det får inte hänga i bromsslangen då slangen tar skada av de. Så häng upp oket enligt bilden nedan.
Bygeln sitter kvar för att den verkar ha rostat fast i mitt ok, så den ska bort i möjligaste månSteg 5: Nu är det dags att ta bort bromsokets fäste. De sitter med 2st bultar på baksidan, där behöver du 19mm hylsan. Dessa kan sitta väldigt hårt.
Steg 6: Nu ska du lossa bromsskivan, hur den är monterad kan skilja på olika bilar. På min sitter det iaf en torxskruv och en styrpinne. Så du behöver 10mm blocken och hylsan med torxbitt. Lossa skruvarna, har du tur så lossar skivan jättelätt. Har du otur är det bara att ta hammaren och börja banka. Det kan då vara bra att lägga nåt emellan om du ska använda samma bromsskiva.
När du fått bort skivan så ska det se ut som på bilden nedan.
Steg 7: Nu är det dags att börja lossa själva lagret. De sitter på min bil med 4 insex-bultar på baksidan. Så nu behöver du hylsan med insexbitt (8mm). Det kan vara ordentligt skitigt på baksidan, så bultarna KAN vara svåra att se. Så ta en stålborste om du har tillgång till de och gör rent lite. Sen är det bara att börja lossa bultarna. Ta inte bort bultarna helt, låt dom sitta me nåra gängor kvar in i hjullagret. För dom kommer behövas.
övre bulten som kan vara svår att hitta/seSteg 8: Ta nu hammaren och hylsan som du använde i förra momentet. Är har det bara att börja banka på. Här kan det också vara så att det kan vara lätt att få bort, och det kan vara så att det sitter stenhårt. Och då eär det bara att banka på hårdare.
Steg 9: När du fått ut lagret så det inte lönar sig längre att banka på bultarna så kan man ta en avdragare. Det för att få bort lagret från drivaxeln. För mig så satt de ganska hårt så avdragaren va ett bra hjälpmedel i det här momentet.
Steg 10: När du fått bort lagret så kan du passa på att byta bromssköldar då dom i alla fall sitter bakom lagret på min bil.
Nu är det bara att börja montera ihop allt igen. Det kan nu vara passande att fetta delar som behöver fettas lite.
Monteringen sker i samma ordning fast bakvänt (och utan hammaren
)
Hoppas detta hjälper. Lycka till med bytet
Om ni vill kan jag fortsätta guiden med ihopmontering också.
Mvh Jacob