Hur risigt kan ett kamdrev vara på en fungerande gammal Volvo B18?
Min motor är 40 år gammal men har bara gått 6500 mil. Ändå ser kamdrevet ganska illa ut.
Jag är i en desperat situation strandsatt på bonnlandet med min volvovalp som enda bruksbil.
Skadorna på drevet upptäckte jag genom att vevaxelns främre packbox i kamdrevkåpan
hade börjat läcka olja. På KG Trimning sade man att kamdreven är en svag punkt och att
de rekomenderar ståldrev men just nu finns inte tid att vänta på en sådan leverans.
Frågan är nu om skadan är så pass allvarlig att det kan braka när som helst eller om jag kan
skruva tillbaka kåpan och försiktigt köra vidare 100-tals eller rent av 1000-tals mil?
Bästa scenariot vore att kunna köra vidare med det skadade drevet för att sedan under bättre
planerade omständigheter byta mot nytillverkade ståldrev. Jag saknar nu specialverktygen
som torde behövas och måste ha en fungerande bil på måndag. Hos KG trimning kostar fiberdrev
knappa 1000-lappen och ståldrev bara 400:- mer så valet är enkelt. Finns det någon volvomekare
på forumet som har specialverktyg att låna ut i uppsalatrakten?