Ett pirat laddrelä/regulator/vadmannuvillkalla det kan man få för 110kr. Ett äkta Bosch går på typ 300kr+.
Har du en GLE med B230E så sitter generatorn lite sämre till än på katalysatormodellerna (där generatorn sitter 'uppe till höger'). På B230E sitter ju generatorn 'nere till vänster', blir svårare att komma åt!
Skulle rekommendera att du plockar ur generatorn, allra enklast. Lite stor risk att bryta av kolen om man ska mecka in ett nytt relä hängandes över framskärmen med huvudet mot grenröret. Särskilt om man inte är helt 100% på hur det går till
Laddreläet/regulatorn är alltså bara lilla plastbiten som kolen sitter på. Sitter med två skruvar på baksidan av generatorn med kolen mot släpringarna.
En sprillans Bosch-generator går väl på närmare 2000, renoverade 1000-lappen kanske. Skroten: 500kr
Snarlika generatorer som sitter i gamla VW-bilar också, men säkert lite fästen som skiljer.
Lite stor risk att bryta av kolen om man ska mecka in ett nytt relä hängandes över framskärmen med huvudet mot grenröret.
Såå sant . Sånt är jättekul.
Biltemas 100A generator ska jag testa i min 240 (när jag ids sätta dit den), får se vilken kvalitet den håller . Kostar ju inte så mycket iaf, runt 1000 lappen.
Kolla bara så att inte generatorn är alltför sliten på axlen där kolen ska ligga mot.. Onödigt byta ut en annars fungerande generator om bara kolen är slut..
oki hur mycke kan en generator gå på till min bil?
en ny kostar ca 1000-2000kr, men man kan även köpa en på skroten eller liknande billigt, skulle kunna sälja en i fint skick för ca 100kr då jag ska skrota min 740. det sitter b230e motorn i den. hade problem med laddningen när jag köpte den, bytte laddningsrelä, köpte 2 begagnade generatorer, men fick den inte att ladda, sen provade jag att jorda den, då funka den bra, så om det är problem med ladding, kolla kol/laddningsrelä samt att generatorn har bra jordanslutning.
ingen som vet vad det kostar att byta enbart kolen?
svårt att bara byta kolen vad jag vet, lättare o byta med laddningsregulatorn eftersom av störstadelens generatorer så sitter kolen på laddningsregulatorn och det kostar ca 100 kr på biltema tex.