4111
Sök

kan en motorn gå varm när man koplat ut olje kylaren?

812 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#1
hej..  min motor går rätt så varm (kokar om man ej har fläkten på) men de så här att olje kylaren läckte så jag koplade ur den i samma veta som ja bytte maskin kan de ha med att köra att den går varm då ifall de ska vara olje kyl org?

de är en volvo 740 TURBO med b230 et..

man lever bara en gång..

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
25 januari 2008
#2
åk till skroten och köp en annan oljekylare för oljan blir rätt så varm av en turbo


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 januari 2008
#3
rent teoretiskt sätt ska den ju inte gå varm?

är det stilla stående eller i fart den går varm?


812 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#4
Xoff skrev:
rent teoretiskt sätt ska den ju inte gå varm?

är det stilla stående eller i fart den går varm?

både och men de är inte topp packningen för den får inge olja i vattnet och tvers om och den vit rycker inte häller.. men som föregående talare sa att okjan blir ju rätt varm efftersom att oljan går igenom en glödhet turbo..

man lever bara en gång..

Livsnjutare (ibland å på helgerna)
228 Inlägg
25 januari 2008
#5
blockpackingen kan va sönde utan de symptoner du nämner.. dricker den vatten? för som xoff skrev så ska den inte gå varm för det bara..

4x4 is tha shit!

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
25 januari 2008
#6
volvo satte ju dit en kylare för att det behövs på turbo men sätt dit en annan olje kylare ändå för då sliter det mindre på motor och turbo

föresten kolla vart det läcker i oljekylarn och kolla om det är koppar ledningar isåfall kan man löda det med en vanlig lödkolv


812 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#7
bybban skrev:
blockpackingen kan va sönde utan de symptoner du nämner.. dricker den vatten? för som xoff skrev så ska den inte gå varm för det bara..

jo men de låter långsökt efftersom att toppen inte va shev lr nå när jag monterade den  och inga spricker häller..

man lever bara en gång..

812 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#8
volvo_245 skrev:
volvo satte ju dit en kylare för att det behövs på turbo men sätt dit en annan olje kylare ändå för då sliter det mindre på motor och turbo

föresten kolla vart det läcker i oljekylarn och kolla om det är koppar ledningar isåfall kan man löda det med en vanlig lödkolv

ja hadde ju 2stycken och båda läckte i kylarn så jag kapade av slangarna och satte ett rör imällan så oljan går runt där bara..  men ska fixa en annan oljekylare och se om de blir nå skilnad..

man lever bara en gång..

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 januari 2008
#9
ne motorn ska inte koka för att du inte har nån oljekylare men du får kassa smörgegenskaper  å turbon slits fortare:)  spola ur kyl systemet ordentligt å byt termostat smile  kokar den fortfarande då när du kör lär du få byta topp packning igen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 januari 2008
#10
pimpad740 skrev:
Xoff skrev:
rent teoretiskt sätt ska den ju inte gå varm?

är det stilla stående eller i fart den går varm?

både och men de är inte topp packningen för den får inge olja i vattnet och tvers om och den vit rycker inte häller.. men som föregående talare sa att okjan blir ju rätt varm efftersom att oljan går igenom en glödhet turbo..

oljan går ju inte igenom en glödhet turbo på tomgång? turbon blir inte varm på tomgång...

möjligt att den bidrar till lite värme om du står på tomgång efter kraftig körning (då e den ju glödhet)


39 Inlägg
25 januari 2008
#11
Hei...kan säga av erfarenhet att turbo motorer ej ska gå utan oljekyl.
gjorde samma sak som du , glömde bort det under helgen när kompis frågade om vi skulle testa toppfarten på bilen mot hans.
resultatet blev att oljan kokade och lite trasigt blev det me.
dyrt blev det o testa toppfarten....haha.....kompisen hängde inte me med sin opel gsi enligt mätaren
248 km...så vad gjorde min ??
alltså , åka med belastning på turbo motorer blir oljan varm...

Turbo Tok :-)

812 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#12
Xoff skrev:
pimpad740 skrev:
Xoff skrev:
rent teoretiskt sätt ska den ju inte gå varm?

är det stilla stående eller i fart den går varm?

både och men de är inte topp packningen för den får inge olja i vattnet och tvers om och den vit rycker inte häller.. men som föregående talare sa att okjan blir ju rätt varm efftersom att oljan går igenom en glödhet turbo..

oljan går ju inte igenom en glödhet turbo på tomgång? turbon blir inte varm på tomgång...

möjligt att den bidrar till lite värme om du står på tomgång efter kraftig körning (då e den ju glödhet)

turbon blir ju varm så fort du startar den..  för så fort grenröret blir varmt så blir ju turbon varm

har inskaffat en ny kylare och spenderat ett par timmar du och gjort rent den noga som faan tongue ska spola ur övriga systemet i morgon oxå. och plocka bort termostaten och se om de blir nån skilnad..  funderar på om de kan vara att kylsystemet är igen täpt så de inte cirkulerar som de ska..  tycker de cirkulerar dåligt som fan. har för mig att om man tar bort lilla slangen från expantionskälet så ska de komma vatten där :S så jag får se i morgon om de funkar..  hoppas på de bästa iaf big_smile

man lever bara en gång..

12 086 Inlägg
27 januari 2008
#13
Ja, oljekylaren sitter ju där av en anledning. Klarar din motor inte att hålla nere värmen utan den får du helt enkelt koppla på en igen.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
27 januari 2008
#14
Turbon blir inte glödhet på tomgång... turbon blir glödhet av belastning... Hur hade man annars kunnat kyla turbon på tomgång vilket man skall efter ha varit ute å pressat den?

Och det är klart att turbon blir varm även på tomgång, men inga extrema temeraturer som det blir vid belastning...

En turbo motor blir inte varmare på tomgång än vad en sugis blir...
Senast redigerat av Xoff (27 januari 2008)


2 164 Inlägg
27 januari 2008
#15
Att man har en oljekylare är för att oljan i en motor får inte bli så varm så den separerar.
Detta händer bara när man kör hårt med bilen. Kör man lugnt behöver man ingen oljekylare.
Men vissa prestanda bilar har ju oljekylare med så de är ju inte bara turbo bilar som har de.

MVH

F


812 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#16
okej tack för alla svar..  bytte kylare idag och tog bort termostaten så nu får ja fin inte upp den i arbets temteratur tongue ska slänga på en termostat igen och se om ja får upp värme i kupen tongue men kan ju lova att gammla kylaren och systemer va igensatt tongue spolade ur hela systemet så de kom ut nå massa brunt klegg tongue men men..  nu tror ja de har löst sig

man lever bara en gång..

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 januari 2008
#17
Måste bara säga att du ska nog akta dig VÄLDIGT noga för o köra utan termostat, kan paja motorn. Det jag har fått veta gäller visserligen chevas v8 men antar att det gäller dom flesta motorer. Det är nämligen som så att om du tar bort termostaten så cirkulerar vattnet bara i framkanten på motorn typ in från kylaren, runt vid vattenpump o termostathus o ut till kylaren igen. mao så ser temperaturen fin ut på mätaren men i själva verket blir motorn överhettad längre bak. så termostaten måste alltid sitta där för att ge det motstånd som behövs för att vattnet ska cirkulera i hela motorn. Är enligt den mekanikern många som har förstört sina motorer genom att ta bort termostaten...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök