Tega skrev:
Antar att det är SMO utbildningen du tänker på?
Jag har sökt nu i 3 terminer utan framgång änsålänge. Problemet är att dom går uteslutande på betyg vilket jag tycker är fel.
"Testet" som krävs för att söka utbildningen är inte svår direkt om man är lagom tränad. Du ska klara minst 6 minuter i 8 graders lutning med full larmutrustning i 4,5 km/h.
Tyvärr kan vem som helst bli brandman om man är duktig i skolan. Önskar det var mer som polisen att man blir utgallrad i diverse tester. Så tyvärr, hur lämpad och vältränad man än är har man ingen chans utan sina skyhöga gymnasiebetyg.
Men jag ger inte upp
Jag är brandman(som kanske syns på min avatar och bakruta på bilen om inte annat) jag utbildade mig till brandman innan SMO utbildningen "uppfanns" har varit brandman i 8 år nu eller nej fan 9år är det. men alltså är det inte 5,6Km/h på bandet för att komma in på utbildningen??? Det är iaf våra nyanställningstest eller 10minuter och 40sekunder/kilometer om det blir lättare för nån att förstå hastigheten. De där 8graderna ska tydligen motsvara en backe ute på vägen som lutar 14% och det vet ni ju själva, det är fan brant om det lutar så mkt
Anledningen till att det är så höga betyg på den utbildningen är ju att det är så sjukt populärt med brandman(även bland brudar hehe) men seriöst. du som vill bli brandman självklart ska du satsa, viss krav på syn gäller säkert men glasögon är inget hinder på nåt sätt liksom. det handlar ju inte om stridspilotkrav på det området direkt. Hörseln är oxå en ganska viktig sak. Liksom att man inte har nåt kriminellt förflutet på nåt sätt med tanke på att man klampar in hos folk med massa värdesaker runt omkring en så det där får man fan vara noga med. Tystnadsplikt är oxå nåt som gäller så det måste man oxå klara. man får säga vad som hänt på en olycksplats men inte lämna ut uppgifter så att man kan lätt räkna ut vem personen är. Typ att säga: den halt killen på gata X klantade till det och lyckades elda upp sitt hus. Däremot kan man säga att vi har haft en brand på gata X
Men som sagt satsa på brandman det är jävligt roligt, en del hemskeheter man ser men det löser man inom gruppen med humor m inte annat, ni skulle bara veta hur skämten kan gå i brandbilen heh men man ser ju till så att absolut ingen utomstående hör.
ett allmänt tips oxå, kommer det en brandbil på utryckning så tvärbromsa för fan inte, det är typ mellan 12 och 25ton som kommer åkande. har man absolut inget ställe att köra till sidan och stoppa på så får man köra ifrån brandbilen, polisen lär inte ta er för det. det värsta som finns är när folk stannar på en vanlig väg när det kommer massa möte och vi ändå inte kommer förbi, då står man där... ni skulle höra kommentarerna inne i brandbilen då ;
ibland är de inte nådiga, iaf inte när jag kör haha
ja ursäkta mkt svammel nu och kanske inte så sakliga svar just om SMO utbildningen men hoppas nån hade nytta av det jag skrev iaf