4275
Sök

Laddning av kondensator

340 Inlägg
29 januari 2008
#61
Nope den visar rätt har mätt med flera stycken. Den visar ca 14,4 om jag inte har ngt strömkrävande igång


21 761 Inlägg
29 januari 2008
#62
Att det står 70A/14V på generatorn innebär att den ska kunna ge ut 70A vid 14V, men utspänningen beror ju på vad laddregulatorn ger ut och vilket varvtal det är på generatorn. En spänning på 12,5-13V när man spelar väldigt högt är förstås inte bra, men om motorn bara går på tomgång så förstår jag att det blir så där.

Generatorn orkar ju normalt sett inte ge sin maximala ström när motorn bara går på tomgång, spänningen kommer att sjunka ordentligt i detta fall. En annan viktig sak är att det inte ska vara någon spänningsförlust mellan generator och batteri, nu vet jag dock inte om du gjorde mätningarna på generatorn eller batteripolerna.

Gick motorn på tomgång när du mätte upp de där spänningarna?

1 050 Inlägg
29 januari 2008
#63
Drönirettab skrev:
Att det står 70A/14V på generatorn innebär att den ska kunna ge ut 70A vid 14V, men utspänningen beror ju på vad laddregulatorn ger ut och vilket varvtal det är på generatorn. En spänning på 12,5-13V när man spelar väldigt högt är förstås inte bra, men om motorn bara går på tomgång så förstår jag att det blir så där.

Generatorn orkar ju normalt sett inte ge sin maximala ström när motorn bara går på tomgång, spänningen kommer att sjunka ordentligt i detta fall. En annan viktig sak är att det inte ska vara någon spänningsförlust mellan generator och batteri, nu vet jag dock inte om du gjorde mätningarna på generatorn eller batteripolerna.

Gick motorn på tomgång när du mätte upp de där spänningarna?

De flesta moderna generatorer har två olika spec gällande amperstyrkan, det brukar ofta stå typ: 55-110A. Detta innebär då att generatorn ger 55A på tomgång, samt 110A över 1500rpm.
Dessutom, så brukar en generator som är specad att leverera 14v, hålla sig inom det spänningsomfånget.
(ej över: 14,2-14,4v) Det är iså fall om någon pillat med att byta laddregulatorn. big_smile
Senast redigerat av E-30 (29 januari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
29 januari 2008
#64
Jovisst, det var därför jag påpekade om regulatorn. smile

Egentligen är det väl så att om det står 70A/14V, så betyder att generatorn kan ge ut max 980W. Höjer man laddspänningen med hjälp av en annan regulator så minskar också den avgivna strömmen, vid tex 14,7V utspänning så kommer den alltså inte att orka ge ut sina 70A. Istället borde den "bara" kunna ge ut ca 66,7A teoretiskt.

Fast då är man kanske lite väl petig. wink
Senast redigerat av Drönirettab (29 januari 2008)

340 Inlägg
30 januari 2008
#65
Drönirettab skrev:
Att det står 70A/14V på generatorn innebär att den ska kunna ge ut 70A vid 14V, men utspänningen beror ju på vad laddregulatorn ger ut och vilket varvtal det är på generatorn. En spänning på 12,5-13V när man spelar väldigt högt är förstås inte bra, men om motorn bara går på tomgång så förstår jag att det blir så där.

Generatorn orkar ju normalt sett inte ge sin maximala ström när motorn bara går på tomgång, spänningen kommer att sjunka ordentligt i detta fall. En annan viktig sak är att det inte ska vara någon spänningsförlust mellan generator och batteri, nu vet jag dock inte om du gjorde mätningarna på generatorn eller batteripolerna.

Gick motorn på tomgång när du mätte upp de där spänningarna?

motor på tomgång ja. 12,5-13volt vid steget. det var väl egentligen 12-13V vid steget. Vid batteripolerna hamnar det sällan under 12,8


1 050 Inlägg
30 januari 2008
#66
newBadboy skrev:
Drönirettab skrev:
Att det står 70A/14V på generatorn innebär att den ska kunna ge ut 70A vid 14V, men utspänningen beror ju på vad laddregulatorn ger ut och vilket varvtal det är på generatorn. En spänning på 12,5-13V när man spelar väldigt högt är förstås inte bra, men om motorn bara går på tomgång så förstår jag att det blir så där.

Generatorn orkar ju normalt sett inte ge sin maximala ström när motorn bara går på tomgång, spänningen kommer att sjunka ordentligt i detta fall. En annan viktig sak är att det inte ska vara någon spänningsförlust mellan generator och batteri, nu vet jag dock inte om du gjorde mätningarna på generatorn eller batteripolerna.

Gick motorn på tomgång när du mätte upp de där spänningarna?

motor på tomgång ja. 12,5-13volt vid steget. det var väl egentligen 12-13V vid steget. Vid batteripolerna hamnar det sällan under 12,8

Konstigt, har du större spänning vid steget? än vid batteripolerna? borde nog vara tvärtom. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

8 156 Inlägg
30 januari 2008
#67
Alltså. Man kan det säkra före det osäkra. Det skulle iaf jag göra.
Iaf med en pryl som kostar lite. Onödigt att riskera något.

(Ska jag säga som skruvade fast ett nytt eluttag i huset hemma utan att stänga av strömmen, eller stänga av datorn (som satt på samma propp)
Allting gick utmärkt den här gången. Men det är väl inte direkt rekommenderat att göra så?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

340 Inlägg
30 januari 2008
#68
E-30 skrev:
newBadboy skrev:
Drönirettab skrev:
Att det står 70A/14V på generatorn innebär att den ska kunna ge ut 70A vid 14V, men utspänningen beror ju på vad laddregulatorn ger ut och vilket varvtal det är på generatorn. En spänning på 12,5-13V när man spelar väldigt högt är förstås inte bra, men om motorn bara går på tomgång så förstår jag att det blir så där.

Generatorn orkar ju normalt sett inte ge sin maximala ström när motorn bara går på tomgång, spänningen kommer att sjunka ordentligt i detta fall. En annan viktig sak är att det inte ska vara någon spänningsförlust mellan generator och batteri, nu vet jag dock inte om du gjorde mätningarna på generatorn eller batteripolerna.

Gick motorn på tomgång när du mätte upp de där spänningarna?

motor på tomgång ja. 12,5-13volt vid steget. det var väl egentligen 12-13V vid steget. Vid batteripolerna hamnar det sällan under 12,8

Konstigt, har du större spänning vid steget? än vid batteripolerna? borde nog vara tvärtom. big_smile

Nej nej nej ni missförstår mig hehe.

Alltså, när jag spelar "max" har jag mellan 12-13V ca vid steget, kanske ner till 11,8. Vid batteriet har jag sällan under 12,8V.
Jag har inte menat att späningarna ovan uppträder samtidigt.

Tex har jag kanske 13 vid steget har jag kanske runt 13.2 vid batteriet.
12,5 vid steget så kanske 12,8 vid batteriet....

OK??!!


Jag vet att det är lite lågt när jag maxar stereon men det är då så högt att det inte låter bra. Blinkandet i lamporna börjar redan tidigare, då har jag kanske runt 13,5-14V vid steget och ngt mer vid batteriet


Unknown Örebro
291 Inlägg
26 september 2009
#69
roligt att läsa många experter på el verkar det som;) haha


143 Inlägg
27 september 2009
#70
En fråga ang ladda kondning !
Jag har dubbla kondningar som jag ska koppla in, hur ska jag ladda dessa 2 ? ska jag ladda dom separat eller ska jag pararellkoppla dom och ladda den första så att den andra laddas oxo ?

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k

21 761 Inlägg
27 september 2009
#71
Du kan koppla in dem parallellt och ladda den första så att den andra också laddas, de behöver inte laddas separat. smile

Med.lem
3 759 Inlägg
27 september 2009
#72
_Dalle_ skrev:
roligt att läsa många experter på el verkar det som;) haha

Bra lyft dalle tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

340 Inlägg
29 september 2009
#73
Mr_EmCom skrev:
_Dalle_ skrev:
roligt att läsa många experter på el verkar det som;) haha

Bra lyft dalle tongue

Öhh va??


4 001 Inlägg
29 september 2009
#74
Men va fan är detta? SM i lyftning av gamla trådar?
De senaste veckorna har folk släppat fram 3-4 år gamla trådar för att skriva meningslösa inlägg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Unknown Örebro
291 Inlägg
12 oktober 2009
#75
newBadboy skrev:
Mr_EmCom skrev:
_Dalle_ skrev:
roligt att läsa många experter på el verkar det som;) haha

Bra lyft dalle tongue

Öhh va??

jobbar som elektriker


2 914 Inlägg
13 oktober 2009
#76
jag laddade min konding med batteriladdare i 3-4 sek tongue funkar då än tongue

194 Inlägg
27 augusti 2010
#77
Drar upp tråden!!

Har en Climax 1farads kondenstaor, iaf så när jag skulle ladda upp den så händer det inget. En liten gul lampa började lysa starkare och starkare bara. Motståndet vart lite varmt iallafall. Laddade den kanske 3-4min men voltmätaren börjar aldrig lysa..

Gör jag något fel? Nu sitter iaf strömmen på plats, stegen funkar som vanligt men voltmätaren lyser inte, dock lyser den lilla gula dioden


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 augusti 2010
#78
Har du kopplat in remotekabeln? Brukar behövas en sån för att displayen ska gå igång.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

194 Inlägg
27 augusti 2010
#79
Nej någon remote har jag inte dragit till kondensatorn. Ska jag ansluta den till Plus polen eller?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 augusti 2010
#80
Nope till den separata remoteanslutningen (brukar vara en liten skruv mellan polerna på kondensatorn), ansluter du den till plus direkt så kommer stegen stå på hela tiden.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök