2628
Sök

Vad för batteri behöver jag?

392 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#21
Drönirettab skrev:
Generatorn är ju till för att underhållsladda och även till viss del ladda upp batteriet när du kör bilen. Men för att generatorn inte ska bli tvungen att nästan jobba ihjäl sig ifall du har spelat mycket med motorn avslagen, så är det bäst att använda batteriladdaren så mycket som möjligt till att ladda upp batteriet. Sedan får generatorn underhållsladda istället när du kör bilen. smile

Så jag kan alltså använda samma batteri till Stereon och motorn? Ett batteri alltså?
Om jag ánvänder batteriladdaren och laddar upp batterit när bilen står i garaget?

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Guld värt=)

MVH//Jonte

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

21 761 Inlägg
28 januari 2008
#22
Ja just det ja, missuppfattade litegrann.

När man sätter ett extra batteri som bara ska driva stereosystemet när motorn är avstängd, då är det lämpligast med ett skiljerelä. Det relät separerar båda batterierna från varandra när motorn är avstängd och kopplar ihop dem igen när motorn är igång och generatorn laddar.

På det sättet så kopplas alltså det extra batteriet bort från det främre batteriet när motorn är avslagen och därför kan inte främre batteriet bli urladdat av ljudanläggningen. Visst kan man bara använda ett enda batteri framme i motorrummet som även får driva stereoutrustningen, men det bästa är extra batteri+skiljerelä.

Exempel på skiljerelä: www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=39944 … 4+12V+100A

1 050 Inlägg
28 januari 2008
#23
Betänk nu att ett vanligt startbatteri ej alls pallar för den kommande "misshandeln "big_smile Du bör ha ett Optima YT, som verkligen tål dessa återkommande djupurladdningar. Ett vanligt startbatteri håller pall Max: 1-2 gånger, sedan är det slutkört. (en eller flera celler dör)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

392 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#24
E-30 skrev:
Betänk nu att ett vanligt startbatteri ej alls pallar för den kommande "misshandeln "big_smile Du bör ha ett Optima YT, som verkligen tål dessa återkommande djupurladdningar. Ett vanligt startbatteri håller pall Max: 1-2 gånger, sedan är det slutkört. (en eller flera celler dör)

Men ´funkar det med ett sådant batteri dom säljer på BRL? Var hittar jag ett Optima YT annars?
Passar på att fråga igen:  Säg att jag kör med ett batteri till motorn, ett Optima YT/BRL-batteri och ett sånt där skiljerelä   måste jag ha en KONDENSATOR då?

MVH/Jonte

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

1 050 Inlägg
28 januari 2008
#25
Orange_Dragon skrev:
E-30 skrev:
Betänk nu att ett vanligt startbatteri ej alls pallar för den kommande "misshandeln "big_smile Du bör ha ett Optima YT, som verkligen tål dessa återkommande djupurladdningar. Ett vanligt startbatteri håller pall Max: 1-2 gånger, sedan är det slutkört. (en eller flera celler dör)

Men ´funkar det med ett sådant batteri dom säljer på BRL? Var hittar jag ett Optima YT annars?
Passar på att fråga igen:  Säg att jag kör med ett batteri till motorn, ett Optima YT/BRL-batteri och ett sånt där skiljerelä   måste jag ha en KONDENSATOR då?

MVH/Jonte

Skippa kondensatorn.(den kan du vara utan) tanken med dubbla batterier är nog välmenad, men den medför div problem. Bilen blir betydligt mycket tyngre, det medför även ökade inköpskostnader,mm.

Satsa istället på att uppgradera med en starkare "Laddregulator" som ger 14-15volt. Sedan behöver du endast ett Optima Yellow top. och en Ctek laddare.

Batteriet kostar ca: 2,500:- laddaren kostar: 3000:- Vad du gör så köp "INGET BEGAGNAT" Optima batteri. De är oftast helt SLUTKÖRDA. Brukar finnas på Blocket, ibland saluförs de t,om som nya fast lite yikesyikes Demokörda. big_smilebig_smilebig_smile
Senast redigerat av E-30 (28 januari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
28 januari 2008
#26
Ja, visst blir det mer pengar att lägga ut om man ska ha dubbla batterier och skiljerelä, men min åsikt är ändå att det alternativet är bättre med tanke på användningssättet som bilen ska ha. Då blir det ju också två batterier som ger ström när motorn är igång och man kanske vill spela högt. smile

392 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#27
Å blir det alltså ett sådant batteri:

http://www.rindab.se/shop/default.aspx? … mp;lng=SWE

En Ctek-laddare från BRL och en "laddregulator", men var hittar jag en sådan, som kan tänkas passa till calibran?

Och om jag kör med detta, så kan jag alltså köra både multimediat och bilen på samma batteri?

Extremt sjysst att ni hjälper mig!

MVH//Jonte

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

392 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#28
Drönirettab skrev:
Ja, visst blir det mer pengar att lägga ut om man ska ha dubbla batterier och skiljerelä, men min åsikt är ändå att det alternativet är bättre med tanke på användningssättet som bilen ska ha. Då blir det ju också två batterier som ger ström när motorn är igång och man kanske vill spela högt. smile

Okay. Fan, det här var ju svårt det här. Inte lätt att veta hur man ska göra riktigt=/

Men jag är ju inte så rädd för vikten, och pengarna... Hmm, ja det får ju kosta vad det kostar för att bli bra men inget överdrivet bara=)

MVH//Jonte

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

1 050 Inlägg
28 januari 2008
#29
Drönirettab skrev:
Ja, visst blir det mer pengar att lägga ut om man ska ha dubbla batterier och skiljerelä, men min åsikt är ändå att det alternativet är bättre med tanke på användningssättet som bilen ska ha. Då blir det ju också två batterier som ger ström när motorn är igång och man kanske vill spela högt. smile

När motorn är igång, så laddar väl endast extrabatteriet? utan att leverera någon kräm?
Kommer ej heller ihåg, om man måste ha två identiska batterier när man kör dubbelt?
Annars tar väl det ena batteriet ut de andra? Båda måste nog ha samma kapacitet,mm. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

1 050 Inlägg
28 januari 2008
#30
Orange_Dragon skrev:
Drönirettab skrev:
Ja, visst blir det mer pengar att lägga ut om man ska ha dubbla batterier och skiljerelä, men min åsikt är ändå att det alternativet är bättre med tanke på användningssättet som bilen ska ha. Då blir det ju också två batterier som ger ström när motorn är igång och man kanske vill spela högt. smile

Okay. Fan, det här var ju svårt det här. Inte lätt att veta hur man ska göra riktigt=/

Men jag är ju inte så rädd för vikten, och pengarna... Hmm, ja det får ju kosta vad det kostar för att bli bra men inget överdrivet bara=)

MVH//Jonte

Jag kör själv med 4 st amperehungrande GENESIS steg, dessa drivs med en 110A BOSCH generator, samt ett Optima YT. Laddregulatorn ger ständigt 14,5volt. Har även en digital kraftkonding på 25Farad från DIETZ. Har inget behov av två batterier. big_smile

Vad har du för prylar i ditt bygge? steg,mm?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
28 januari 2008
#31
Batteritillverkarna rekommenderar ju att batterierna ska vara så lika som möjligt när man parallellkopplar dem med varandra, annars finns viss risk för obalans mellan dem och i slutändan drar ju det sämre batteriet ur det bättre. Det är förstås lite onödigt. smile

Men å andra sidan så brukar flera bilstereotävlare ha olika batterier ihopkopplade med varandra och ändå har det fungerar bra enligt dem, min teori är att de troligen har haft bra koll på batteriernas laddstatus och inte låtit batterierna dras ur alltför mycket vid spelningarna. Då kan det funka utan större bekymmer.

Har man någon form av avskiljning mellan batterierna så blir det två fördelar. Dels riskerar man ju inte att det främre batteriet dras ur när man har strömförbrukare igång med motorn avslagen, dels blir risken minimal att en obalans uppstår mellan batterierna.

När motorn är igång så kopplar skiljerelät ihop det bakre batteriet med det främre, alltså får båda batterierna laddning precis som vanligt. smile

392 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#32
Detta är vad jag ska ha i bilen tänkte jag:En baslåda med 2st 12" Rockford Fosgate power-basar, ett slutsteg till det(har inte köpt något än) 2par 5,25" Rockford punch högtalare, ett 2-kanals punch-slutsteg, cd/dvd med inbyggd 7" Touchscreen, 4st extra 7" skärmar +lite lyse och annat smått och gott...

Har som sagt inte riktigt bestämt vad för slutsteg som ska driva basarna, men det blir iaf ett RF-steg!

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

392 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
#33
Så om jag kör med bara ett Optima batteri, så klarar generatorn av att ladda upp batterit under körning? Vill ju inte att insprutningen och massa annat ska krångla om jag spelar lite=)

Vore ju ganska skönt att bara ha ett batteri inne i motorutrymmet! Inte så gott om plats i skuffen nämligen;)

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

21 761 Inlägg
28 januari 2008
#34
Ja, om du inte vill ha extra batteri i skuffen så är det ju bara att testa hur det går med enbart ett Optima YT i motorrummet. Om din generator klarar av att ladda upp batteriet medan du kör beror bla på om laddningen fungerar som den ska och även hur mycket urladdat som batteriet är.

Men, som jag skrev tidigare, om du använder batteriladdaren i första hand för att ladda upp batteriet när du har använt strömförbrukare med motorn avstängd så kan det fungera bra.

Andra saker att tänka på är att se över alla kablar som har med batteri och generator att göra. Om de är i bra skick, är rätt dimensionerade och har bra kontakt så har du gjort "allt" för att batteriets+generatorns ström ska komma fram utan förluster.

392 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
#35
Var kan jag få tag på en ny laddregulator till generatorn då?

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

1 050 Inlägg
29 januari 2008
#36
Uppgraderade 15v laddregulatorer finns hos de flesta välsorterade biltillbehörsfirmor, typ: Mekonomen, Biltema, Branzells, m.fl. Priser från: 100-1000:-

Sedan finns det även "Intelligenta" laddregulatorer..som dessutom är ställbara, från: 12-17volt. fast dessa kostar ca: 3000:- (onödigt dyrt) big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.


Sök