Avlastningsventil syftar mer på att den avlastar nånting, inte hur det går till. Med benämningen återcirkulerande avlastningsventil så specificerar man exakt vad den är till för.
Är dock lek med orden huvudsaken man förstår principen
Turbon tar knappast så stor skada att den rasar efter någon mil utan är nog snarare några år....Och bilen BLIR snabbare om man har dumpventil iallafall mina turbo matade maskiner gör de....Har diskuterat detta med en mekaniker som sa att dom flesta sätter det för ljudets skull men de ger faktiskt mer effekt....
Men när man tittar på bilprogram där dom kör med värsting skylines 200sx med mera så har dom det häftiga dumpljudet, ganska säker på att dom kör utan dump!, men iallafall dom borde ju veta om det är dåligt för turbon eller inte!, så alltså kan de ju inte va så farligt eller ?
MVH
Eller så gör dom allt för att få den där goa ketchupeffekten som man får utan dump.. tror inte pengar är nått problem för dom.
Man eftersträvar väll knappast ketchup effekt?! Det är ju den absolut mest meningslösa effekten. Man vill ju ha så brett register som möjligt. Inte 500hk som sparkar från 5000 varv!
Brukar inte rallybilar gå utan dump/eller med nån alternativ lösning? Satt och Ölade med en rallymeck en gång men jag minns fan inte riktigt vad han sa. Turbo är inte riktigt min avdelning.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Brukar inte rallybilar gå utan dump/eller med nån alternativ lösning? Satt och Ölade med en rallymeck en gång men jag minns fan inte riktigt vad han sa. Turbo är inte riktigt min avdelning.
Dom kör med responssystem så dom har laddtryck under växlingarna. Då kan dom inte sätta dit en dump som släpper ut allt.
Brukar inte rallybilar gå utan dump/eller med nån alternativ lösning? Satt och Ölade med en rallymeck en gång men jag minns fan inte riktigt vad han sa. Turbo är inte riktigt min avdelning.
Dom kör med responssystem så dom har laddtryck under växlingarna. Då kan dom inte sätta dit en dump som släpper ut allt.
Så var det ja, men vad fan är ett responssystem? Det var precis det ordet jag sökte men jag minns fan inte betydelsen? Kan det ha med ölen att göra?
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Brukar inte rallybilar gå utan dump/eller med nån alternativ lösning? Satt och Ölade med en rallymeck en gång men jag minns fan inte riktigt vad han sa. Turbo är inte riktigt min avdelning.
Dom kör med responssystem så dom har laddtryck under växlingarna. Då kan dom inte sätta dit en dump som släpper ut allt.
Så var det ja, men vad fan är ett responssystem? Det var precis det ordet jag sökte men jag minns fan inte betydelsen? Kan det ha med ölen att göra?
Jag TROR att det fungerar som så att bränslet inte förbränns helt innuti cylindrarna utan gör det även i grenröret och på så vis håller igång turbon när man växlar.
Man kan endera ha ett system som dumpar tändningen och via en ställmotor ställer på spjället samtidigt som man ökar soppan. Då kommer förbränningen att ske till stor del i grenröret. Lite känsligt att ställa in men funkar om man gör det rätt. Eller så sprutar man in något brännbart direkt i grenröret. Väteperoxid via silverbelagda munstycket är ett tips om man vill leva farligt.
/Göran
RD_87 skrev:
Så var det ja, men vad fan är ett responssystem?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mjaa. Beror lite på vad det är för axel på aggregatet och hur brutal man är. Har själv hört "pang, pang, pang, pling, pling, pling" på startplattan på Tullinge.
/Göran
Toffe10 skrev:
Turbon tar knappast så stor skada att den rasar efter någon mil utan är nog snarare några år.....
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
så som jag förstått de så ska bilar med responssystem inte ha avlastnings ventil efter som då förlorar man hela iden med responssystem, och "vanliga" bilar som inte kör med de ha av, om man inte har de som bromsar tyrcket upp flänsarna och då måste turbon börja om på nytt vid nästa växel/gaspådrag om man har de så släpps ju övertrycket ut och då kan turbon snurra fritt och behålla sitt varvtal eller åtminstonde långsamt sjunka och då vi nästa gas har då redan varvet uppe så den inte behöver starta ifrån början och igeonom de öka responsen.