4336
Sök

Låda till Proson 12" ?

29 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Tja!

Jag har precis beställt en Proson 12a och jag funderar nu på hur jag ska bygga lådan... Här finns en länk med alla saker man kan tänkas behöva veta.. "  http://www.fynda.se/pdf/datablad_bilelement_12-tum.pdf  " men jag fattar inte ett nada av det så jag hoppas någon vänlig själ här kan hjälpa mig lista ut hur stor låda jag ska ha. Lådan ska i alla fall ha en basreflex som ska gå upp till hatthyllan.

Köpte även detta steg för att driva basen med http://www.blocket.se/vi/14771551.htm?ca=4_s  vet inte hur bra det funkar men det var inte använt så jag får väl se när det ska kopplas in, men det borde inte ha några problem att driva basen om jag bryggar det eller ?

aja.. hoppas värkligen någon här kan hjälpa mig.
Senast redigerat av swOOp (28 januari 2008)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
28 januari 2008
Ska du ha den i en sedan bil eller hur är det tänkt..?
Ska du ha det är nog en 5:e ordningen hifi låda bäst.
Den ger oxå bäst till den basen.

http://i49.photobucket.com/albums/f252/BMTech/prosonlda.jpg

Håll tillgodo med ritningen.
Basrören går att ha ut ur lådan istället så du får dom upp i hatthyllan.
Dock kan du inte ändra längd på dom.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

29 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Först av allt måste jag säga, Tack så mycket för den otrolig fina skissen smile BMTech.. tackar tackar..
Som sagt basen ska sitta i en Volkswagen jetta -90 så jag hade tänkt mig en lådan med basreflexen upp till hatthyllan.. men din skiss kanske är bättre ?

2 009 Inlägg
28 januari 2008
Ja alltså med denna konstruktionen får du all bas i coupen och spelar inte basen för skräpet i bagaget och reflexen in i coupen..
Så jo kör man detta i en sedanbil borde det bli kalasbra.
Nästan så jag är sugen på att beställa en sån bas och snickra en låda till den bara för skojs skull smile
Det är ju billigt ju wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

29 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Okej.. så om jag ska köra din beskrivning vart ska jag sätta basen i lådan då så att säga.. hur stor utrymme för båda delarna är det tänkt ? 50/50 eller ?  och om jag fattar din skiss å är dem 2 basreflexarna på ovansidan av själva lådan och dom ska gå upp till hatthyllan ?

16 Inlägg
28 januari 2008
BMTech eller någon annan råkar inte ha någon bra ritning på en sluten låda också?

Old Volvo's never die, they only go faster ;)

2 009 Inlägg
28 januari 2008
Kolla noga så står det på ritningen måttet var man sätter mellanväggen.
Det är noga att du gör den exakt efter mått för att den ska bli som det är tänkt.
Sen lägger du bara lådan så portarna kommer uppåt hatthyllan.
och som sagt du behöver inte ha rören i lådan utan det går bra att dra ut dom så att dom möter upp hyllan MEN du får INTE ändra längden på dom.

Sluten låda blir 35 liter bra och sen dödar du en fiberkudde man köper på jysk för 15:- och stoppar in i lådan så blir det kanonbra. du räknar HxBxD i dm så får du volymen.
Ex 3,5dm x 3,5dm x 3dm = 36liter.
Enkelt va smile
I slutna lådor går det bra att fela på nån liter det är inte livsviktigt...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

29 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Okay.. jag kommer köra på ritningen du har gett mig värkar bli kanon bra.. det enda som blir lite halvbra är att om rören ska gå upp i hatthyllan och måste vara 12cm kommer dom att sticka upp en bit i hatthyllan vilket kanske inte kommer se så bra ut.. så hur ska jag göra där ? efter som att jag inte får kapa den eller ha den mindre.

2 009 Inlägg
28 januari 2008
Nä alltså du kan ha en bit in i lådan och en bit ut sen limmar du fast dom...
Se till att dom är 12cm bara sen stoppar du bara in så mycke av röret som du vill ha i lådan och så mycke av det som du vill ska sticka ut...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

29 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Jo ja kom att det var en ganska dum fråga.. Aja, får hoppas det blir bra med denna ritningen big_smile Ska se om man kommer igång med bygget tills på torsdag / fredag..  Och du tycker jag ska köra lite dämpning i den också.. men ska det då  vara i bådakamarna eller ? och jag kom att tänka på högtalar terminalen den spelar väl inte så stor roll vart jag placerar den va  ? smile

2 009 Inlägg
28 januari 2008
Nej inte dämpning i den lådan..
Iallafall inte lös ull.
Dämpningen var till det slutna förslaget.
Låter den burkigt brukar man dämpa men då endast på väggarna i nedre kammaren.
Den med rören alltså.
Lättast att häfta fast lämplig dämpning på väggarna i lådan då.
men det ska absolut inte fylla nått.
Nä sätt den i den kammaren basens terminal är i så gör du det enklast för dig.
glöm inte limma allt och sen tätar du med klet i alla skarvar sen..
Jag brukar använda trälim till bygget och spånskiveskruv.
Sen efter tätar jag med vanligt montagelim eller annat klet man köper på jemofix för en 20:a patronen.
Då blir det tätt och fint.
Är man noga från början har man igen det tusenfalt sen när man är klar.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

29 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Detta kommer bli kanon bra! tack så hemskt mycket för ritningen men en lite slut fråga bara.. såg att inre plattan som basen ska sitta i är 306mm och jag tittar på basen nu så är den lite större :S eller stämmer det du har gjort ? här kommer alla mått på basen.
Monteringsmått:
Ytterdiameter: 310 mm
Innerdiameter: 280 mm
Avstånd mellan skruvhål: 300 mm
Monteringsdjup: 125 mm

2 009 Inlägg
28 januari 2008
oops.
Då får jag göra om och göra rätt smile
har du några önskemål typ nått mått på någon sida som skulle passa dig...?
Eller rättere sagt passa bra i bilen smile
Senast redigerat av BMTech (28 januari 2008)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

29 Inlägg
28 januari 2008
Trådstartare
Nope.. dom måtten du använde var perfekta kan nog ha lite större med om det behövs smile hoppas det inte blir jobbigt för dig nu att göra om den.. :S
Senast redigerat av swOOp (29 januari 2008)

29 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Jag bumpar upp tråden lite.. och väntar ivrigt på den nya skissen till lådan av BMTech! big_smile

2 009 Inlägg
30 januari 2008
Ok då försöker vi igen.
http://i49.photobucket.com/albums/f252/BMTech/proson12.jpg

Nu vet jag att denna visar bara ett rör.
Det är samma diameter men 6 cm långt.
Vill du ha 2 rör blir det dubbla längden på dom 2 alltså 12cm som i förra ritningen smile
Hoppas det hjälper.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

29 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
Tackar så hemskt mycket!! men jag undrar bara spelar det så stor roll om jag kör med en eller 2 basreflexar  ?

2 009 Inlägg
30 januari 2008
nej inte så länge dom är av rätt längd.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

29 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
Tackar då vet jag smile Såg även att denna låda var lite mindre än den gammla också wink

2 009 Inlägg
30 januari 2008
nä den är större i omfång och kortare smile
Samma volym smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Sök