Turbo utan dumpventil????

Mikael_S
18 januari 2008 · 79 Inlägg

Avlastningsventil syftar mer på att den avlastar nånting, inte hur det går till. Med benämningen återcirkulerande avlastningsventil så specificerar man exakt vad den är till för.

Är dock lek med orden huvudsaken man förstår principen

Senast redigerat av Mikael_S (18 januari 2008)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
GWRacing
18 januari 2008 · 6 Inlägg

har man ingen dump så slits axiallagret fortare så sätt dit 360 lager och kör utan dump om ni vill ha det ljudet som blir när ni skör utan den smile

hultanol_race
24 april 2008 · 8 Inlägg

Mikael_S skrev:

Manne skrev:

Mikael_S skrev:
Man åstakommer inte bra spool genom att tömma hela systemet på tryck som man gör genom en avlastningsventil.

Med en återcirkulerande dump tömmer man inte hela systemet..

Jaså? Förklara gärna närmare. Funktionen på en återcirkulerande och en dumpventil är exakt lika.

Tappar man inte ladd så är dumpen för hårt ställd. Den öppnar inte som den ska mao.

Allt det här är mycket enkelt, bara att det cirkulerar massa felaktigheter runt detta "mysterium" med dumpventiler

LÄÄÄS Å FATTA!

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … hp?t=80329

*calibrapower*
Audifanatic_21
24 april 2008 · 38 Inlägg

fanns de verkligen dump på 70-80 talet? bilarna gick väl utan dump då så varför måste man ha de nu?

Audifanatic_21
24 april 2008 · 38 Inlägg

Fanns de dumpventiler på 70-80 talet? verkar då som saab , volvo och bmw klarade sig utan de iaf.

Toffe10 Lastbils Mekaniker
24 april 2008 · 357 Inlägg

Turbon tar knappast så stor skada att den rasar efter någon mil utan är nog snarare några år....Och bilen BLIR snabbare om man har dumpventil iallafall mina turbo matade maskiner gör de....Har diskuterat detta med en mekaniker som sa att dom flesta sätter det för ljudets skull men de ger faktiskt mer effekt....

skjortan Down n`out
21 juli 2008 · 514 Inlägg

jonTe skrev:

TTTTT skrev:
kör du utan dump så kommer turbon att rasa, med 100% säkerhet!

Jag håller inte med.....

MeloveGolf  skrev:
Borde inte alla bil tillverkare veta bäst? dumpen sitter på alla bilar utav en anledning....

Inte riktigt hela sanningen. SAAB 900 av äldre modell har ingen avlastning.

inte min citroen heller

Down n`out
braladd
15 mars 2011 · 65 Inlägg

twin_cam skrev:

bmw32 skrev:
Men när man tittar på bilprogram där dom kör med värsting skylines 200sx med mera så har dom det häftiga dumpljudet, ganska säker på att dom kör utan dump!, men iallafall dom borde ju veta om det är dåligt för turbon eller inte!, så alltså kan de ju inte va så farligt eller ?

MVH

Eller så gör dom allt för att få den där goa ketchupeffekten som man får utan dump.. tror inte pengar är nått problem för dom.

Man eftersträvar väll knappast ketchup effekt?! Det är ju den absolut mest meningslösa effekten. Man vill ju ha så brett register som möjligt. Inte 500hk som sparkar från 5000 varv!

RD_87 Skrotsamlare
15 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Brukar inte rallybilar gå utan dump/eller med nån alternativ lösning? Satt och Ölade med en rallymeck en gång men jag minns fan inte riktigt vad han sa. Turbo är inte riktigt min avdelning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Janneutanb
15 mars 2011 · 7 272 Inlägg

RD_87 skrev:
Brukar inte rallybilar gå utan dump/eller med nån alternativ lösning? Satt och Ölade med en rallymeck en gång men jag minns fan inte riktigt vad han sa. Turbo är inte riktigt min avdelning.

Dom kör med responssystem så dom har laddtryck under växlingarna.
Då kan dom inte sätta dit en dump som släpper ut allt.

RD_87 Skrotsamlare
15 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Brains skrev:

RD_87 skrev:
Brukar inte rallybilar gå utan dump/eller med nån alternativ lösning? Satt och Ölade med en rallymeck en gång men jag minns fan inte riktigt vad han sa. Turbo är inte riktigt min avdelning.

Dom kör med responssystem så dom har laddtryck under växlingarna.
Då kan dom inte sätta dit en dump som släpper ut allt.

Så var det ja, men vad fan är ett responssystem? Det var precis det ordet jag sökte men jag minns fan inte betydelsen? Kan det ha med ölen att göra? wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Janneutanb
15 mars 2011 · 7 272 Inlägg

RD_87 skrev:

Brains skrev:

RD_87 skrev:
Brukar inte rallybilar gå utan dump/eller med nån alternativ lösning? Satt och Ölade med en rallymeck en gång men jag minns fan inte riktigt vad han sa. Turbo är inte riktigt min avdelning.

Dom kör med responssystem så dom har laddtryck under växlingarna.
Då kan dom inte sätta dit en dump som släpper ut allt.

Så var det ja, men vad fan är ett responssystem? Det var precis det ordet jag sökte men jag minns fan inte betydelsen? Kan det ha med ölen att göra? wink

Jag TROR att det fungerar som så att bränslet inte förbränns helt innuti cylindrarna utan gör det även i grenröret och på så vis håller igång turbon när man växlar.

braladd
15 mars 2011 · 65 Inlägg

Man backar tändningen 30-60 grader så att förbränningen sker ute i grenröret.  Då så vis bildas explosioner och man har konstant ladd iprincip.

Mkt grovt förklarat

Sharky
15 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Man kan endera ha ett system som dumpar tändningen och via en ställmotor ställer på spjället samtidigt som man ökar soppan. Då kommer förbränningen att ske till stor del i grenröret. Lite känsligt att ställa in men funkar om man gör det rätt.
Eller så sprutar man in något brännbart direkt i grenröret. Väteperoxid via silverbelagda munstycket är ett tips om man vill leva farligt.

/Göran


RD_87 skrev:
Så var det ja, men vad fan är ett responssystem?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
15 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Mjaa. Beror lite på vad det är för axel på aggregatet och hur brutal man är. Har själv hört "pang, pang, pang, pling, pling, pling" på startplattan på Tullinge.

/Göran

Toffe10 skrev:
Turbon tar knappast så stor skada att den rasar efter någon mil utan är nog snarare några år.....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
embe Ex-08'a
15 mars 2011 · 113 Inlägg

så som jag förstått de så ska bilar med responssystem inte ha avlastnings ventil efter som då förlorar man hela iden med responssystem, och "vanliga" bilar som inte kör med de ha av, om man inte har de som bromsar tyrcket upp flänsarna och då måste turbon börja om på nytt vid nästa växel/gaspådrag om man har de så släpps ju övertrycket ut och då kan turbon snurra fritt och behålla sitt varvtal eller åtminstonde långsamt sjunka och då vi nästa gas har då redan varvet uppe så den inte behöver starta ifrån början och igeonom de öka responsen.

Saab 9000 Aero "T5.2 Special" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang