Har haft isär 2 i molekyker och turbokonverterat en Mest som en rolig grej vi testade jag och en kompis, gick som fan sålänge det fanns olja i, visade sig att turbon läckte mer än en trädgårdsslang. Dom motorerna var i och för sig från 92, men dom ser lika dana ut vad jag kan se, förutom topplocket. Skulle tro att det är samma grund i alla fall
Har haft isär 2 i molekyker och turbokonverterat en Mest som en rolig grej vi testade jag och en kompis, gick som fan sålänge det fanns olja i, visade sig att turbon läckte mer än en trädgårdsslang. Dom motorerna var i och för sig från 92, men dom ser lika dana ut vad jag kan se, förutom topplocket. Skulle tro att det är samma grund i alla fall
Hehe, ok. Rätt seriöst ändå att turbokonvertera "mest som en rolig grej" Det är nog ingen större skillnad på motorerna. Bra att du har gjort det, då kanske man hör av sig när det skiter sig
Dom motorerna var i och för sig från 92, men dom ser lika dana ut vad jag kan se, förutom topplocket. Skulle tro att det är samma grund i alla fall
Skillnaden mellan Galant 6G (88-93) och Galant 7G (93-96) för SOHC 4G63:an på 2.0liter är att 7G har 16 ventiler jämfört med 6G som bara har 8 ventiler. Om det är några mer betydligare saker som stämmer eller inte vet jag inte riktigt
Nu i helgen har jag börjat bygga plenumet, på grund av badtunnebadning och kaffedrickning blev det inte så många timmar gjorda i garaget men jag ska hem till midsommar och göra ett ryck till.
Det jag hann i helgen var att svarva de fyra rören som sitter mot förgasarna och borra hålen för dessa på bottenplattan till plenumet, rören sticker in 15mm i plenumet och ska pressas till trattar med hjälp av gasol och en stans som jag ska finula ihop. Brorsan tog en del bilder så om han får låna en dator i veckan så lär han lägga ut dom, han har säkert lite att berätta om allt han jävlats med också...
Right on the prick som dom säger i Staterna, för att hålla någon sorts budget så skippade vi insprutningsfunderingarna och gick på förgasare istället. Ingen av oss har heller mappat sprut tidigare så det känns som en enklare väg att gå med bredbandslambda och en kasse munstycken...
Jag var och köpte lite speedparts idag; 57mm slangar mellan förgasare och plenum, en 51-64mm böj från kompressorutloppet upp till 2.5" tryckrör som det ska bli och en mässingsförgrening så jag kan ta ut olja till turbon där oljetryckskontakten sitter nu. När plenumet är färdigt kan vi börja klura på hur tryckrören ska dras så det behövs så få siliconböjar som möjligt, såna håller ju inte när man siktar på tusen hästar och 15 bar laddtryck.
Jo, det började lite segt i helgen faktiskt. Vi insåg att vi inte lagt vänstra drivaxeln tillrätta när vi satt i motorn så den gick inte att få upp mellan motorn och ett fäste till framvagnen. Driver du med mig axel?
Så jag gick runt å svor ett tag å var allmänt less, inte överdrivet sugen på att lyfta ur motorn igen. Försökte plocka bort drivaxeln helt, men det misslyckades pga att 90% av alla bultar å muttrar på utsidan bilen sitter så inni
Sen lossade jag 2 motorfästen och vi lyckades med måttlig mängd välriktat våld få motorn att vrida sig så pass att det gick med måttlig mängd välriktat våld få upp drivaxeln mellan motorn och fästet, skönt.
Lägger upp lite bilder på det brorsan har hållit på med...
Blir nog ett kanonplenum när det är klart
Efter drivaxelproblemet var fixat så skruvade jag tillbaka allt i framvagnen för att kunna rulla ut bilen å börja lite smått med baken (lite trångt garage). Så här mycket sticker däcken ut:
Iallafall, när vi skulle rulla ut bilen så var det tvärnit. Vi styrde bilen några dm. Båda bakdäcken är låsta!? Än i skrivande stund är bakdäcken låsta. Jävla skit Aldrig får man va glad. Det verkar som att det är ett separat system för handbromsen, nått trumbromsaktigt. Är det nån som kan bekräfta detta? Och hur kan båda sidorna va låsta när handbromsen inte varit dragen? Har skiten rostat fast?
Den lilla biten vi styrde den räckte iaf så att jag kunde börja plocka bort baken.
Så här sitter bilen nu. Intressant va?
Lägger upp lite bilder efter jag släppt ner den på backen för att visa hur hög den är, och däck/skärmglappet.
Har beställt ett set Megan coilovers, så det löser sig snart. Dom ska skickas i slutet av månaden från USA. 32 olika inställningslägen Blir nog bra.
Fan vad snyggt det blir! Kommer gå som en oljad projektil sen med ska du se!
Tackar. Hoppas på att få lite fart i den Är inte tänkt att bli nån strippenbil direkt, men det är ju kul om den rör på sig å att man inte får pisk av nån familjekärra
MxKrus skrev:
Fy helvetes satan va grymt de kommer att bli! Kan tänka mig att de kommer yla ganska fint den där motorn när de är klart!
Förgasar turbo is the shit!
Hehe, ja det ska bli kul att få starta upp den å höra hur den låter. Man har ju inte en susning Tack för berömmet
alexbenhard skrev:
Har suttit till och från hela dagen och läst igenom allt. Riktigt häftigt projekt!! Kommer följas!!! Vill verkligen se det färdiga resultatet!!
Lycka till!!!
Kul att höra att bygget intresserade dig så pass att du läste allt Du får titta in emellanåt, ibland kan det vara lite långt mellan uppdateringarna men det är inget "stressbygge". Jag bygger på i min takt, det är redan försent att va med på några roliga event i sommar. Vi sattsar på att få igång motorn i sommar, å att få så mycket som möjligt klart i övrigt. Men det färdiga resultatet ser nog inte vägarna förrän nästa sommar.
Var ner till garaget idag och lyckades få loss trumbromsarna bak som hade fastnat. Dom lossnade efter mycket hårt bankande med hammare Jävligt skönt.
Konstigt att dom satt va? Halvcm rostbeläggning längst ner
Fick även loss baken, den satt i skruv å bult på alla mojliga och omöjliga ställen.
Så här såg den ut efter jag fick lös den Hade inte velat prova få lös den hel. Vissa bultar satt helt omöjligt till. En Haynesbok skulle sitta fint, men jag tror inte att den finns till min modell Bara i USA.
Bättre.
Hängde dit den provisoriskt för att se hur det blir och hur passformen är. Det verkar bli bra, måste bara laga sprickan som var när jag fick den.