3934
Sök

Lastbilskort, behöver råd!

72 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
Hej! Jag är sugen på att ta lastbilskörkort, o jag har några frågor eftersom jag inte kan nånting om lastbilar, så jag undrar: är det svårt att ta kortet? Är det mycket att plugga om man börjar från scratch som jag? Någon som vet någon bra körskola i sthlm-området som har lastbilsutbildningar? Vad tycker ni om yrket som lastbilschaffis? Eftersom jag bara e 18 så måste jag väl börja med mindre lastbilar?! Men hoppas på att avancera när åldern är inne för tyngre saker tongue.
Sen vill ja gärna ha så mycket allmän information som ni orkar om lastbilar och sånt!

Tack på förhand //Josef

Miklen
13 januari 2008
För det första..glöm att ta det privat om du inte har en busslast me kontakter.. En "normal" utbildning för C å ja antar E om du vill bli yrkesnisse går nog på en iaf 30-50000 schwedishe riksdalen så.. Kontakta yrkesutbildning,ams eller så.. Nog enda chansen..

Låter som du är rätt ålder för en transport utbildning isåfall..

Lastbil e inge svårt att köra.. men d krävs ju övning såklart..

Ja har C kort å har jobbat på flygfrakt i drygt 2 år å kör paketbil.. Olika stora bilar men ja trivs som fisken i vattnet.. Har 6 års IT utbildning bakom mig..

Det man bör tänka på när man kör enkel lastbil är ju att man ofta har lite mer överhäng å att den helt enkelt tar mer plats. mer behöver man inte veta..är som att köra en stor bil..

transportkonsult
284 Inlägg
13 januari 2008
Bästa råd jag kan ge dig är att söka En komvux kurs som finns i tyresö.
Då du bor i haninge (och har fotat bilen i jordbro ser jag wink ) Så kan det ju knappt bli närmare.

Den är visserligen 40 veckor lång. Men berättigar till fullt studiestöd.
Allt ingår såsom teori och körningar. Det enda du betalar själv är tillstånd, kursmatriel och proven. Det blir typ 2000 kr.

Läs mer här: http://www.artrec.se/index.php?Komvuxutbildning

Hälsa från mig. wink

Bottles are for babys. Real men get blown.

72 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
O fan! Just nu går jag sista året på Bygglinjen. Men har kommit fram till att det inte riktigt är min grej att bli golvläggare hmm. Det va ju inte billigt direkt. Har du någon aning om det är ett yrke som behöver mycket folk eller är det ganska mättat? Om dom skriker efter folk blir det ju lättare att hitta någon som vill utbilda en! Tack för svar!

transportkonsult
284 Inlägg
13 januari 2008
Ahh glömde säga att det är både för C och CE kort. För att få köra när du är under 20 så måste du göra ett extra teoriprov. Som kallas för yrkesförarbehörighet.

72 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
Hampusd skrev:
Då du bor i haninge (och har fotat bilen i jordbro ser jag wink ) Så kan det ju knappt bli närmare.

Allt ingår såsom teori och körningar. Det enda du betalar själv är tillstånd, kursmatriel och proven. Det blir typ 2000 kr.

Hälsa från mig. wink

Det där såg ju jävligt bra ut! Ska genast kolla upp det lite bättre! Tack för rådet!
Hehe ja dom är tagna i Jordbro cool Har inte så bra fantasi roll . Du kanske vet någon bra fotoplats i närheten av oss eftersom du också bor på rätt sida av stan?
Senast redigerat av q4 (13 januari 2008)

325 Inlägg
13 januari 2008
Ska se vad jag kan säga...

Alltid vare intresserad av lastbilar och drömt om yrket sen liten. Så jag tog B, C och CE på skolan, gick transport.

Vi hade ganska mycket teori: vikter/axel-/boggitryck, lastsäkring, säkerhet på väg m.m
Svåraste teorimässigt va ju kör och vilotiderna tycker jag. Mycket att hålla reda på hit å dit. Och det är inget annat än att lära sej dom! Inte bara för proven!!! För böterna är hemska om man fuskar, och skitlätt att man åker dit.

Svåraste praktiskt va ju å backa med 24 meter bil å släp men man lär sej bara man ger sej f*n på det. bara man får öva, öva, öva!!! Samt gäller att ha respekt för vikterna! Det skjuter på rätt duktigt nerför med 60ton! Men det är lite av tjusningen wink
Senast redigerat av ambarbofolkis (13 januari 2008)

OPEL

transportkonsult
284 Inlägg
13 januari 2008
q4 skrev:
Hampusd skrev:

Hälsa från mig. wink

Det där såg ju jävligt bra ut! Ska genast kolla upp det lite bättre! Tack för rådet!
Hehe ja dom är tagna i Jordbro cool Har inte så bra fantasi roll . Du kanske vet någon bra fotoplats i närheten av oss eftersom du också bor på rätt sida av stan?

Jag gick där i våras. Då var kursen fortfarande bara 20 veckor. Det förlängdes för att alla inte hängde med i takten. Du får lära dig allt som har att göra med ladtvikter, vilotider mm. Truckkort och ADR + ADR expolosivt ingår också.

Så det är det mesta man läser på transportlinjen.
Man kör ca 2-3 ggr i veckan. Mer när det närmar sig uppkörning.

Ang fotoplatser.
Finns ju massvis med natursköna ställen hela vägen ut till dalarö tex.
Vet att jag sett massa ställen. Men kommer inte på så många nu. Men sätt dig bara och åk runt på alla småvägar så hittar du massvis. Utåt gladö kvarn har du ju alla skrotar. Där kan du nog hitta lite annorlunda ställen också.

276 Inlägg
13 januari 2008
Miklen skrev:
För det första..glöm att ta det privat om du inte har en busslast me kontakter.. En "normal" utbildning för C å ja antar E om du vill bli yrkesnisse går nog på en iaf 30-50000 schwedishe riksdalen så.. Kontakta yrkesutbildning,ams eller så.. Nog enda chansen..

Ja har C kort å har jobbat på flygfrakt i drygt 2 år å kör paketbil.. Olika stora bilar men ja trivs som fisken i vattnet.. Har 6 års IT utbildning bakom mig..

Det man bör tänka på när man kör enkel lastbil är ju att man ofta har lite mer överhäng å att den helt enkelt tar mer plats. mer behöver man inte veta..är som att köra en stor bil..

Så mycket gick inte mitt körkort på för CE som 30-50 000kr.. Men det beror nog mycket på hur lätt du har att lära dej samt hur intresserad du är..

72 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
ambarbofolkis skrev:

Alltid vare intresserad av lastbilar och drömt om yrket sen liten. Så jag tog B, C och CE på skolan, gick transport.

Vi hade ganska mycket teori: vikter/axel-/boggitryck, lastsäkring, säkerhet på väg m.m
Svåraste teorimässigt va ju kör och vilotiderna tycker jag. Mycket att hålla reda på hit å dit. Och det är inget annat än att lära sej dom! Inte bara för proven!!! För böterna är hemska om man fuskar, och skitlätt att man åker dit.

Svåraste praktiskt va ju å backa med 24 meter bil å släp men man lär sej bara man ger sej f*n på det. bara man får öva, öva, öva!!! Samt gäller att ha respekt för vikterna! Det skjuter på rätt duktigt nerför med 60ton! Men det är lite av tjusningen wink

Jo har förstått att det är mycket mer än vad man tror. Måste va en skön känsla att kunna ha kontroll över 60 ton och va "kung på vägen" tongue.

72 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
Jo 40 veckor är ju en ganska lång tid. Men just nu har ja ingen aning om vafan ja ska göra efter gymnasiet, o nånstans måste man ju börja. Och även om man inte jobbar med det hela livet så är korten alltid bra att ha!

30-50 tusen tycker jag låter ganska mycket! Mitt b-körkort gick på knappt 2 tusen, men jag är inte bra på att plugga om jag inte är intresserad men jag blir ju mer o mer taggad på det här ju mer fakta ja får så jag kanske blir jätte intresserad!
Senast redigerat av q4 (14 januari 2008)

transportkonsult
284 Inlägg
14 januari 2008
Jo 40 veckor är en lång tid. Men det behöver ju inte betyda att du tar 40 veckor på dig.
Mycket av det är praktik.
Jag ordnade jobb under min praktik istället.
Även fast am negentligen inte får jobba under praktiken. Men fixar du praktik själv så går det att ordna rätt lätt.

325 Inlägg
14 januari 2008
q4 skrev:
ambarbofolkis skrev:

Jo har förstått att det är mycket mer än vad man tror. Måste va en skön känsla att kunna ha kontroll över 60 ton och va "kung på vägen" tongue.

jajjemän wink ! bara man aldrig överskattar sej själv!

OPEL

72 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
Hampusd skrev:
Jo 40 veckor är en lång tid. Men det behöver ju inte betyda att du tar 40 veckor på dig.
Mycket av det är praktik.
Jag ordnade jobb under min praktik istället.
Även fast am negentligen inte får jobba under praktiken. Men fixar du praktik själv så går det att ordna rätt lätt.

Ok, så man pluggar alltså i sin egen takt men högst 40 veckor? Ja praktik plats kanske inte e så svårt att fixa själv?!
Senast redigerat av q4 (14 januari 2008)

325 Inlägg
14 januari 2008
q4 skrev:
Jo 40 veckor är ju en ganska lång tid. Men just nu har ja ingen aning om vafan ja ska göra efter gymnasiet, o nånstans måste man ju börja. Och även om man inte jobbar med det hela livet så är korten alltid bra att ha!

30-50 tusen tycker jag låter ganska mycket! Mitt b-körkort gick på knappt 2 tusen, men jag är inte bra på att plugga om jag inte är intresserad men jag blir ju mer o mer taggad på det här ju mer fakta ja får så jag kanske blir jätte intresserad!

Ja det ä så skönt att ha kortet privat å! Bara ett ex. när man ska å hämta nån bil på släp.

OPEL

72 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
ambarbofolkis skrev:
q4 skrev:

Ja det ä så skönt att ha kortet privat å! Bara ett ex. när man ska å hämta nån bil på släp.

Jo precis! Och jag tänker att det är lättare om jag fixar så många kort som möjligt nu när jag är ung så slipper jag hålla på senare när man har fast jobb och dylikt. big_smile

733 Inlägg
14 januari 2008
haha, du behöver inte börja med små lastbilara. det första jag körde va en FH12 på 520 hk. och jag har nyss börjat. vet inte om man måste göra samma kurser privat, går ju transportprogram så, men annars e de massa att läsa. och det är en h*lvetes massa vikter för Ckortet. och kör och vilotider... men klart värt det, skit kul big_smile

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.

956 Inlägg
14 januari 2008
Men 40 veckor är ju inte så långt om man tänker på att transport linjen i gymnasiet är 3 år

eldus veldus

Miklen
14 januari 2008
Alexiz skrev:
Miklen skrev:

Så mycket gick inte mitt körkort på för CE som 30-50 000kr.. Men det beror nog mycket på hur lätt du har att lära dej samt hur intresserad du är..

Ja tog ju mitt kort i lumpen.. D va stridischefen som sa att det kostade ungefär så.. Han syftade nog dock på motsvarande våran utbildning iofs.. Men nåväl smile Som sagt en genomsnittlig kostnad har hört den nämnas förut.. iaf för både c å ce

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
15 januari 2008
Jag håller på att ta korten här i Göteborg. Betalar helt privat. Kostar runt 1000kr timmen att köra C 150kr extra för CE. Räknar med att det blir billigare i mitt fall för mig än att ta studielån under 40 veckor.
Nu behöver jag inte flytta o kan ha mitt vanliga jobb under tiden. Hur mycket får man köra i veckan under dessa 40 veckors utbildningar, timmar räknat?

Men det e kul o köra o även om man betalar säg 30t för CE tjänar man snart ihop detta, man behöver aldrig gå utan jobb som det ser ut nu. Dom skriker efter chauförer!

Men se till att ta åtminstone ditt C kort innan september 2010, sen kommer de införa mycket strängare regler för de som skall ta C, en MYCKET större teoridel med inte bara ett obligatoriskt prov man skall göra utan oxå krav på typ 150 studietimmar... Dom som tar innan dess behöver bara göra en vidareutbildning på 35h eller så, detta inom 2016 o gäller alla som skall köra yrkesmässigt. Utan extrateorin får man bara köra privat.
Senast redigerat av v8rickard (15 januari 2008)

Sök