2755
Sök

HJÄLP: Vägkameran tog mig när jag körde morsans bil

259 Inlägg
2 februari 2008
jag tror att du kan vara helt lugn .det är en dator som kollar fotona o stämmer inte bilden överens med bilägarens körkortsbild som ligger inlagd så spottar nog bara datorn ut bilden .man kan aldrig fälla bilägaren om han eller hun inte har kört . o din mamma är inte skylldig att ange någon då vi inte har angivelseplikt här i sverige mvh mag

SQ
1 343 Inlägg
2 februari 2008
Källa:   http://trafikjuristen.se/korkortingripa … fakta2.htm

Prövotid

Den som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid.

Ljudnörd!

Miklen
2 februari 2008
..Om du kör lite långsammare ett tag så kanske du lär dig uppmärksamma varningsskyltarna för kameror.. Dom måste nämligen sitta där annars är inte kameran laglig/tillåten vad jag har HÖRT..

Va ja har HÖRT så gäller samma regler angående skyltar som för vanlig gårdsövervakning t.ex. Allmänheten måste varskos/varnas om att det finns kameror.. 

Lycka till me resten av ditt körkortsliv big_smile

Better than God \o/
1 883 Inlägg
2 februari 2008
Så här är det;
Ser de regnummer kollar de ägarens körkortsbild, stämmer inte det kollar de boede på samma adress samt nära släktingar, barn, make/fru, syskon etc. Hittar de en träff sänds böter ut, annars inte.  Ägaransvar gäller EJ(!!!!) dvs ägaren får inte böterna om denna inte kört, detta görs enbart vid parkeringsböter!

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
Lardi skrev:
aasså va folk gissar, de är inte ägaren till bilen som får böter... dom har försökt få igenom detta förslag många gånger men får avslag!

googlade lite å hittar vissa saker om dom...

"Så fungerar polisens nya fartkameror

1. En radar mäter farten på 75 meters avstånd. Om bilisten kör för fort tar kameran en bild med blixt. Som fartsyndaren själv kan se, även om det är på dagen.

2. Bilden av fartsyndaren och bilen skickas omgående digitalt vidare till övervakningscentralen i Kiruna.

3. Om föraren identifieras blir han/hon bötfälld.

Regn – då slipper du böterna
Polisens nya kameror klarar inte av ruskväder

Polisens nya digitala fartkameror klarar inte snö och regn.

Därför slipper var tredje fortkörare böter.

De nya ”superkamerorna” har lanserats som fartsyndarnas stora skräck.

Bilder på dem som kört för fort går direkt till den centrala enheten i Kiruna. Där behandlas bilderna omgående, och senast inom tio dagar ska fartsyndaren ha fått böteslappen med posten.

Undermåliga bilder

Men de nya fartkamerorna är känsliga för regn, snö och dimma.

Polisen tvingas därför lägga ner 30–40 procent av alla ärenden på grund av undermåliga bilder, orsakat av dåligt väder.

Kvaliteten på bilderna håller inte som bevis och fartsyndarna slipper undan.

Nu har Vägverket, som tillsammans med polisen har ansvar för fartkamerorna, anställt personal som ska åka ut och tvätta ren skåpen från smuts.

Övervakningscentralen ATK i Kiruna kommer att inleda ett samarbete med SMHI i Norrköping för att bättre få veta när det blir oväder och vilka vägar som drabbas."
...

samt att på vv finns mkt regler å lagar som man kan läsa...

hoppas det regnade tillräckligt mycket då för var ju ett jävla oväder men försvänn en bit innan jkpg minns inte redigt vart kameran var
men hoppas det stämmer
tycker jag kan få böterna även om det är surt men måste ju skona sitt brott ^^

dARKiE
5 031 Inlägg
2 februari 2008
Herregud vad folk gissar. Inte konstigt han blir snurrig i pannan.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 februari 2008
Mycket prat om det.
mycket tråkigt att blir tagen. sad

Inte för att vara elak eller taskigt men du har haft körkort i en vecka och redan tagen? yikes

Du sa att det var mycket dåligt väder, snöade, vad skulle hända om bilen hade sladat ut från vägen och hälsa på en träd med din mor som sov vid sida om? mad

Jag tror att du får kallsvetas tills du får brevet i brevlådan för att få tid att lära dig att hastighetskyltar är inte bara för dom som inte har körkort.
Straff för det får du tar den som en man och bita i den syra äpplen ett tag fram över. cool

Det är på grund av respektlös ny tagen körkortsförare att det finns så många döds olyckor bland de unga förarna.

Som jag sa i en annan tråd: Du har inte fått körkort som bevis att du kan köra men som tillstånd att lära dig mer på egen hand utan sätta fara på dig eller andra trafikanter. cool

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
alain skrev:
Mycket prat om det.
mycket tråkigt att blir tagen. sad

Inte för att vara elak eller taskigt men du har haft körkort i en vecka och redan tagen? yikes

Du sa att det var mycket dåligt väder, snöade, vad skulle hända om bilen hade sladat ut från vägen och hälsa på en träd med din mor som sov vid sida om? mad

Jag tror att du får kallsvetas tills du får brevet i brevlådan för att få tid att lära dig att hastighetskyltar är inte bara för dom som inte har körkort.
Straff för det får du tar den som en man och bita i den syra äpplen ett tag fram över. cool

Det är på grund av respektlös ny tagen körkortsförare att det finns så många döds olyckor bland de unga förarna.

Som jag sa i en annan tråd: Du har inte fått körkort som bevis att du kan köra men som tillstånd att lära dig mer på egen hand utan sätta fara på dig eller andra trafikanter. cool

jo jag tycker själv att det var dåligt
men hade hemlängtan och kört i 6tim mörkerkörning
det regnade och snöade men var ca 6+plus på marken
den var bött men ej halt
men kan ju finnas fläckar
men en lång raksträcka känns jobbig att köra i 90 på
japp får ta straffet som det kommer skiter i om jag får böta 4-6 tusen huvudsaken är att jag slipper ta om kortet

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 februari 2008
Det är bra att du tar det så, jag vill inte prata om någonting jag inte vet engående om du blir av eller inte med körkort, men oavset vad, det kan vara bra om du skriver resultat av det pga intills, det har inte kommit ett enda konkret svar som är 100% för det men där är mot många olika åsikter. cool
lycka till och ta det lungt.
Senast redigerat av alain (2 februari 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Evolution Garage
1 299 Inlägg
2 februari 2008
Ingen bild med 100% bevis på att det e du = Ingen böter. Blitt fotad massa gånger (med solskyddet nere) å ingen böter. Vädret påverkar även de kamerorna, och är det mkt regn o.s.v. så tror jag inte att dom får en tillräckligt bra bild att fälla dig. Det är föraren som ansvarar för boten, ser dom inte föraren så får inte heller bilägaren något brev hem.

Sky´s the limit...

3 059 Inlägg
2 februari 2008
Darkie skrev:
Herregud vad folk gissar. Inte konstigt han blir snurrig i pannan.

Som alltid.

4 506 Inlägg
2 februari 2008
Hoppas du var fin i håret.
Det finns ju inget värre än att behöva betala
dyra pengar för kort när man inte ser bra ut
på dem.... hmm wink

Kan du andas kan du dö.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
_Wallis_ skrev:
Hoppas du var fin i håret.
Det finns ju inget värre än att behöva betala
dyra pengar för kort när man inte ser bra ut
på dem.... hmm wink

haha har alltid min kära BMW kepa på mig  wink
hoppas även den döljde ansiktet en del

men en sak som jag inte förstår mig på
ni var detta mitt på natten och bäksvart ute
och blev så bländad av kamera blixten att jag var tvungen att tvärtnita med bilen kunde nästan inte så något på en bra stund efteråt
och vv säger att dom inte är bländande yikes

4 506 Inlägg
3 februari 2008
Detta är jag säker på.
Den lagen har ändrats, Det spelar ingen roll om ditt ansikte ej
syns. Boten kommer hammla hoss den som är registrerad på
bilen.

Kan du andas kan du dö.

220 Inlägg
3 februari 2008
För 32983752:e gången, NEJ, BOTEN HAMNAR INTE HOS DEN SOM ÄR REGISTRERAD ÄGARE AV BILEN!!!

_Wallis_ skrev:
Detta är jag säker på.
Den lagen har ändrats, Det spelar ingen roll om ditt ansikte ej
syns. Boten kommer hammla hoss den som är registrerad på
bilen.

3 123 Inlägg
3 februari 2008
golfarn_nr1 skrev:
viccoA skrev:
Kan inte föraren identifieras blir det inga böter. Bilens ägare blir inte tvungen att betala.
De kolla registret på maka/sambo/barn och kan de se att det är du som kör så blir det böter.
Om de inte är säker på vem du är får din mor hem ett brev där hon ombeds tala om vem som kört bilen den aktuella tidpunkten. Detta är hon INTE skyldig att svara på.

Körkortet blir du av med om du kör fortare än 30km/h över skyltad hastighet, det kan även vara så att länsstyrelsen bedömer förseelsen som grov och då kan kortet ryka vid något lägre hastigheter med, men det är sällsynt, sker i regel om man gjort sig skyldig till flera andra förseelser tidigare.

Kan inte folk sluta gissa i trådarna om ni inte har en susning vad som gäller?

Sluta gissa själv! Han har haft körkortet 1 vecka!! Har du hört talas om prövotid?!

Att du har prövotid påverkar inte länsstyrelsens bedömning nämnvärt. Finns det något rättsfall jag missat eller någon annan källa?
Skillnaden är att blir du av med körkortet i 3 mån och inte har prövotid får du tillbaka kortet efter 3 mån. Har du prövotid blir du av med körkortet kan du efter 3 mån försöka få ut ett nytt lämplighetsintyg och börja om från början med din körkortsutbildning...
Senast redigerat av viccoA (3 februari 2008)

1 297 Inlägg
3 februari 2008
viccoA skrev:
golfarn_nr1 skrev:
viccoA skrev:
Kan inte föraren identifieras blir det inga böter. Bilens ägare blir inte tvungen att betala.
De kolla registret på maka/sambo/barn och kan de se att det är du som kör så blir det böter.
Om de inte är säker på vem du är får din mor hem ett brev där hon ombeds tala om vem som kört bilen den aktuella tidpunkten. Detta är hon INTE skyldig att svara på.

Körkortet blir du av med om du kör fortare än 30km/h över skyltad hastighet, det kan även vara så att länsstyrelsen bedömer förseelsen som grov och då kan kortet ryka vid något lägre hastigheter med, men det är sällsynt, sker i regel om man gjort sig skyldig till flera andra förseelser tidigare.

Kan inte folk sluta gissa i trådarna om ni inte har en susning vad som gäller?

Sluta gissa själv! Han har haft körkortet 1 vecka!! Har du hört talas om prövotid?!

Att du har prövotid påverkar inte länsstyrelsens bedömning nämnvärt. Finns det något rättsfall jag missat eller någon annan källa?
Skillnaden är att blir du av med körkortet i 3 mån och inte har prövotid får du tillbaka kortet efter 3 mån. Har du prövotid blir du av med körkortet kan du efter 3 mån försöka få ut ett nytt lämplighetsintyg och börja om från början med din körkortsutbildning...

De viccoA skriver är helt korrekt.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
jo jag vet att nu när jag har prövotid så får jag ta om det helt
men eftersom vädret var så dåligt hoppas jag att kameran fick en dålig bild
annars får jag väl ta smällen som kommer
dock kommer det dröja ett jävla tag innan jag får ihop pengar till ett nyt kort hmm

1 297 Inlägg
3 februari 2008
Team-Adolfsson skrev:
jo jag vet att nu när jag har prövotid så får jag ta om det helt
men eftersom vädret var så dåligt hoppas jag att kameran fick en dålig bild
annars får jag väl ta smällen som kommer
dock kommer det dröja ett jävla tag innan jag får ihop pengar till ett nyt kort hmm

Du verkar inte vara allt för smart. Man förlorar inte körkortet om man kör 110 på 90 väg. De krävs att du kör 120 för att du ska förlora körkortet. Hur många gånger har de skrivits i tråden?
OM du kör 120 på 90 väg och har prövotid så blir du av med kortet och får ta om det om 3 månader.
OM du kör 120 på 90 väg och inte har prövotid så får du tillbaka kortet efter 3 månader.

Du körde ca 110 så du kommer få böter om de kan se vem du är (förmodligen för bilderna blir väldigt tydliga). DU BLIR INTE AV MED KÖRKORTET!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 februari 2008
Team-Adolfsson skrev:
som topic
låg runt 110 på 90 väg men kan varit över sadneutral
vem är det som får böterna och eventuelt blir av med kortet ?
bilden togs kl 4 på natten ca 20 mil härifrån ^^
men undrar såklart om det är jag som blir av med kortet
(haft det i en veckan) eller om det är morsan
och om morsan blir av med det hur lång tid brukar det ta innan man får tillbaka det
hon har haft körkort i 30år och aldrig blivit tagen för fortkörning

behöver verkligen få reda på detta
har inte kunnat sova och kallsvettas som fan neutral

Ja, det är lätt hänt om man inte vet om kamerorna...
Ska inte predika om att du kör för fort med färskt körkort. Det har tydligen andra klarat av. Och vem av oss har inte gasat lite extra när man nyss fått lappen? roll

IAF: Jag blev fotad på en för mig känd sträcka med många kameror (E45 söderut).
Låg och väntade på att få passera kameran, så jag kunde få köra om sega gubben i den vita Audin.
(Hade lite bråttom hem till tjejen hmm )
Antagligen hade jag väl nuddat gasen lite väl tidigt då det blixtrade till. EN billängd från bilen!
Jag trodde inte jag körde för fort, men efter nästan 5 veckor kom det ett kuvert. 77 på 70 sträcka.
Jag kände mig så jävla dum! Men det är helt och hållet mitt fel, så jag erkände, skrev på och skickade in. 1500 spänn fattigare.
Så det händer även oss som har haft körkort i mer än 10 år. Rättare sagt 15 år nu i september...
roll

Men 110 eller mer på 90 och med prövotid på kortet, får du nog tyvärr kanske räkna med mer än bara böter. hmm

Men eftersom du körde din mors bil, så har du fått lite alternativ från så många andra, så jag behöver inte skriva nåt.
Utan jag önskar dig lycka till samtidigt som rättvisan ska ha sin gång.

MVH Thomas smile

EDIT: BTW...
MrTobias skrev:
Du verkar inte vara allt för smart. Man förlorar inte körkortet om man kör 110 på 90 väg. De krävs att du kör 120 för att du ska förlora körkortet. Hur många gånger har de skrivits i tråden?
OM du kör 120 på 90 väg och har prövotid så blir du av med kortet och får ta om det om 3 månader.
OM du kör 120 på 90 väg och inte har prövotid så får du tillbaka kortet efter 3 månader.!

Det krävs 123 på 90-väg innan lappen ryker. Åkte fast 2006 med prick 120 på lasern, men fick behålla kortet och fick böter. Polisen sa att det var på gränsen. "Hade du kört tre km fortare hade det blivit tråkigt". Så med personlig erfarenhet kan jag med säkerhet säga, att polisen har en viss tolerans p.g.a felvisande hastighetsmätare.
Senast redigerat av Irmscher Vectra (3 februari 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Sök