3793
Sök

Vart tog oljan vägen ??

123 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#1
Bytta topplockspackning igår och fyllde på med billig olja för att skölja ur motorn. Körde med det 1 dag, sen idag börja oljelampan lysa. Kollade oljestickan och det var helt tomt. Hissade upp bilen och öppnade pluggen, rann ut typ 2dl sen var det slut olja? Sedan såg jag att det rann ifrån nånstans, men hittade inte vartifrån. Men det har inte runnit när bilen har stått på parkeringen åså, utan när jag hissade upp den på ena sidan.

Vart kan oljan ha tagit vägen? Såg inte ut att komma från oljereturen eller från oljefiltret vad jag kunde se.

Det konstiga är att det verkar inte ha runnit när bilen har varit och stått plant, utan när jag hissade upp den så rann det ut ett par DL.

Den har alltså druckit upp 4L olja på något sätt? Den har inte dragit vatten eller något. Luktade dock olja 1 gång när jag startade den, men inget mer sen dess. Bilen går som det ska.

Bilen i fråga är en 740 tic från 85.

Väldigt tacksam för hjälp!!


Meister
6 763 Inlägg
5 februari 2008
#2
De måste läcka någonstans. Eller så fick du inte dit packningen ordentligt. Kollat om de är olja i vattnet?
Senast redigerat av camaro67 (5 februari 2008)


123 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#3
camaro67 skrev:
De måste läcka någonstans. Eller så fick du inte dit packningen ordentligt. Kollat om de är olja i vattnet?

Tyckte inte det såg ut som att det var olja i vattnet, eller vatten i oljan.

Det måste nog läka vid fullt oljetryck när motorn är igång dvs, för när den bara står plant så läcker det inte.


123 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#4
Ingen som har något mer förslag??


1 587 Inlägg
5 februari 2008
#5
Antingen blandar den oljan med vatten.. Så går de ut i avgaserna.. SKillnaden märks, lukta lite bara så känns de.. Öppna locket till oljan på motorn o ta en titt hur de ser ut på lockets insida.. Om de e typ lite vitt eller så.. Då ör de inte alls bra min vän.. Men att oljan runnit ut nån annanstans kan ju åxå vara en idé tongue hehe.. vart isånna fall vet ja tyvärr inte.. sad


Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
5 februari 2008
#6
kollade du om toppen var plan???


1 199 Inlägg
5 februari 2008
#7
Kan vara så att det är en av kolvarna som skurit, så bilen äter oljan också, gick den rent under körningen. Lättaste att kolla detta är att fylla på ny olja, starta motor med oljesticka ute, rycker det ur röret så har du en eller fler skurna klovar.


leo_m83
5 februari 2008
#8
ta komp test och se hur kompresionen ser ut. lägg sedan lite olja i varje kolv och se om kompen går upp. Går den up så har du dåliga kolvningar. Sedan kan det också vara så att det läcker någonstans. nu vet jag inte vilken bil det är du pratar om men har den turbo så läcker det kanske genom retur slangen?


Om det är rent under bilen så går oljan genom kolvarna men då bör det också ryka vit. Det bör märkas.....

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 februari 2008
#9
Om du får in motorolja i förbränningsrummen så blir avgaserna blåaktiga. eventuellt inte hela tiden utan kanska bara när man gasar. min cheva skickar ut en blå rökpuff vid kallstart, men på den beror det på dåliga ventiltätningar som oljan rinner ner i när motorn är avstängd...  Det är heller inga svårigheter att känna om avgaserna luktar oljeblandning... men som sagt, förbränd olja ger blå avgaser

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Avstängd
1 266 Inlägg
5 februari 2008
#10
Har du kollat packningen för oljereturen ? den gick sönder för mig när jag bytte topplockspackning, och då pissade den verkligen olja så fort turbon började jobba, det var en lång rand på vägen när jag drog på ! rykte heller inget

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

123 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#11
TheFinnishFlash skrev:
Har du kollat packningen för oljereturen ? den gick sönder för mig när jag bytte topplockspackning, och då pissade den verkligen olja så fort turbon började jobba, det var en lång rand på vägen när jag drog på ! rykte heller inget

Bilen går precis som den ska. Ryker inget. Den går på alla cylindrar, så skuren kolv är det nog inte..

Det där kan vara en ide alltså! Såg att packningen från oljereturen sitter åt helvette snett. Men jag såg ingen oljerand eller så? Såg inte ut att ha kommit därifrån alltså..


3 235 Inlägg
5 februari 2008
#12
Det enklaste är att spola rent motorn och sen fylla på färks olja.

Sen kan du köra motorn varm och köra en kort sträcka, sen noga se i motorrummet om det droppar nånstans.
Att en motor förbränner så mycket olja på en dag är nog helt orealistiskt, för då måste den dra lika mycket olja som bensin. Tydligen ett läckage...



Sök