3870
Sök

Min trimmade Volvo s40 t4 har problem vid höga laddtryck

33 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#1
Har trimmat min s40 t4.. den laddar 1.5 bar har bsr steg 3 men när man kommer upp i runt 160 å den laddar runt 1.5 så slår instrumenten ut, å det känns som den får för lite bränsle.. å den orkar typ inte.. kan det bero på spridarna att den får för lite bränsle?yikes hjälp


229 Inlägg
6 februari 2008
#2
Hur menar du med "att instrumentet slår ut"

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

33 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#3
får felkoder som motor å lamda lampan börjar lysa plus antispin slår in.. vad kan det bero på? mvh Jocke


Forummoderator
10 576 Inlägg
6 februari 2008
#4
bottnad LMM....

1.5bar känns i överkant va?
Senast redigerat av torpis (6 februari 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

229 Inlägg
6 februari 2008
#5
torpis skrev:
bottnad LMM....

1.5bar känns i överkant va?

Precis... tror den ska ligga med peak på 1,3...

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

med lem
1 925 Inlägg
6 februari 2008
#6
Andreas_o_r skrev:
torpis skrev:
bottnad LMM....

1.5bar känns i överkant va?

Precis... tror den ska ligga med peak på 1,3...

tycker det låter lite konstigt detta ...fan min poolare hade v40 t4 med t-kors och oktanbooster o den laddade 1.5 konstant,, peakade 1.7 ,, inga som helst problem

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

229 Inlägg
6 februari 2008
#7
_fillan_ skrev:
Andreas_o_r skrev:
torpis skrev:
bottnad LMM....

1.5bar känns i överkant va?

Precis... tror den ska ligga med peak på 1,3...

tycker det låter lite konstigt detta ...fan min poolare hade v40 t4 med t-kors och oktanbooster o den laddade 1.5 konstant,, peakade 1.7 ,, inga som helst problem

Jo att höja laddtrycket är väl inget konstigt... men laddar man över 1,5 så är det en tidsfråga innan saker börjar går sönder. Jag har steg 3 från atm och min har peak på 1.4 och utan att byta ic. är det precis lagom uyan att behöva vara orolig. Om det nu är så att din kompis bil verkligen laddar 1,7 så är nog rådet att han ska sänka laddet lite annars kommer ic, stakar eller kolvar snart att ge sig. Sen finns det bra och mindre bra turbotrycks mätare. Sen bottnar Lmm på fas1 mycket tidigare än en från fas 2.

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

10 287 Inlägg
6 februari 2008
#8
Det finns ett (fåtal) chip till typ V70T5/S40T4 etc där tillverkaren av chippen säger att man skall labba med fast laddtryck. Detta beror på att dessa chiptillverkare inte har lyckats få stil på regleralgoritmen för laddtrycksstyrningen och helt sonika skitit i det.

Hålla på så är rena dumheterna.

I moderna bilar med laddtrycksstyrning så skall denna tillåtas arbeta på avsett sätt. Det finns ett flertal anledningar till detta bland annat för att skydda motorn vid tex spikning, övertemp, felkoder och för att moderna motormappar backar hem laddtrycket på höga varv/belastningar ( = WOT) och i stället höjer tändningen.

Vill ni leka - go ahead. Men det är inte seriöst för fem öre.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
6 februari 2008
#9
jag har 14T på min bil med pogramvara från atech och min laddar 0.8 ungefär på ettan och tvåan och på 3,4,5 så laddar den kring 1,2- 1,3

/MatteR

229 Inlägg
6 februari 2008
#10
MatteR skrev:
jag har 14T på min bil med pogramvara från atech och min laddar 0.8 ungefär på ettan och tvåan och på 3,4,5 så laddar den kring 1,2- 1,3

Precis som det ska vara .... man ska inte behöva pilla på nåt när man fått en programvara avsedd för just dom grejerna man har.

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

229 Inlägg
6 februari 2008
#11
Sharky skrev:
Det finns ett (fåtal) chip till typ V70T5/S40T4 etc där tillverkaren av chippen säger att man skall labba med fast laddtryck. Detta beror på att dessa chiptillverkare inte har lyckats få stil på regleralgoritmen för laddtrycksstyrningen och helt sonika skitit i det.

Hålla på så är rena dumheterna.

I moderna bilar med laddtrycksstyrning så skall denna tillåtas arbeta på avsett sätt. Det finns ett flertal anledningar till detta bland annat för att skydda motorn vid tex spikning, övertemp, felkoder och för att moderna motormappar backar hem laddtrycket på höga varv/belastningar ( = WOT) och i stället höjer tändningen.

Vill ni leka - go ahead. Men det är inte seriöst för fem öre.

/Göran

Håller med dig till 100% Göran. Tycker det alternativet jag och många andra valt, Autotech, är seriösa inget labbande med nåt laddtryck. Sen har man hört många skräck historier bland många s.k tuning firmor.

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

hmmmm
1 094 Inlägg
6 februari 2008
#12
nog för att min är en 855a men den är mappad utav autotech o den laddar 1.2 att ladda 1.5 och uppåt verkar bra dumt egentligen om man nu inte har byggt en ordentlig motor från grunden


Forummoderator
10 576 Inlägg
6 februari 2008
#13
Gloremir skrev:
nog för att min är en 855a men den är mappad utav autotech o den laddar 1.2 att ladda 1.5 och uppåt verkar bra dumt egentligen om man nu inte har byggt en ordentlig motor från grunden

1.2bar verkar vara gränsen i T5, T4 har sin gräns på 1.5bar, MEN under rätt förhållanden!  Att pysa bilen till 1.7bar är ingen hit om man inte gillar att byta vevstakar...  dels kommer bilen spika och när den gör det så har föraren satt laddtrycksregleringen ur funktion och innan man vet ordet av är det försent.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

hmmmm
1 094 Inlägg
6 februari 2008
#14
torpis skrev:
Gloremir skrev:
nog för att min är en 855a men den är mappad utav autotech o den laddar 1.2 att ladda 1.5 och uppåt verkar bra dumt egentligen om man nu inte har byggt en ordentlig motor från grunden

1.2bar verkar vara gränsen i T5, T4 har sin gräns på 1.5bar, MEN under rätt förhållanden!  Att pysa bilen till 1.7bar är ingen hit om man inte gillar att byta vevstakar...  dels kommer bilen spika och när den gör det så har föraren satt laddtrycksregleringen ur funktion och innan man vet ordet av är det försent.

min ligger på 1.2 även fast jag har andra stakar kolvar o kammar. går säkert att ha mer ladd men tycker att 1.2 räcker gott o väl så. men men det var iaf t4 det handlade om och jag skulel iaf aldrig ha laddet på 1.5 eller uppåt om det inte var andra grejer i motorn


1 833 Inlägg
6 februari 2008
#15
Det är LMM som bottnar som Torpis skrev, min bottnar strax över 1.5bar har jag fått lära mig nu under vintern big_smile

Har steg3 ATM, och de atte väl laddet på ungefär 1.45bar om jag inte missminner mig,.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

1 813 Inlägg
6 februari 2008
#16
tjenna.  jag hade exakt samma problem med min förra s40 t4a steg 3 chipad hos autotech  antispinn lampan slocknade efter ett tag lr efter 2 om startningar typ och lampdan slockna efter 10 om starter.. men jag sålde bilen som den var då och pratade lite med förra ägare och han sa att det var nått med att det satt öppet filter från biltem som gjorde att det blev nått skumt...  skriv till honom ist han vet det bättre   thrinker här på garaget...  lycka till iaf annars ring autotech dom vet bäst..wink

Åk före du så väntar jag på dig där..!

33 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#17
men ja har inte pillat me laddtrycket.. blev så när ja gick upp från steg 1 till 3.. men frågan va varför shöver sig motorn. kan det beror på att ja inte har 3" från turbon utan har 2.5" lr har det med spridarna å göra? skönt me lite hjälp? mvh  Jocke the king of ROad


229 Inlägg
7 februari 2008
#18
Overbost skrev:
men ja har inte pillat me laddtrycket.. blev så när ja gick upp från steg 1 till 3.. men frågan va varför shöver sig motorn. kan det beror på att ja inte har 3" från turbon utan har 2.5" lr har det med spridarna å göra? skönt me lite hjälp? mvh  Jocke the king of ROad

Skulle tippa på att de har med din lmm att göra. Vart har du trimmat bilen???

--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--

33 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#19
Har trimmat min på en BSR återförsäljarfirma i Gbg..


hmmmm
1 094 Inlägg
7 februari 2008
#20
enda tipset jag kan ge dig är att åka till autotech istället. dom vet vad dom pysslar med o har mappat flera av mina kompisars bilar samt min. servicen är på top där, någonting har ju iaf gått galet när dom mappat om din bil från steg 1 till steg 3 på bsr.



Sök