3513
Sök

sjuka lagar?

53 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Hej på er.
Jag åkte dit för olovlig körning för snart ett år sedan, jag blev bogserad i en bil i 30km/h men jag hade bara traktorkort. Självklart har man extrem otur och hamnar i en poliskontroll. Om jag hade blivit bogserad i min A-traktor så hade ju detta varit lagligt eftersom jag hade traktorkort. Och att bli bogserad i en A-traktor är ju tekniskt sett samma sak som att bli bogserad i en bil. Trodde man kunde bli bogserad i en bil om man hade traktorkort, man bogserar ju bara i 30, men det fick man tydligen inte... Om jag inte hade haft traktorkort så hade jag ju såklart aldrig gjort det. Inte förrän jag hade tagit körkort för bil och haft det ett tag, då drog dom in mitt körkortstillstånd i 6 MÅNADER!! Jag överklagade två gånger men det sänkte inte straffet. Jag bor dessutom på landet och har ett väldigt stort behov av körkort, nu måste mina föräldrar skjutsa mig till tåget 2 mil varje dag för att jag ska komma till skolan. Det enda jag får köra nu är eu-moped... Tycker det är helt sjukt att få ett sånt straff för det "brott" som jag gjort som tekniskt sett inte ens är ett brott. Dom kunde gett mig en varning istället, då hade jag ju kört försiktigare. Visst är det bra med trafikregler o straff men detta tycker jag är helt sjukt. Förstår inte hur dom kunde tycka att det jag gjorde var så grovt att dom skulle ta körkortet i ett halvår, dom påstår ju att dom bedömer trafikbrott från fall till fall men det verkar ju inte stämma överhuvudtaget.

Vad tycker ni?
Nån som varit med om nåt liknande?

2 126 Inlägg
9 februari 2008
Tycker du får skylla dig själv!
Du skulle tänkt dig för och kollat upp vad som gäller!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
9 februari 2008
Jag ska inte ens börja på "svenska lagar".

Hela jävla systemet är ju hur jävla retarded som helst. Borde vara som USA, där allt är på EGET ANSVAR.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

3 235 Inlägg
9 februari 2008
Verkar ju extremt korkat, ja...

Tekniskt sett körde ju inte du bilen, utan den blev bogserad.

Har du skaffat juristhjälp?

Det hade jag gjort...

Om en juridisk person överklagar åt dig och gör det fint och välformulerat, har man ju betydligt bättre chans att få sänkt straff.

2 126 Inlägg
9 februari 2008
Vid Bogsering av bil gäller det Körkort för den som bogseras precis som det gäller för han som bogserar! Inget man kan göra nåt åt sådan är lagen! Och det är upp till var och en att känna till vilka lagar som gäller!

16 Inlägg
9 februari 2008
Jag håller med om att det är ett hårt och tungt straff.

Men du framförde ju ändå ett fordon som du inte får, så det är ju helt rätt egentligen hmm

Elektriker/Montör
534 Inlägg
9 februari 2008
Tycker att det är ett väldigt hårt straff... Men många konstiga lagar och regler i vår herres hage... =P

Hur är det då om man blir bogserad för fort??  Säg att man kör i 70 på 90 väg(alltså 40km för fort..)... Blir den som blir bogserad av med körkortet då med?? Även om det är föraren av första bilen som gasat upp alldeles för mycket?? Är ju inte alltid att det går så bra att bromsa med bogserad bil, och i detta exemplet har bak-bilen dålig handbroms oxå... Åker man på skiten ändå??

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

Turbocharged
421 Inlägg
9 februari 2008
engolf skrev:
Om en juridisk person överklagar åt dig och gör det fint och välformulerat, har man ju betydligt bättre chans att få sänkt straff.

Haha där blev det lite fel va?

En jurist och en juridisk person är helt skilda saker wink

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Miklen
9 februari 2008
Robbin_V90 skrev:
Tycker att det är ett väldigt hårt straff... Men många konstiga lagar och regler i vår herres hage... =P

Hur är det då om man blir bogserad för fort??  Säg att man kör i 70 på 90 väg(alltså 40km för fort..)... Blir den som blir bogserad av med körkortet då med?? Även om det är föraren av första bilen som gasat upp alldeles för mycket?? Är ju inte alltid att det går så bra att bromsa med bogserad bil, och i detta exemplet har bak-bilen dålig handbroms oxå... Åker man på skiten ändå??

Inte en aning men om inte bilen går att bromsa tillräckligt så en normal bogserlina går sönder eller nåt annat lossnar så ska man nog inte bogsera den alls big_smile

Elektriker/Montör
534 Inlägg
9 februari 2008
Miklen skrev:
Robbin_V90 skrev:

Inte en aning men om inte bilen går att bromsa tillräckligt så en normal bogserlina går sönder eller nåt annat lossnar så ska man nog inte bogsera den alls big_smile

Nej nej självklart skall man inte det.. Och jag säger inte att jag har gjort det... Bara undrar vad som händer om man blir tagen...smile

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

2 911 Inlägg
9 februari 2008
engolf skrev:
Verkar ju extremt korkat, ja...

Tekniskt sett körde ju inte du bilen, utan den blev bogserad.

Har du skaffat juristhjälp?

Det hade jag gjort...

Varför skulle en juridisk person ha större framgång än en fysisk person?
(Juridisk person = bolag, förening, stat.. o.s.v.)

Vägtrafiklagen tar inte beaktning till hur fordonet framförs (rullar, blir draget, blir påknuffat), det har framförts på allmän väg och är inte ett fordon som är begränsat, t.ex. terrängfordon eller motorredskap som gäller för det förarbevis trådskaparen innehar, således är det helt korrekt att det är olovlig körning.

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter.

2 911 Inlägg
9 februari 2008
Robbin_V90 skrev:

Tror nog det beror på tillfället.
Kan du som blir bogserad styrka att hastighetsöverträdelsen varit så ringa att du inte bedömt det som fortkörning går du fri. T.ex. 10+ och din bil saknar hastighetsmätare.

Däremot är +40 inte en omständighet du kan förklara bort, även om du blir bogserad har du ansvar att fordonet framförs säkert och lagligt.
Om den som bogserar inte följer reglerna är det DITT ansvar att påvisa att det kanske går lite fort, ljud, ljus eller kanske telefon, för oftast känner man den som kör.

Skulle man bli mätt på t.ex. laser eller bakomliggande civilbil så brukar de vänta lite extra just för den möjligheten att den bogserande ska påvisa endera sitt missnöje eller medgivande till överträdelsen för den som bogserar, om det inte går att se att den som blir bogserad försöker avstyra överträdelsen så blir det 2st lappar mindre i samhället.

Finns något som kallas för "uppsåt i samförstånd", t.ex. som ovan eller om en med körkort låter en utan körkort framföra bilen, o.s.v.

8 883 Inlägg
9 februari 2008
Siarnaq skrev:

Hela jävla systemet är ju hur jävla retarded som helst. Borde vara som USA, där allt är på EGET ANSVAR.

Varför inte flytta dit då, du vet väll att det är inget tvång att bo här.

Fotograf på tierpidag.se

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
9 februari 2008
Jag tycker inte det är något fel på lagen som säger att man måste ha körkort för att bli bogserad. Däremot tycker jag som du skriver att polisen ska bedöma utifrån omständigheterna.
Nu vet jag inte hur du uppförde dig varken i trafiken eller mot polisen vid detta tillfälle. Men om ni höll er till 30km/h och du har traktorkort så tycker jag spontant att polisen skulle varnat istället för att straffa.

Bättre att fria än att fälla.

39 Inlägg
9 februari 2008
Sjukt att du som bogserad kan bli straffad så hårt, när poliser släpper mildare rattfyllor hit och dit.

Kul att veta förresten, har alltid trott att man fått blivit bogserad i 30km/h även med A-licens.
Det som gör saken ännu mer märkvärd är att när jag fick min a-traktor ombesiktad med x-antal 2:or på polisstationen här i sunne, så frågade jag snuten hur jag får hem a-traktorn.

Då sa han helt enkelt: "Någon med körkerort (även a-kort)  Får bogsera dig hem eller till närmaste verkstad för att åtgärda felen. Därefter får den köras till närmast möjliga bilprovning."

O tekniskt sett eftersom att den blev underkänd av trafikpolisen så var de ju inte längre en a-traktor, utan en obesiktad bil/a-traktor. O det gör ju inte saken mer lagligt.

2 283 Inlägg
9 februari 2008
Det är sjukt att det är sånna straff på det, men du måste ju veta vad som händer...
Man får helt enkelt skylla sig själv och gör man något olagligt med bil innan man har
körkort så är det nästan som att mörda någon.

En klasskompis till mig körde rattfull när han var 15 idag är han 17 och lämpet tillbaka, det är så olika men så sjukt.

R.I.P. Michael Jackson!

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
9 februari 2008
TCG skrev:
Jag tycker inte det är något fel på lagen som säger att man måste ha körkort för att bli bogserad. Däremot tycker jag som du skriver att polisen ska bedöma utifrån omständigheterna.
Nu vet jag inte hur du uppförde dig varken i trafiken eller mot polisen vid detta tillfälle. Men om ni höll er till 30km/h och du har traktorkort så tycker jag spontant att polisen skulle varnat istället för att straffa.

Bättre att fria än att fälla.

Håller med där:|

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
9 februari 2008
Finns många sjuka lagar. När jag var 16 år och skulle ta kk till lätt mc övningskörde jag med morsan som satt baktill på mcn. På uppkörningsdaren övningskörde vi in till malmö där jag körde upp, klara kk och i sama veva fick jag inte hå någon baktill på mcn förän jag fylt 18 år. Blev bussen hem för mor min wink

Samtidig skulle några killar ta kk till tungt släp men trafikskoleläraren fick förhinder att köra släpet in till malmö. Men deta gick att fixa tog ettt vanligt släp lastar det tunga därpå sen var det bara för killarna att köra själv in till malmö wink

Smoke Tires Not Drugs.

250 Inlägg
9 februari 2008
Siarnaq skrev:

Men du... Flytta till USA då om allt är så jävla bra där...Bara för att nått står i aftonbladet innebär det inte att det är sant...

Att komma å gnälla på lagen när man åkt dit tycker jag också är lite löjligt. Man måste ha körkort för att bogsera och för att bli bogserad så är det med den saken. Har man inte körkort men gör det ändå ska man inte komma å grina om det efter heller. Det här är samma sak som dom som gnäller på polisen för att dom åkt på fortkörningsböter...
Senast redigerat av newkie (9 februari 2008)

------------------------------------------------------

250 Inlägg
9 februari 2008
Pikey skrev:
Det är sjukt att det är sånna straff på det, men du måste ju veta vad som händer...
Man får helt enkelt skylla sig själv och gör man något olagligt med bil innan man har
körkort så är det nästan som att mörda någon.

En klasskompis till mig körde rattfull när han var 15 idag är han 17 och lämpet tillbaka, det är så olika men så sjukt.

Du tycker att det är sjukt att lämpen åker 2 år för att man kör rattfull och olovligt på samma gång när man är 15 år? HAHA. Och ni tycker att systemet är sjukt? Bara genom att köra olovligt har man ju bevisat att man är olämplig, är man dessutom full är man helt sjuk i skallen...

------------------------------------------------------

Sök