23 januari 2008
Trådstartare
Sett många inlägg här på Garaget om just detta ämne, så då tänkte jag klargöra en gång för alla så ni slipper söka runt allt för mycket efter svar som inte finns i andra trådar.
Tändstift och Tändkablar ska man byta tillsammans anser jag. Värt en liten extra slant. Men ack så många som missar just tändkablar i tron om att det som ser bra ut är bra. Men så är inte fallet. Tändkablar ska bytas och då går den fint igen, gör den inte det så kan du ha ett till problem som jag stötte på under mina 1500 ryckiga mil. de sista där tillkom nämligen nån sorts oljeblandning/vattenblandning ut i OVANFÖR tändstiften, under tändkablarna. Blås rent för annars misständer den så djävulskt när den blir varm så att du knappt kommer kunna komma framåt. Var denna blandning kommit ifrån har jag ingen aning då jag inget hittat. Men den går iallafall väldigt bra och rent efter borttagning.
Motorcraft rekomenderas av Ford själva som tänddelar, det är då originaldelarna och måhända därför de rekomenderas? Dock vet jag att Ford Escort har väldigt känsliga tänddelar. Avgör själva, jag kör på NGK V-line stift och Beru Tändkablar. Och har inte haft problem med detta.
Slutord: Rotor och fördelarlock finns ej på Ford Escort, det är nämligen tändspole....
Idiotfel anser många, fast det är väldigt lätt att missa tändkablarna. Speciellt om man nyss köpt bilen.
EDIT: Gäller Ford Escort 95b-00 främst, även (osäker) 91-95a. Mestadels 1.8or har dessa problem.
Senast redigerat av iNFiNiTi (23 januari 2008)
Smart. Beautiful. iNFiNiTi.