4118
Sök

Dator och stereo eller enbart dator som huvudenhet? frågor om strömförsörjning till datorn.

43 Inlägg
27 maj 2008
FL3JM skrev:
heddan99 skrev:
[...] M1 är på 90W och M2 på 160W. Vilken du ska välja beror på vilken volt din processor kör på. Om processorn kör på 5 Volt så är M1 bättre då den lämnar mer ström i 5 volt. Om du har en modernare processor som kör på 12 volt är M2 det du ska ha.

Öhm, vilken man ska välja beror INTE på vilken spänning processorn lirar på. Alla processorer ligger mellan 1V-2V, det som är intressant är däremot hur mycket effekt processorn samt alla andra prylar man trycker in ligger på.
Har man ett monstergrafikkort så drar bara det upp emot 100W i full belastning. Samma gäller processorer.
Minnen drar inte så mycket, inte heller hårddiskar (runt 10W).

Men då man oftast inte behöver feta grejjer i en bil kan man köra med väldigt strömsnåla grejjer. Dom är dessutom oftast väldigt billiga. Det man ska tänka på att äldre processorer inte alltid betyder att dom är strömsnåla, dom är bara slöare.

Ett 90W nätagg räcker gott och väl. Kolla bara på laddaren till laptops, den ska klara driva laptopen och samtidigt ladda batteriet, ändå ligger dom på runt 70W bara.

Jag tror du missförstog mig totalt. När jag pratar om vilken volt processorn kör på menar jag vilken volt den ska matas med. En äldre processor matades med 5 Volt. Nyare processorer matas med 12V. P4:an var den första intel processorn som matades med 12V. Idag matas alla processorer med 12V förutom Via C7 processorerna som fortfarande kör på 5V.
Vad sedan processorn kör på internt är väll ganska ointressant????
Du skulle inte kunna köra mitt intel mini-itx kort på M1 agget även fast det är på 90W. Detta för att det bara ger ut dryga 1 Ampere på 12V trailern. däremot ger den 15 Ampere på 5V och 10 Ampere på 3.3V.
M2 agget ger 10A på 12V och 10 Ampere på 5V.

43 Inlägg
27 maj 2008
Faniskogen skrev:
Jag har ett ljudkort nu, audigy zs 2 platinum pro.. men detta kanske är att förstöra lite då det ju är ganska stort, är zx ett bättre och mindre alternativ då kanske? var nämnilgen också skeptisk på det inbyggda ljudkortets kapacitet vad gäller volt, kvalité osv.

Hur har du löst det med starten och avstägningen på datorn?

Kör du enbart med touchscreen, inget tangentbord eller så?

Är det kanske värt att importera dessa grejjor? eller är det saker som lätt går sönder eller kanske börjar krångla så man kanske vill ha nära till stället man köpte sakerna på?

tack igen för ett jättebra svar!

PS. vad gav du för allt ditt ungefär? Vi kom fram till att det skulle gå på strax under 3k jag och han på hydro, är detta ett rimligt pris? för mig lät det iaf helt ok smile

Sorry, jag menade Audigy ZS inte ZX, skrivfel från min sida:rolleyes:

Angående nivån ut ifrån ditt ljudkort skulle jag inte orora mig för mycket. Det ger ca 2Volt ut på lågnivån. 
http://auzentech.officewebsiteonline.co … Chart1.pdf
Ljudkvalitetsmässigt låter det helt ok. Du ska inte använda dig av soundblasters drivrutiner utan du ska köra på KXdriver till kortet. Då får du full kontroll över alla utgångar och du kan ställa in subnivå och fram och bak kanalerna utan problem. Om du kör med orginal drivers av ljudkort finns det inget bra sätt att få ut fram, bak +sub. Utan man behöver oftast köra 5.1 och du har ju oftast ingen center i bilen. Observera att när du kör på KX driverna så stämmer inte utgångarna med det du är van vid. Det verkar även vara någon limitation på just platinum pro kortet när det gäller ADC (analog till digital konverteraren). Om du inte har planer på att ta in någon analog signal till din pc bör det inte vara något problem.  Läs mer på deras site.
http://kxproject.lugosoft.com/

Köp även ett pci flex raiser kabel på 7 cm eller liknande så att du kan vinkla ned ljudkortet så att du inte behöver ha det stående rakt upp i pci slotten.

Jag har inget tangentbord, utan kör på touchscreen. Däremot så har jag kopplat in datorn till min i-bus i min bil så att jag kan använda rattknapparna för byte av låt och reglering av volym.

3000 kr låter helt ok. Men det beror helt på vilken skärm som är med i det priset, vad är det för komponenter som ingår i 3000 kr?
Det som är dyrast är skärmen.
Jag importerade min skärm och nätagg då de var billigare och lättare att få tag på utomlands. Nu när dollaren är så låg blir det svårt att matcha priser ifrån usa även om du räknar in moms och frakt.
De andra komponenterna ser jag ingen vitts med att importera utan skulle köpa dem i sverige.
Se ett exempel på olika skärmar som finns ute på marknaden.
http://store.mp3car.com/category_s/27.htm

804 Inlägg
27 maj 2008
Jag orkar inte läsa igenom alla 4 sidorna så, det är rekomenderat att använda 2,5" hårddisk från laptops då de är byggda att tåla mer stryk än 3,5" från stationära. Fast jag hade nog röstat på ett xbox före dator. xbox med xbmc, en liten 7"skärm och fjärren så kan du styra allt smidigt och behöver inte vänta lika länge på att ett operativsystem ska laddas.

Skogsfan
649 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
baaki skrev:
Jag orkar inte läsa igenom alla 4 sidorna så, det är rekomenderat att använda 2,5" hårddisk från laptops då de är byggda att tåla mer stryk än 3,5" från stationära. Fast jag hade nog röstat på ett xbox före dator. xbox med xbmc, en liten 7"skärm och fjärren så kan du styra allt smidigt och behöver inte vänta lika länge på att ett operativsystem ska laddas.

Ja jag har ju faktiskt en x-box som bara ligger hemma hos en vän och skräpar. Är detta och föredra kanske?
dock så är jag ändå mer inne på en dator då jag ser att möjligheterna är större med en sådan, internet, program osv.
Vad tycker ni?

Några bra sidor du kan rekommendera för att köpa saker utomlands, skärmar etc?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Avstängd
200 Inlägg
27 maj 2008
heddan99 skrev:
Hej,
Skummade igenom den här tråden.
Jag kör med enbart en PC som enda ljudkälla i min bil kopplat till en 7" touchskärm.
Angående poweragg frågan skulle jag rekomendera ett riktigt 12 V agg så att det slår på och av med 12 volts trigger. Det finns två stycken som är billiga, M1-ATX och M2-ATX. M1 är på 90W och M2 på 160W. Vilken du ska välja beror på vilken volt din processor kör på. Om processorn kör på 5 Volt så är M1 bättre då den lämnar mer ström i 5 volt. Om du har en modernare processor som kör på 12 volt är M2 det du ska ha.

Du kan få ett M2-ATX på ebay för runt $70 US dollar.

Sedan när det kommer till skärmar bör du sattsa på en ny skärm med 600 nits i ljustyrka så att du kan se skärmen även i stark sol. Med de äldre skärmarna gör du det inte...jag vet av egen erfarenhet.

Om du vill ha en liten dator som drar lite ström för lite pengar är intels mini-itx kort Intel D201GLY2A det mest prisvärda. Det är bra prestandad och riktigt billigt, runt 500 kr.

Jag kör ett D201GLY2A kort kopplat till en ny 7" touchscreen. Som ljudkort har jag ett Auzentech X-Meridian med utbytta OP stärkare. Som hårdisk kör jag med en 2.5" S-ATA disk på 80Gb. 2.5" är att föredra men 3.5" diskar funkar också. Dock så är 2.5" oftast lite mer stöt tåliga och drar mindre ström också. USB bluetooh dongle, usb slot-in DVD tillsammans med en USB GPS puck är också kopplat till datorn. Detta driver jag med ett M2-ATX agg.
Fungerar klockrent. Har även en panasonic backkamera kopplad till skärmen. Har en skärm med trigger för tredje video ingången. Trigger och kamera är kopplade på back ljuset så att allt sätts igång automatiskt när du lägger i backen.

Ljudkortet är kopplat direkt till slutstegen. Det ljudkortet jag har ger dryga 5 volt ut och en väldigt ren signal. Signalmässigt ska du upp i väldigt dyra prisklasser på huvudenheter för att kunna matcha den signalen.
Kan rekomendera att köpa ett Soundblaset Audigy 2 ZX kort om du enbart ska köra genom datorn. Då finns det special drivrutiner så att du kan bestämma delningsfrekvens och även köra tidskompat och liknande.

Vad du än gör så kör inte enbart på det inbyggda ljudkortet. Då kommer det att låta skit.

Lycka till

finns det inte nån som heter m4-atx

4 586 Inlägg
27 maj 2008
nja dator i bilen vet jag inte ifall det är så bra då den utrustning är känslig för fukt

43 Inlägg
27 maj 2008
Japp, det finns även M3-atx och M4-atx. M4-atx har nyligen släpts. M3-atx skulle jag inte köpa men M4-ATX ser helt ok ut om man behöver ha mycket kräm. M4-atx är även någon hundring dyrare än M1 och M2 så om du inte behöver ha mycket kräm så kan man spara lite pengar.

Några bil pc siter. 
http://www.cartft.com/
http://store.mp3car.com
http://linitx.com/

Om du ska handla från linitx.com så får du 5% på priset om du registrerar dig på digital-car forumet. Gå in och kolla på suppliers på det forumet.

Några Forum
http://www.digital-car.co.uk/forum/
http://www.mp3car.com/

Sedan finns det självklart ebay där du hittar sakerna några dollar billigare. Se bara till att det är en bra säljare med bra feedback innan du beställer.

Skogsfan
649 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
Tack för alla svar heddan99 och alla ni andra!

Har inte tid att kika på länkarna nu men ska kika på dem senare! Att importera har jag förstått blir ganska mycket billigare? jag hittade vad jag tyckte, fina och billiga paket på ebay, då var det moderkort med allt på, ram, processor, låda och nätdel, vissa fanns det hdd med på också.

Vad säger ni, importera eller köpa i sverige?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

70 Inlägg
28 maj 2008
Man måste ju ändå ha en trafo som gör om dom 12 volten i bilen till 3V och 5V för allting i en dator går som sagt *inte* på 12V.

Skulle vilja se en normal PC få 12V i alla komponenter, jävlar vilket fyrverkeri tongue

Moderkortet går ofta på 3V/5V, minnena går på 3V (strömmen anpassas vidare av moderkortet ner till 1,8-2,5V) och detta är bara två exempel på grejor i en dator som inte går på 12VDC.

Nu är det ju då såhär att alla nätagg jag har jobbat med så har du först haft en trafo som omvandlar från 220 till 12 vol och sen har du en till trafo som omvandlar från 12 till 5 och 3 volt.
Ja jag vet att du använder 3V och 5V även använder du det till styrningen av hdd,dvd osv.
Och vad är det som säger dig att det inte skulle funka att göra som jag sagt? Har ju endå redan gjort ett bygga på det här viset som funkar...
mvh// Kapi

70 Inlägg
28 maj 2008
Faniskogen skrev:
Tack för alla svar heddan99 och alla ni andra!

Har inte tid att kika på länkarna nu men ska kika på dem senare! Att importera har jag förstått blir ganska mycket billigare? jag hittade vad jag tyckte, fina och billiga paket på ebay, då var det moderkort med allt på, ram, processor, låda och nätdel, vissa fanns det hdd med på också.

Vad säger ni, importera eller köpa i sverige?

Tänk på den låga dollarn helt klart värt att importera
mvh //kapi

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 maj 2008
kapi skrev:
Man måste ju ändå ha en trafo som gör om dom 12 volten i bilen till 3V och 5V för allting i en dator går som sagt *inte* på 12V.

Skulle vilja se en normal PC få 12V i alla komponenter, jävlar vilket fyrverkeri tongue

Moderkortet går ofta på 3V/5V, minnena går på 3V (strömmen anpassas vidare av moderkortet ner till 1,8-2,5V) och detta är bara två exempel på grejor i en dator som inte går på 12VDC.

Nu är det ju då såhär att alla nätagg jag har jobbat med så har du först haft en trafo som omvandlar från 220 till 12 vol och sen har du en till trafo som omvandlar från 12 till 5 och 3 volt.
Ja jag vet att du använder 3V och 5V även använder du det till styrningen av hdd,dvd osv.
Och vad är det som säger dig att det inte skulle funka att göra som jag sagt? Har ju endå redan gjort ett bygga på det här viset som funkar...
mvh// Kapi

Trodde du menade att han istortsett skulle "koppla förbi" agget helt men på det viset du sa nu så ska det ju funka bra.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Skogsfan
649 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
Har nu kollat runt lite och kommit fram till att jag nog skall köpa detta:
http://mitxpc.com/proddetail.asp?prod=CPCJ2VOOM2

alternativt att jag köper vissa delar därifrån och vissa här hemifrån sverige.

Tänkte kanske köpa moderkort och nätdel från den där sidan och sedan resten här hemma, bygga egen låda så att jag kan få in lite bättre saker så som 3,5" hdd och mitt egna ljudkort.

Några synpunkter på detta? Tips?

Fan i skogen!

2 117 Inlägg
30 maj 2008
Faniskogen skrev:

Tänkte kanske köpa moderkort och nätdel från den där sidan och sedan resten här hemma, bygga egen låda så att jag kan få in lite bättre saker så som 3,5" hdd och mitt egna ljudkort.

Den är ju väldigt kraftfull för att vara en carputer.
Vid en snabb titt så är det ju bara att köpa den och lägga till en HDD samt en LCD.
Ingen större idé att köpa ytterligare saker här hemma med tanke på den låga dollarkursen.

43 Inlägg
30 maj 2008
Faniskogen skrev:

En nyfiken fråga. Varför väljer du ett via kort med C7 2Ghz istället för billiga intel celeron kortet?

Skogsfan
649 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
Men intels celeron var ju inte på långa vägar lika kraftig.. men kanske är lite overkill med c7 2ghz i en bil? Vet inte:)

Och ja jo, nog bäst att köpa allt därifrån kanske. Men hdd's och minnen var knappt billigare där med frakt än om jag skulle köpa här fick jag för mig. Men kanske har sett fel? Och om jag ändå ska importera sakerna så borde jag väll göra det från samma företag om jag skall tjäna något på det nästan. Någon skärm hade de ju inte förutom en jättedyr.
Har inte alltför mycket pengar tyvärr hmm

Fan i skogen!

43 Inlägg
30 maj 2008
Faniskogen skrev:
Men intels celeron var ju inte på långa vägar lika kraftig.. men kanske är lite overkill med c7 2ghz i en bil? Vet inte:)

Och ja jo, nog bäst att köpa allt därifrån kanske. Men hdd's och minnen var knappt billigare där med frakt än om jag skulle köpa här fick jag för mig. Men kanske har sett fel? Och om jag ändå ska importera sakerna så borde jag väll göra det från samma företag om jag skall tjäna något på det nästan. Någon skärm hade de ju inte förutom en jättedyr.
Har inte alltför mycket pengar tyvärr hmm

Celeron 220 processorn är snabbare än C7 processorn så om du ska ha kraftigaste datorn är det intel kortet du ska köra på. Jag har själv ett Via C7 1.3Ghz kort och intel kortet med 1.2Ghz är bra mycket snabbare. Även fast C7 processorn kör i 2Ghz så är den fortfarande slöare.

Om du däremot behöver ha en TV utgång eller dubbla PCI kort då är Via bättre. VIA kortet kan köra med en PCI riser med dubbla PCI slottar.

Om du inte behöver något av ovan nämnda kör billigt och kraftfullt smile

http://www.silentpcreview.com/article780-page1.html

Jag skulle inte köpa låda utan göra en egen istället.
Om du köper en Voom2 låda så måste du ha en 2.5" disk och du får inte plats med ditt ljudkort. Jag vet inte hur kräsen du är när det gäller ljud men jag tror inte du kommer att bli nöjd med det interna ljudkortet på varken VIA eller Intel korten. Ditt Audigy 2 kort är som natt och dag jämfört med de inbyggda korten.

Om du bygger egen låda kan du även använda dig av din 3.5" disk som du har liggande i början innan du eventuellt uppgraderar med en 2.5" disk senare.

Jag skulle köpa enbart M2-ATX power agget och skärmen på nätet och eventuellt en PCI 7cm flex raiser kabel. De andra sakerna är lika billigt att köpa i sverige mer eller mindre.

Skogsfan
649 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
aha, ok! Men det är väll inte så att intels 1.2Ghz kort är snabbare än 2Ghz VIA kortet? Men 2Ghz är nog lite mer än vad jag behöver också iof:)

Yes,hade tänkt att göra en egen låda av plexi då jag har lite sådant liggandes och kan köpa mera billigt. Och som du säger, skönt att kunna köra på en  3,5" istället för en 2.5" hdd och även mitt egna ljudkort.

Tänkte köra på M4-atx power agget.. bra ifall man skall utöka senare tänkte jag och inte så mycket dyrare heller, vad tycker du om det?

Och angående tullen, vad är det man skall be företaget skicka varan som, har pratat med dem och de kunde göra som jag ville ha det sade dem.
"used electronics" har jag hört är det bästa. Men vad kan man då ange för värde på paketet som max?

Fan i skogen!

43 Inlägg
6 juni 2008
Faniskogen skrev:
aha, ok! Men det är väll inte så att intels 1.2Ghz kort är snabbare än 2Ghz VIA kortet? Men 2Ghz är nog lite mer än vad jag behöver också iof:)

Yes,hade tänkt att göra en egen låda av plexi då jag har lite sådant liggandes och kan köpa mera billigt. Och som du säger, skönt att kunna köra på en  3,5" istället för en 2.5" hdd och även mitt egna ljudkort.

Tänkte köra på M4-atx power agget.. bra ifall man skall utöka senare tänkte jag och inte så mycket dyrare heller, vad tycker du om det?

Och angående tullen, vad är det man skall be företaget skicka varan som, har pratat med dem och de kunde göra som jag ville ha det sade dem.
"used electronics" har jag hört är det bästa. Men vad kan man då ange för värde på paketet som max?

Jag skulle faktiskt satsa en slant på att intels 1.2Ghz kort är snabbare än 2Ghz VIA kortet. klockhastighet är inte allt:-)

M4 agget är säkert bra om du har planer på att köra många USB tillbehör och liknande till din dator då du kan ta ut lika mycket ström på 3.3V och 5V railen som M1-ATX kortet.
Om du inte kommer att köra många tillbehör tror jag att du kommer att klara dig bra på M2-ATX kortet. Det är mer om du vill betala någon hundring mer för effekt du inte kommer att utnyttja. Skulle lägga den extra hundringen på ett PCI raiser flex kort 7 cm så att du kan installera ditt ljudkort i vilken vinkel du vill över moderkortet så du slipper ha en så stor låda och ha ljudkortet stående rakt upp ifrån PCI slotten.

Vad jag hört så skriver vissa att used electronics är det bästa, då har du ingen extra tull avgift på paketet. Vet inte hur det är med dator tillbehör faktiskt om det är extra tull eller inte. på kameror är det ingen extra tull ifrån USA.

Om du får en gåva så får den kosta upp till 600kr inklusive kostnaden för frakten innan du tvingas betala moms. Om du går över kostnaden kommer även posten att ta ut en avgift som är på 100-200 kr.
När jag beställde en back kamera från usa kostade den ca 160 dollar inklusive frakt=960 kr om du räknar med dollar kurs 6 kr.
på det fick jag betala 25% moms=240kr och postens avgift på 100kr för hantering=1300 kr. Samma kamera kostar i sverige 2500 så även om jag tog in den korrekt fick jag betala halva priset jämfört med butik i sverige för samma kamera.

1 Inlägg
24 mars 2009
heddan99 skrev:
Om du inte kommer att köra många tillbehör tror jag att du kommer att klara dig bra på M2-ATX kortet.

Hur har du kopplat in M2-ATX i bilens strömförsörjning, har du någon adapter? Kör du på en ledning med permanent ström från batteriet eller som slås på med tändningen?

Sen vore det även intressant hur du hanterar på- och avslagning av datorn.

Sök