2619
Sök

Vad för batteri behöver jag?

392 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
#1
hejsan. Tänkte kolla om det finns någon som kan veta vad jag skulle behöva ha för batteri till bilen om jag ska driva allt detta:  En baslåda med 2st 12" Rockford Fosgate power-basar, ett slutsteg till det(har inte köpt något än) 2par 5,25" Rockford punch högtalare, ett 2-kanals punch-slutsteg, cd/dvd med inbyggd 7" Touchscreen, 4st extra 7" skärmar +lite lyse och annat smått och gott. Räcker det med ett bra batteri, eller lär jag ha någon/några kondensatorer också?

Hoppas någon kan ge mig ett svar!

MYCKET TACKSAMM!!!

MVH/ Jonte

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

2 655 Inlägg
23 januari 2008
#2
Skulle gå på ett ventilreglerat eller AGM batteri. Ett tätslutet batteri är att föredra om det ska monteras i skuffen. Du bör jaga ett batteri som är för "Cykliskt bruk", ett som tål djupurladdningar bättre än ett vanligt startbatteri.

Maxxima/Optima funkar fint, men de har en tendens att tappa "kraften" väldigt fort, ett vanligt batteri är lite segare, man får en lite längre varning om att spänningen börjar bli för låg.

392 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
#3
Okej okej. Men måste jag ha ett "extra" batteri som bara driver multimedia-anläggningen, eller räcker det om jag byter ut det vanliga batteriet mot ett bättre??

Är inte så jätte-kunnig inom det här nämligen...smile

MVH//jonte

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

21 761 Inlägg
23 januari 2008
#4
Det beror lite på hur du kommer att använda sakerna. Om du tänker använda dem även med motorn avslagen så är det som Streckkoden skriver, ett batteri som tål djupa urladdningar är att föredra. Sedan vet vi ju inte heller hur kraftigt steg du ska ha till basarna.

Vilken av bilarna gäller det?
Senast redigerat av Drönirettab (23 januari 2008)

1 050 Inlägg
23 januari 2008
#5
Många tror felaktigt att det räcker med att skaffa ett stort batteri och några kondingar, för att driva alla "amperehungrande" slutsteg. Vad som behövs i 1:a hand är själva "Källan" till kraften: GENERATORN.

Har du tänkt att bygga bilstereo med flera (hungriga) slutsteg, börja då med att byta ut generatorn mot en större på typ 120A. Räkna med att bilens egen el drar ca 55A. Det som blir över av dessa 55A är vad som kommer att driva slutstegen. Se till att det EJ blir minus på Amperekontot big_smile Det är mkt lätt hänt om man tex: har en liten 80A generator som ska driva både bilen egen el (55A) samt även en tung stereoanläggning på låt oss säga (lågt räknat) 60A. Då blir det minus på amperekontot? Då töms batteriet sakta men säkert, med minus: -35A. Glöm ej heller att uppgradera kablaget från genereratorn vidare till batteri och slutsteg. Använd ingenting mindre än 35mm2. (Avsäkra kablaget med en 100A säkring ca 10cm från bilbatteriet) big_smile
Senast redigerat av E-30 (24 januari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
23 januari 2008
#6
Nja, det brukar inte rekommenderas att säkra av laddkabeln från generatorn. Om den pajjar eller börjar glappa i hållaren så kan generatorn skena iväg pga att den inte får "motstånd" från batteriet. Detta har iaf jag läst på bla bilstereoforum.

Att ha en tillräckligt kraftig generator är ju viktigt, håller med helt och hållet. Fast att bilens egen strömförbrukning skulle vara uppåt 55A tycker jag låter för mycket dock, om man nu inte räknar med att fläkten och extraljusen alltid är på förstås.

New Tech
30 Inlägg
23 januari 2008
#7
Ett billigare AGM batteri och en uppgraderad generator som klarar att ladda batteriet mer än batteriet släpper ifrån sig är väll rimligt..

Bil: Polo 1.6i ~80hk
Hoj: GSX-R 600 dynojettad
Mycket nytt på gång.. ;)

392 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#8
Det är till Calibran det är tänkt iaf...
Tanken är ju att jag ska spela på diverse utställningar och så, visa film i skärmarna osv...
Dom har ju batteri på BRL.Se    funkar dom bra?   Är det nödvöndigt att ha kondensator också?
Eller räcker det med ett bra batteri?

Vart får man tag på en kraftigare generator då? Pris?

//Jonte

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

Kodknäckare
82 Inlägg
24 januari 2008
#9
oj då. jag skulle då skaffat gelbatteri och 2 kondensatorer direkt. för jag menar... det är ändå lite krut i dem där börsnoterade rockfordarna smile

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

1 050 Inlägg
24 januari 2008
#10
Orange_Dragon skrev:
Det är till Calibran det är tänkt iaf...
Tanken är ju att jag ska spela på diverse utställningar och så, visa film i skärmarna osv...
Dom har ju batteri på BRL.Se    funkar dom bra?   Är det nödvöndigt att ha kondensator också?
Eller räcker det med ett bra batteri?

Vart får man tag på en kraftigare generator då? Pris?

//Jonte

Då föreslår jag att du skaffar dig 2st Optima YT, samt en eller två laddare av fabrikatet: Ctek MXS-25000.
Laddaren ger kontinuerligt ca: 13volt, samt 25A.
Optima YT tål extremt många djupurladdningar, innan det till slut ger upp, (ca: 250 st.)
Ett vanligt startbatteri är i regel dött efter endast en djupurladdning.

http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=m300

Vad det sedan gäller "kondensatorer" så skaffa då en RIKTIG kondensator typ: DIETZ på ca: 25 farad.
Jag köpte min DIETZ på tyska e-bay för: 1000:- (Pris i Sverige: 6000:-)
Senast redigerat av E-30 (24 januari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

2 655 Inlägg
24 januari 2008
#11
När det gäller generatorn så får man "bara" i en 100A generator utan att behöva börja snickra om fästen..

Sen så finns det bättre laddare än C-Tek på marknaden, som även ligger lite bättre i pris, ska du köra med ett AGM eller ventilreglerat batteri så kräver de batterierna en högre laddspänning än vad C-Tek laddaren klarar av att leverera. Dessa batterier kräver en laddspänning på runt 14,7-14,9V för att bli toppladdade..

1 050 Inlägg
24 januari 2008
#12
Streckkoden skrev:
När det gäller generatorn så får man "bara" i en 100A generator utan att behöva börja snickra om fästen..

Sen så finns det bättre laddare än C-Tek på marknaden, som även ligger lite bättre i pris, ska du köra med ett AGM eller ventilreglerat batteri så kräver de batterierna en högre laddspänning än vad C-Tek laddaren klarar av att leverera. Dessa batterier kräver en laddspänning på runt 14,7-14,9V för att bli toppladdade..

NO PROBLEMOS: Ctek 25000 har valbar laddspänning: 15-16Volt s.k "Boostläge" utformat för toppladdning av tex: Optima YT. Maxxima m,fl

Vad det gäller Ctek:s skyhöga prissättning, så går det att istället köpa dessa laddare hos: www.tradera.com
brukar kosta omkring 500:- (helt nystulna i kartong) cool big_smile
Senast redigerat av E-30 (24 januari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
24 januari 2008
#13
C-TEK MXS25000 ger ca 13,8V i sitt supply-läge, några 13V ger den inte. smile  Sedan tål Optima YT upp till 350 st djupurladdningar enligt specen. wink

Batteriet som BRL.se säljer, är ett populärt batteri hos flera bilstereobyggare. Det ger bra med ström och tål en del stryk. Liksom Optima och Tudor/Exide Maxxima så är det ett AGM batteri.

584 Inlägg
24 januari 2008
#14
ja kör me Banner Running Bull batteri i bagaget o de funkar perfa:)


392 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#15
Så om jag skulle ta och köpa ett batteri från BRL, och bara använda detr att driva systemet med (ej bilen)
Och en sådan här laddare: CTEK 25A Batteriladdare

Hur ska jag koppla ihop alltsammans sen då? Hur laddar batterit upp sig under färd med bilen då?
Har jag fattat rätt om man kopplar laddare´n påvanligt eluttag(230v) under utställningar, för laddaren i sig måste ju hämta ström från någonstans??

Är som sagt inte allt för kunnig inom detta! Men man kan ju alltid lära sig=)


MVH// Jonte

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

1 050 Inlägg
25 januari 2008
#16
Om du skaffar dig en Ctek 25000, så ansluter du naturligtvis den först till 230v (i väggen)
Sedan kopplar du laddaren till bilbatteriet, och kopplar om laddaren, så den ger dessa 25A.
Kommer ej ihåg vad det "läget" heter som gör laddaren tiill ett "Nätaggregat" (supplyläge)

En annan viktig detalj när nan bygger bilstereo, är att kolla upp hur mkt spänning generatorn
orkar att leverera. Starta upp motorn på tomgång, samt mät med en digital multimeter över batteripolerna hur många volt generatorn levererar, slå på stereon samt fläkt och halvljus.
Minsta godtagbara värde är 13,8volt. (bör helst vara 14,4volt, vid 1500rpm.)

Det finns nya uppgraderade "laddregulatorer" att köpa till din dåliga generator, har sett exempel på generatorer som endast gett typ: 11,5v. i bilar med ljudbyggen för 50.000:-
När man har bytt "Laddregulatorn" så låter helt plötsligt sterebygget precis som det ska låta. big_smile
Senast redigerat av E-30 (28 januari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

719 Inlägg
25 januari 2008
#17
Eddie_Boy skrev:
ja kör me Banner Running Bull batteri i bagaget o de funkar perfa:)

Fan har Banner Running Bull på 170A på jobbet till bussarna kanske skulle ta o "låna" ett o slänga in i skuffen big_smile fast dom väger ju så jävla mkt tongue

live free, die young.

392 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#18
Okay. Men hur får jag batterit laddat under färd med bilen? Vill ju kunna lyssna på musik medans jag kör också!  smile

Så jag  behöver ingen kondensator, om jag kör på ett batteri från BRL och en CTEK 25A Batteriladdare??

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

21 761 Inlägg
28 januari 2008
#19
Generatorn är ju till för att underhållsladda och även till viss del ladda upp batteriet när du kör bilen. Men för att generatorn inte ska bli tvungen att nästan jobba ihjäl sig ifall du har spelat mycket med motorn avslagen, så är det bäst att använda batteriladdaren så mycket som möjligt till att ladda upp batteriet. Sedan får generatorn underhållsladda istället när du kör bilen. smile

21 761 Inlägg
28 januari 2008
#20
Scratch skrev:
Eddie_Boy skrev:
ja kör me Banner Running Bull batteri i bagaget o de funkar perfa:)

Fan har Banner Running Bull på 170A på jobbet till bussarna kanske skulle ta o "låna" ett o slänga in i skuffen big_smile fast dom väger ju så jävla mkt tongue

Jag och en polare har ett ljudbyggprojekt i en 245:a och där har vi satt två stycken 185Ah batterier i skuffen, de väger en del tillsammans kan man säga. wink


Sök