3317
Sök

Renovering och turbokonvertering av Mercedes 190E 2,3 16V Lite delar beställda

326 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#1
Tjenare.

Nu har det äntligen blivit tid att påbörja motorenoveringen och eventuellt turbokonv... av min merca.

det som ska göras är att:

p = påbörjat  k=klart

( ) Byta alla lager och andra slitdelar i motor.
(p) Slipa och lacka motorn i bilens kulör.
( ) Montera turbo.
( ) Byta insug eller bygga nytt inug eller plenium.
(p) Bygga nytt grenrör för turbon.
( ) Slipa in ventiler och polera kanaler och annan renovering av toppen.
( ) Vickta kolvar och stakar.
( ) Slipa blocket invändigt för bättre strömning till tråget.
( ) Svetsa om tråget för olje retur från turbon.
( ) Köpa turbo
( ) Köpa eller bygga bränsle system.
( ) Köpa nytt sprut, spridare osv

Detta och mycket mera ska göras under vären 2008



Jag kommer försjöka hålla tråden updaterad med bilder och berätta lite vad jag gjort.

Allt beräknas vara klart till maj 2008 så det jäller att ligga i.

Ni är välkomna att komertera och berätta vad ni tycker, vare sig det är bra eller dåligt osv.
Senast redigerat av merca_ (18 februari 2008)

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

326 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#2
http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/239942_9p8hxp.jpg
innan bilen rivs ner

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/239943_aiyzgw.jpg
så här såg motorn ut innan allt började.

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/239944_vto50j.jpg
Mitt äckliga sprut som förhoppningsvis ska bytas ut mot nytt insug och srut

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/239947_7pahhm.jpg
sådar såg det ut innan jag lämnade garaget för kvällen.

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
24 januari 2008
#3
merca_ skrev:
http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/239942_9p8hxp.jpg
innan bilen rivs ner

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/239943_aiyzgw.jpg
så här såg motorn ut innan allt började.

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/239944_vto50j.jpg
Mitt äckliga sprut som förhoppningsvis ska bytas ut mot nytt insug och srut

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/239947_7pahhm.jpg
sådar såg det ut innan jag lämnade garaget för kvällen.

Åh såg tråden nyss! smile
Kommer bli bra detta big_smile
Tycker din merca är jävligt snygg! keep it up smile
Mvh Kimpa


326 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#4
Nu tänkte jag ge er en liten uppdatering efter fredagens skruvande.

Det som har gjort igår är att jag har gjort allt tråkjobb under så som att låssa hardey skivan och växelidsbalken. har även börjat på att lyfta ur insuget och sen har jag tagit lös grenröret.

lägger upp någon bild också. alltid roligt med bilder:)
Senast redigerat av merca_ (26 januari 2008)

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

326 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#5
http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/241078_gyi35p.jpg
Ett helt orginal extraktor grenrör smile ska poleras om det inte blir ett nytt grenrör om turbo kommer på

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/241082_jp3xkt.jpg
Från andra sidan:)

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/241083_zmqony.jpg
Nu va det tomt. såg även att grenröret hade läckt lite och att det var ett litet hål i avgasröret. ska byggas nytt iaf

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
26 januari 2008
#6
Ser bra ut smile
Keep it up, kommer gå bra sen wink hehe
mvh kimpa


1 311 Inlägg
26 januari 2008
#7
måste säga att mercedes grenrör på just 2,3 16v motorn är det mest välutformade jag sett, har hjälpt en polare att montera vems och bytt till plenum på just en 190 i somras, snart blir det turbo på den med smile

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

326 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#8
tackar kimpan:P japp det är iaf sjukt snygt:) nu kommer det lite mera bilder från dagens skruvande. som ni kommer att se så är iaf motorn ur plockad. så nu kommer det att bli lite roligare bilder framöver hoppas jag:) får se hur mycket jag hinner göra nu när det ska jobbas igen. kvällskift:(

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/241377_nlz1o6.jpg
trångt var det:p men det gick

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/241378_8e2m8s.jpg
så ser insuget och det ut på en 190e 2,3 16V såg även att dom har löst plenium så det kanske går att använda rören insugsrören och montera ett nytt plenium på
Senast redigerat av merca_ (26 januari 2008)

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

326 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#9
http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/241383_3qcgvd.jpg
här måste det gå att ta ut trycket till turbon va? om en slang går till oljekylaren så måste dte jue vara tryck till den

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/241387_4bltb7.jpg
vackert:) många hål år det:)

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/241390_kbarjq.jpg
min fina motorlyft:) inte direkt smidig med bra:)

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/241392_epcoan.jpg
nu är den påväg ur:) det var på håter att dne gick fördi ballken

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/241394_dg8l1z.jpg
Nu är äntligen min fina motor ur och det roliga kan börja:) tyvärr så kom det lite annat i mellan så här slutar dagens äventyr:P

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
26 januari 2008
#10
Här jobbas det på big_smile
Ser bra ut änså länge! kommer bli toppen detta!
Kämpa på!
Mvh Kimpa


176 Inlägg
26 januari 2008
#11
satt en slang med nippel, tror det är m10x1.5 ur oljetryckskontakten, dra slangen till ett kopplingsblock med säg 2 urtag plus in och retur. 1 för org.oljetryckskontakten, en för en extra oljetrycksmätere, in med oljan i blocket sen vidare till turbon.
Kommer bli en dräpare med turbo, cossie toppoch allt. Lycka till.

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

326 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#12
cossiebool skrev:
satt en slang med nippel, tror det är m10x1.5 ur oljetryckskontakten, dra slangen till ett kopplingsblock med säg 2 urtag plus in och retur. 1 för org.oljetryckskontakten, en för en extra oljetrycksmätere, in med oljan i blocket sen vidare till turbon.
Kommer bli en dräpare med turbo, cossie toppoch allt. Lycka till.

okey ja jag har funderat på något i den stilen:)

Någon som har ett tips på vad man ska satsa på för sprut sen?

skickar med lite bilder från dagens skruvande å

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/242697_r1x4w0.jpg
GETRAG smile då vet man att det bode hålla!

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/242698_h9ycjm.jpg
Hela lådan smile skulle behöft renoveras men vet inte om jag har råd i år sad men det funkar:)

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/242699_fjmv0t.jpg
Nu sitter äntligen motorn i stativet1 en sexig pjäs. och bättre ska det bli

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/242700_1gb2ss.jpg
Vart tvungen och sätta på insug/grenrör och kolla hur den ser ut:) vad tycks?

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/242701_fuqpzi.jpg
Avgaskammen:)

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/242702_gj960s.jpg
Insugskammen:)

det var allt för idag. hoppas ja hinner fixa lite imon innan det är dax att jobba.

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

326 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#13
Nu var det ett tag sedan jag uppdatera  min tråd så nu kommer det lite mera bilder från rivningen av motorn.
Hitils har det gått ganska så smärt fritt och flytit på bra förutom att främre styrningen på kammen sprack när jag släpte sissta överfallet. hoppas det går att byta bara den delen annars blir det dyrt.
fast då kanske man kan passa på att köpa trimmkammar.

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/248467_0phnpy.jpg
Samma gamla motor men nu börjar dej iaf bli naken:)

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/248470_1u9np3.jpg
Min fina cossie topp:)

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/248471_6p01ef.jpg
4 ventiler eller 16 totalt:) en bra topp att bygga vidare på. ska tydligen räcka till 500 turbo hästar, sen stryper avgaskanalerna

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/248474_oe2upf.jpg
Nu är iaf toppen avlyft. den var förvådas värt fräch i cylindrarna trotts 24000 hårda mil

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/248474_oe2upf.jpg
Nu är iaf toppen avlyft. den var förvådas värt fräch i cylindrarna trotts 24000 hårda mil

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

326 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#14
Nu har jag iaf fått isär hela motorn och det har gått ganska smärt fritt. Har börjat på att slipa tråget och ska nu bestämma vilken färg det ska vara, står mellan svart, vitt eller blåmetalic. vad trår ni är snyggast?

sen funderar jag på vad ja ska ha för turbo, lastbilsturbo är ett alternativ fast då funderar man jue hur det blir med responsen. någon som har nått bra tips om vilken lastbilsturbo jag ska välja?

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

Smålänning
7 887 Inlägg
12 februari 2008
#15
Ser riktigt bra ut! 24000 mil är la ingenting wink

Varför inte T04 som är så vanlig? rätt bra respons och spooltid också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

326 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
#16
jag har funderat på en sådan. finns att få tag på till ganska bra pris åsmile hur längt räcker dom i hp osv?

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

326 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#17
Nu har det varit ett tag sedan ja updatera tråden ,med lite nya bilder. men det går lite trökt just nu. håller bara på att tvätta och slipa en massa delar. men förhopningsvis kommer det en updatering i mitten av närsta vecka på ett iaf slipat och grundat block.

det blir nog lackat vitt btw

sen hitta jag anledningen till att bilen knackade. ett vevlager var sopslut så jag skulle tro att den tappat oljetryck på den cylindern. hoppas bara ja slipper slipa om veven


http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/257390_ph91he.jpg
Insidan:)

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/257397_gj5561.jpg
kamkedian på väg bort:) krongligt innan man fick bort den.

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/257398_x6hles.jpg
det är det vevlager som har rasat hoppas jag kan klara mig utan att slipa veven iaf. men den var inte så skadad.

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
16 februari 2008
#18
Här jobbas det på med merca motorn smile
Tråkigt att lagret rasade förut.. men dock så får du ju konvertera lite nu och ha lite kul me motorn på samma gång wink

Blir riktigt bra!
mvh kim


326 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#19
haha aa jag vet:P men det är sont som händer i stridens hetta. det hände när ja rejsa mot en 740 tic i en lång uppförsbacke. stryck fick han iaf fast vet inte om det var värt det.

nu kommer det en bild från dagens pulande i garaget. Nu är iaf halva motorn slipad och tillfälligt grundad.
ska tvättas ordentligt osv innan det blir en seriös grundning och eventuellt spritspackling m.m

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/257469_offbeq.jpg
ser ut som ett volvo rödblock men så är som tur inte fallet:P

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/257470_tjnsfa.jpg
Lägger upp en bild från klumpen på 2,5d ochså. tror det är något som är fel men vet inte vad? haha bara några saker som flyttat på sig. så går det när man ska leka

http://www.garaget.org/gallery/archive/24531/257474_ezd0b5.jpg
lite av alla delar som ja hitta i klumpen. doch fattas en bil at axeln som alldrig återfanns

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

326 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#20
Nu har jag iaf beställt lite delar. ska börja riva toppen imorgon tror jag. och sruva på motor festan osv på motorn igen och sätta ner den i bilen för mätande och påbörjande av turbo bygge

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!


Sök