3974
Sök

Lastbilskort, behöver råd!

8 886 Inlägg
15 januari 2008
Helt rätt att det är brist på Chaufförer, finns många som har behörighet med det är ju tyvärr inte samma sak.

Dom som tar sina körkort privat via bilskola har i regel högre motivation än dom som fått via lumpen eller komvux, dom vill helt enkelt lite mera.

Fotograf på tierpidag.se

1 703 Inlägg
15 januari 2008
En morot är ju att man känner sig duktigt manlig när man backar in 25,25m där det är trångt och jävligt.

8 886 Inlägg
15 januari 2008
henkebenke skrev:
En morot är ju att man känner sig duktigt manlig när man backar in 25,25m där det är trångt och jävligt.

och hur känner sig tjejerna då..big_smile
Finns ingen som helst manlighet i det

Fotograf på tierpidag.se

1 703 Inlägg
15 januari 2008
Hamilton skrev:
henkebenke skrev:

Skojar du eller, klart det gör.
Kvinnsen känner sig självklart rejält karliga dom med.

8 886 Inlägg
15 januari 2008
henkebenke skrev:
Hamilton skrev:
henkebenke skrev:

För dig gör det säkert det, men inte för mig.

Fotograf på tierpidag.se

1 703 Inlägg
15 januari 2008
Hamilton skrev:
henkebenke skrev:
Hamilton skrev:

Det är bara för din själ har frusit av all saabkörning wink

8 886 Inlägg
15 januari 2008
henkebenke skrev:
Hamilton skrev:
henkebenke skrev:

Det är bara för din själ har frusit av all saabkörning wink

eller så beror det på att jag varit chaufför i dryga 20år, men jag tror på din teori om SAABen:cool:

Fotograf på tierpidag.se

transportkonsult
284 Inlägg
15 januari 2008
v8rickard skrev:
Jag håller på att ta korten här i Göteborg. Betalar helt privat. Kostar runt 1000kr timmen att köra C 150kr extra för CE. Räknar med att det blir billigare i mitt fall för mig än att ta studielån under 40 veckor.
Nu behöver jag inte flytta o kan ha mitt vanliga jobb under tiden. Hur mycket får man köra i veckan under dessa 40 veckors utbildningar, timmar räknat?

Men det e kul o köra o även om man betalar säg 30t för CE tjänar man snart ihop detta, man behöver aldrig gå utan jobb som det ser ut nu. Dom skriker efter chauförer!

Men se till att ta åtminstone ditt C kort innan september 2010, sen kommer de införa mycket strängare regler för de som skall ta C, en MYCKET större teoridel med inte bara ett obligatoriskt prov man skall göra utan oxå krav på typ 150 studietimmar... Dom som tar innan dess behöver bara göra en vidareutbildning på 35h eller så, detta inom 2016 o gäller alla som skall köra yrkesmässigt. Utan extrateorin får man bara köra privat.

Om man bor hemma och redan innan klarar sig på studiebidrag så behöver man ju inte ta studielån.

Då jag var 26 då jag gick kursen. Så fick jag ut 6200:- i studiebidrag i månaden. Så jag klarade mig. Men jag levde knappert. Plus lite extraarbete på kvällarna.

Man kör ca 3 timmar fördelat på 2 ggr i veckan. när dt närm,ar sig uppkörning så blir det mycket mer.

Bottles are for babys. Real men get blown.

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
15 januari 2008
Var nära på att anmäla mig till dom i Tyresö men då man måste betala på huset här hemma plus boende där nere så skulle det bli för mycket, räknade på ca 60-70 tusen i studie lån, om dom hade beviljat så mycket. Tar de privat istället med banklån räknar med ca 40tusen då jag tog på mer då jag måste ha pengar till huset här å, så ca 30 tusen biligare för mig å inte gå den kursen plus denna ja e uppbokad på nu e en intensiv kurs å lärarna trodde ca 4-5 veckor för c och ce, i Tyresö var det 40 veckor.

Fast att ta lån för en utbildning som man klarar sig länge på anser inte ja osm nått större bekymer, Jobbar som telefon support åt Swedbank och varit sjukskriven nu i 3v å kommer tillbaka till jobbet å inser hur mycket ja hatar dom som man pratar med så nu längtar ja tills v 10

72 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
Jo men jag tänker ju inte ta lån bara för att få det snabbare avklarat. 40 veckor kanske är en lång tid men å andra sidan så finns det ju ingen annan utbildning va jag vet som är så kort. Och går jag där i tyresö får jag ju studiebidrag och så. Det enda jag behöverk osta på är uppköriningen och böcker!
Så jag ska nog söka till tyresö. Sen om man kommer in eller inte är en annan fråga. Mina betyg kanske inte är dom bästa.

8 886 Inlägg
15 januari 2008
LindeMan skrev:
Var nära på att anmäla mig till dom i Tyresö men då man måste betala på huset här hemma plus boende där nere så skulle det bli för mycket, räknade på ca 60-70 tusen i studie lån, om dom hade beviljat så mycket. Tar de privat istället med banklån räknar med ca 40tusen då jag tog på mer då jag måste ha pengar till huset här å, så ca 30 tusen biligare för mig å inte gå den kursen plus denna ja e uppbokad på nu e en intensiv kurs å lärarna trodde ca 4-5 veckor för c och ce, i Tyresö var det 40 veckor.

Fast att ta lån för en utbildning som man klarar sig länge på anser inte ja osm nått större bekymer, Jobbar som telefon support åt Swedbank och varit sjukskriven nu i 3v å kommer tillbaka till jobbet å inser hur mycket ja hatar dom som man pratar med så nu längtar ja tills v 10

Inte behöver du åka till Tyresö, finns på närmare håll
http://www.ya.se/php/index.php

Fotograf på tierpidag.se

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
15 januari 2008
komvux? hittar inget på sidan. Har redan anmält mig till en skola i umeå. även fast ja måste bo där på veckorna "dom fixar boende för 500kr veckan" i ett student rum samt pendling ca 25 mil enkel väg och betalar allt själv så blir mitt kort ca 30k billigare än om ja hade pluggat i sthlm. men q4 räkna så här, hur många tusen tror du ja tjänar ihop på ca 35v som skiljer odm åt. vill ja så kan ja betala av kortet å bengar över på den tiden tongue fast de e ju slappt å plugga big_smile

72 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
LindeMan skrev:
komvux? hittar inget på sidan. Har redan anmält mig till en skola i umeå. även fast ja måste bo där på veckorna "dom fixar boende för 500kr veckan" i ett student rum samt pendling ca 25 mil enkel väg och betalar allt själv så blir mitt kort ca 30k billigare än om ja hade pluggat i sthlm. men q4 räkna så här, hur många tusen tror du ja tjänar ihop på ca 35v som skiljer odm åt. vill ja så kan ja betala av kortet å bengar över på den tiden tongue fast de e ju slappt å plugga big_smile

Du är inte dum du inte tongue. Men det är ju inte säkert att man klarar det på 5 veckor.
Och så är det ju lite som du säger också det är slappt att plugga roll .

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
21 februari 2008
hur gick det för dig nu då q4? Blivit att köra ngt?

Själv har man uppkörning i Vänersborg om 3 veckor för C.

Aldrig vart i den staden typ men det e ont om tider så då får det gå.

Ngn som har matnyttiga tipps om den stan? Vart man brukar köra, några lastbryggor att backa till osv? Tänkte dra upp dit nån da för o lugna nerverna lite, så blir det inte så nytt när mn väl kommer dit upp...

RIC

72 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Tja! Nja alltså jag går ju fortfarande gymnasiet så det blir att söka till den där linjen i sommar. Så får vi se hur det går om jag kommer in eller inte.
Man får önska lycka till! skriv gärna hur det gick efteråt tongue

v8rickard skrev:
hur gick det för dig nu då q4? Blivit att köra ngt?

Själv har man uppkörning i Vänersborg om 3 veckor för C.

Aldrig vart i den staden typ men det e ont om tider så då får det gå.

Ngn som har matnyttiga tipps om den stan? Vart man brukar köra, några lastbryggor att backa till osv? Tänkte dra upp dit nån da för o lugna nerverna lite, så blir det inte så nytt när mn väl kommer dit upp...

RIC

947 Inlägg
21 februari 2008
q4 skrev:
O fan! Just nu går jag sista året på Bygglinjen. Men har kommit fram till att det inte riktigt är min grej att bli golvläggare hmm. Det va ju inte billigt direkt. Har du någon aning om det är ett yrke som behöver mycket folk eller är det ganska mättat? Om dom skriker efter folk blir det ju lättare att hitta någon som vill utbilda en! Tack för svar!

Jag har för mig att du kan byta inriktning fast du går sista året. inte säker. Men kolla upp det med din rektor eller nån annan som har hand om såna frågor. Sj gick jag transport å då fick jag BE CE truck kort ADR för stycke, yrkeskompetensbevis (måste man ha om man är under 20 men snart ska alla ha det), du får även arbete på väg.

Chaufför
418 Inlägg
3 mars 2008
gamm_jonas skrev:
Hejsan! Jag går gymnasiet andra året (inte transportprogrammet). jag vet redan nu att jag vill köra lastbil efter skolan. Skulle man kunna få något tips på hur man på bästa sätt kan ta CE körkort direkt efter gymnasiet? tack på förhand för alla svar.

Försök o skaffa jobbintyg från ngt åkeri sen går du till arbetsförm o visar. Kan vara så att de kan stå för praktik/utbildningen då. Fast man kanske måste varit arbetslös en tid innan iofs.... vet ej. Hör dig för iaf tycker jag..

Kör Scania!!

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
4 mars 2008
Som sagt, folk behövs det till tusen i denna bransch. Tyvär får man in mycket skit (läs inkompetent folk). Får sparka och rekrytera folk hela tiden känns det som.
Som en vän alltid brukar säga "Körkort är bara ett bevis på att man får köra, inte att man kan".

Är man duktig och skötsam behöver man dock aldrig oroa sig för att vara arbetslös.

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
4 mars 2008
gamm_jonas skrev:
Precis! Det känns inte som att jag vill köra dom jättelånga turerna untan kanske hålla sig inom typ länet.. men vad ska man göra om ams vägrar att ge en bidrag då? :S

Få det genom lumpen eller casha själv... Finns ju skolor man kan söka till oxå men kämnns knappast dyrare om man måste ta studielån o sån skit samtidigt

Sök