3674
Sök

byta kol i generatorn?

217 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#1
hej jag undrar ifall det är svårt att byta kolen i generatorn på en volvo 745 gle - 88??


21 761 Inlägg
4 februari 2008
#2
Har själv aldrig bytt endast kolen på någon regulator, brukar byta hela regulatorn. Den är ändå så pass billig att man lika gärna kan göra så.

217 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#3
oki hur mycke kan en generator  gå på till min bil?


huh?
10 427 Inlägg
4 februari 2008
#4
Ett pirat laddrelä/regulator/vadmannuvillkalla det kan man få för 110kr.
Ett äkta Bosch går på typ 300kr+.


Har du en GLE med B230E så sitter generatorn lite sämre till än på
katalysatormodellerna (där generatorn sitter 'uppe till höger').
På B230E sitter ju generatorn 'nere till vänster', blir svårare att komma åt!

Skulle rekommendera att du plockar ur generatorn, allra enklast.
Lite stor risk att bryta av kolen om man ska mecka in ett nytt
relä hängandes över framskärmen med huvudet mot grenröret.
Särskilt om man inte är helt 100% på hur det går till smile


huh?
10 427 Inlägg
4 februari 2008
#5
Laddreläet/regulatorn är alltså bara lilla plastbiten som kolen sitter på. Sitter med två skruvar på baksidan av
generatorn med kolen mot släpringarna.

En sprillans Bosch-generator går väl på närmare 2000, renoverade 1000-lappen kanske.
Skroten: 500kr

Snarlika generatorer som sitter i gamla VW-bilar också, men säkert lite fästen som skiljer.


21 761 Inlägg
4 februari 2008
#6
steifan skrev:
Lite stor risk att bryta av kolen om man ska mecka in ett nytt
relä hängandes över framskärmen med huvudet mot grenröret.

Såå sant wink. Sånt är jättekul.

Biltemas 100A generator ska jag testa i min 240 (när jag ids sätta dit den), får se vilken kvalitet den håller smile. Kostar ju inte så mycket iaf, runt 1000 lappen.
Senast redigerat av Drönirettab (4 februari 2008)

Bilmekaniker
20 Inlägg
4 februari 2008
#7
Kolla bara så att inte generatorn är alltför sliten på axlen där kolen ska ligga mot..
Onödigt byta ut en annars fungerande generator om bara kolen är slut..

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
9 mars 2009
#8
Väcker liv!

att byta kola i en Peugot 205 GTI, är detta svårt å hur gör man ?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

283 Inlägg
9 mars 2009
#9
bringen_ skrev:
oki hur mycke kan en generator  gå på till min bil?

en ny kostar ca 1000-2000kr, men man kan även köpa en på skroten eller liknande billigt, skulle kunna sälja en i fint skick för ca 100kr då jag ska skrota min 740. det sitter b230e motorn i den. hade problem med laddningen när jag köpte den, bytte laddningsrelä, köpte 2 begagnade generatorer, men fick den inte att ladda, sen provade jag att jorda den, då funka den bra, så om det är problem med ladding, kolla kol/laddningsrelä samt att generatorn har bra jordanslutning.

Black Deevill

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
9 mars 2009
#10
ingen som vet vad det kostar att byta enbart kolen?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

283 Inlägg
10 mars 2009
#11
emijl skrev:
ingen som vet vad det kostar att byta enbart kolen?

svårt att bara byta kolen vad jag vet, lättare o byta med laddningsregulatorn eftersom av störstadelens generatorer så sitter kolen på laddningsregulatorn och det kostar ca 100 kr på biltema tex.

Black Deevill

290 Inlägg
9 mars 2010
#12
väcker liv i denna tråden igen.
vad är det för skillnad mellan 2 kol där det står 4c på de ena och 4b på det andra?

behöver nämligen byta generator i 142an. det generatorkolet det står 4c på har suttit på en b230ft motor.


Sök