3328
Sök

Byta fjädrar, eller mer?

185 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Tja.

Nyligen köpt en bil, och den är redigt redigt sänkt. Om jag nu vill höja den, räcker det att byta fjädrar? Bilen är en BMW 323Ci - 99, och den är sänkt mycket. Hur mycket vet jag ej, förra ägaren visste ej heller.

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
27 januari 2008
Du ska då byta fjädrar+dämpare.

185 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
varför kan dämparna ej sítta kvar??

352 Inlägg
27 januari 2008
Beror väl lite på om det bara är kapade fjädrar eller om det är en hel säkningssats då dämparna inte är längre för org. fjädrar..

//Polaren

185 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
de e en hel sänkningssats...

schtek
478 Inlägg
28 januari 2008
rich86 skrev:
de e en hel sänkningssats...

Då är ju dämparen för kort för en org fjäder, eller en högre fjäder i huvudtaget.
Som polaren skrev.

1 827 Inlägg
28 januari 2008
Fast nu är det ju så att oftast så innehåller en sänkningssats endast fjädrarna, kanske sitter orginal dämpare redan på plats?

Kolla upp det innan du beställer nått.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

2 164 Inlägg
28 januari 2008
Om bilen har gått långt och man ska montera nya fjädrar är de att rekomendera att man byter både fjädrar och dämpare.
Dämparna brukar inte hålla så länge efter att man har sänkt en bil och då blir de inte skönt att åka.

MVH

F

185 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Fast nu är det ju så att oftast så innehåller en sänkningssats endast fjädrarna, kanske sitter orginal dämpare redan på plats?

Kolla upp det innan du beställer nått.

får nog göra det ja. men om det då är originaldämparna, behöver jag då byta? måste vara skonsammare för dem om bilen höjs ju..

1 827 Inlägg
28 januari 2008
Nej, självfallet passar orginal på orginal... Är inte dämparna gamla och trötta så är det inga problem alls-

Mvh/Marcus

185 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Nej, självfallet passar orginal på orginal... Är inte dämparna gamla och trötta så är det inga problem alls-

Jo men jag ska inte ha originalfjädrarna...Dessa jag har sänker minst 60 fram, tänkta ha som sänker runt 30 kanske istället. men det klarar sig med de dämparna då?

1 827 Inlägg
28 januari 2008
Har du haft fjädrar som sänker 60mm på orginaldämpare? Du har säkerligen redan slagit sönder dämparna så kolla över dom ordentligt först.

Mvh/Marcus

M3
40 Inlägg
28 januari 2008
rich86 skrev:
Eisenhut skrev:

Jo men jag ska inte ha originalfjädrarna...Dessa jag har sänker minst 60 fram, tänkta ha som sänker runt 30 kanske istället. men det klarar sig med de dämparna då?

Ja de går självklart. Är de orginaldämpare på och de känns friska så är de bara att dra på ett par andra fjädrar som inte sänker så mycket. Förmodligen har du just nu en kombination av sänkningsfjädrar som sänker 60/40. 30/30 borde bli mer lagom. Mvh Jonas

185 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Mockis skrev:
rich86 skrev:
Eisenhut skrev:

Ja de går självklart. Är de orginaldämpare på och de känns friska så är de bara att dra på ett par andra fjädrar som inte sänker så mycket. Förmodligen har du just nu en kombination av sänkningsfjädrar som sänker 60/40. 30/30 borde bli mer lagom. Mvh Jonas

kanon!! ska se om jag kan hitta sådana fjädrar. Anledningen till att jag vill höja bilen en aning är att jag vill få in "tå-in", den sliter däck som fan. Höjning av bilen kunde vara en lösning, eller till hjälp i alla fall..

M3
40 Inlägg
28 januari 2008
rich86 skrev:
Mockis skrev:
rich86 skrev:

kanon!! ska se om jag kan hitta sådana fjädrar. Anledningen till att jag vill höja bilen en aning är att jag vill få in "tå-in", den sliter däck som fan. Höjning av bilen kunde vara en lösning, eller till hjälp i alla fall..

Det räcker ju med att du kör in på närmsta verkstad och fixar en hjulinställning. En personbil har ungefär en grad toe in. Mvh Jonas

185 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
de e ju det jag gjort, men den är sned undertill...han kan inte ställa in den tillräckligt...

M3
40 Inlägg
29 januari 2008
rich86 skrev:
de e ju det jag gjort, men den är sned undertill...han kan inte ställa in den tillräckligt...

Ok:) Höj den då:) Mvh Jonas

58 Inlägg
30 januari 2008
rich86 skrev:
Tja.

Nyligen köpt en bil, och den är redigt redigt sänkt. Om jag nu vill höja den, räcker det att byta fjädrar? Bilen är en BMW 323Ci - 99, och den är sänkt mycket. Hur mycket vet jag ej, förra ägaren visste ej heller.

Har du coilovers så kan du jusrea som du vill annars så är det nya fjädrar och dämpare eller coilovers.

Den som har mest prylar när han dör, VINNER!

185 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
löste sig uten höjning smile Tack ska ni ha för hjälpen iaf!

Sök