2934
Sök

Nån här som är brandman?

fotointresserad
2 307 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
har gått och funderat lite och blivit sugen på att utbilda mig till brandman så skulle vara kul att få höra lite om yrket från nån som jobbar med det, om det finns någon sån här?

Hyfsat höga krav för att komma in har jag förstått? och att man ska genomgå någon slags form av hälsoundersökning innan?

Yrkesförare
1 073 Inlägg
12 februari 2008
Antar att det är SMO utbildningen du tänker på?
Jag har sökt nu i 3 terminer utan framgång änsålänge. Problemet är att dom går uteslutande på betyg vilket jag tycker är fel.

"Testet" som krävs för att söka utbildningen är inte svår direkt om man är lagom tränad. Du ska klara minst 6 minuter i 8 graders lutning med full larmutrustning i 4,5 km/h.

Tyvärr kan vem som helst bli brandman om man är duktig i skolan. Önskar det var mer som polisen att man blir utgallrad i diverse tester. Så tyvärr, hur lämpad och vältränad man än är har man ingen chans utan sina skyhöga gymnasiebetyg.

Men jag ger inte upp smile

122 Inlägg
12 februari 2008
Det är ju även andra tester sen under utbildningen t ex 3kilometer på 12-13 minuter osv

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"

Yrkesförare
1 073 Inlägg
12 februari 2008
http://www.srv.se/templates/UtbKat_Page____16118.aspx

Här kan man läsa mer om utbildningen.
Hela utbildningen är ett test i sig men utan betyg, ingen antagning.

122 Inlägg
12 februari 2008
jo det är sant men för att få anställning som brandman måste man vara ganska vältränad så ditt påstående att "alla" kan bli brandman är rätt vilseledande. kursen däremot kan alla gå

Yrkesförare
1 073 Inlägg
12 februari 2008
Vad jag menar är:

För att idag bli behörig att söka och arbeta som brandman behöver man gå räddningsverkets utbildning i Skydd Mot Olyckor. För att bli antagen krävs ett lättare fystest, höga betyg och en läkarundersökning.
Detta är dom kriterier som räcker för att konkurrera ut många enligt mig "lämpligare" aspiranter.

Att en del inte klarar utbildningen eller jobbet som brandman innebär inte att detta ger plats åt andra som vill visa sin lämplighet när denna chans inte ges. Detta bekräftas av närstående som jobbar som brandmän.

Alltså, jag menar inte ordagrant att vem som helst kan bli brandman, utan läser man mellan raderna så anser jag att antagningsprocessen idag är lite fel upplagd. Dvs det är utbildningen jag tänker på.
Senast redigerat av Tega (12 februari 2008)

122 Inlägg
12 februari 2008
okej då är vi överens wink

fotointresserad
2 307 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Tega skrev:
Jag har sökt nu i 3 terminer utan framgång änsålänge. Problemet är att dom går uteslutande på betyg vilket jag tycker är fel.

"Testet" som krävs för att söka utbildningen är inte svår direkt om man är lagom tränad. Du ska klara minst 6 minuter i 8 graders lutning med full larmutrustning i 4,5 km/h.

Tyvärr kan vem som helst bli brandman om man är duktig i skolan. Önskar det var mer som polisen att man blir utgallrad i diverse tester. Så tyvärr, hur lämpad och vältränad man än är har man ingen chans utan sina skyhöga gymnasiebetyg.

aa, precis är SMO-utbildningen det gäller isf. Tycker också att det känns fel att dom går efter betygen när det gäller något sånt här, blir ju tyvärr många som säkert är mindre lämpliga än andra som får chansen. Kikade in länken och såg hur hög behörighetskraven låg på förra året och ska man ha nån chans att komma in är det tydligen bara till att börja plugga upp betyg verkar det som =/

Testet låter som något man kommer klara av iaf. Hur ser läkarundersökningen ut? viss krav på syn?

Läre väl säga lycka till till dig också då om du sökt så pass länge =P
Senast redigerat av Norde (13 februari 2008)

1 062 Inlägg
13 februari 2008
PHS rekryteringen är ju ett stort skämt idag, då den är politiskt styrd att kvotera vissa kön och folkgrupper. Den är långt från seriös!

Räddningstjänsterna har vad jag förstått vägrat hålla på med sånt larv och kör stenhårt på tester? Går man verkligen inte på "helheten" när man rektryterar på SMO?

"You Go, we go!"

Yrkesförare
1 073 Inlägg
13 februari 2008
TLO skrev:
PHS rekryteringen är ju ett stort skämt idag, då den är politiskt styrd att kvotera vissa kön och folkgrupper. Den är långt från seriös!

Räddningstjänsterna har vad jag förstått vägrat hålla på med sånt larv och kör stenhårt på tester? Går man verkligen inte på "helheten" när man rektryterar på SMO?

Tyvärr så gäller kvotering av kön och folkgrupper även för SMO-utbildningen.
Nu ska dom dessutom ta bort arbetslivserfarenhet som merit oxå.

Räddningstjänsterna har förvisso egna krav för anställning. Men för att komma så långt gäller det att genomgå den tvååriga SMO-utbildningen först.

Bildrulle
499 Inlägg
13 februari 2008
Jag har också kikat på utbildningen lite, men det är ju löjliga akademiska krav för att bli brandman.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

RS
886 Inlägg
13 februari 2008
Tega skrev:

Håller med. Rätt sjukt egentligen. Tänk en situation där duktige Lars med höga betyg kommer till en trafikolycka där det ligger likdelar överallt och ett fordon brinner för fullt, sen visar det sig att han kanske inte är så mentalt stabil för såna situationer och ballar ur totalt och blir tokstressad och blockerad. Lyckat!!! Tycker dom ska ta och rycka upp sig och gallra ut lämpligt folk istället. Betyg säger typ ingenting om en person, och personlig lämplighet är a och o i såna där yrken.

Focus RS

102 Inlägg
13 februari 2008
Tega skrev:

får man fråga hur dina gymnasiebetyg ser ut? dom tittar ju bara på svenska B, engelska matte och samhäll

Bildrulle
499 Inlägg
13 februari 2008
Inte alla gymnasieutbildningar där man får läsa dom ämnena.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

fotointresserad
2 307 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
david_d skrev:
Tega skrev:

får man fråga hur dina gymnasiebetyg ser ut? dom tittar ju bara på svenska B, engelska matte och samhäll

Dom tittar inte bara på dom ämnena som jag förstått det. Dom går efter den poäng du hamnar på efter alla dina betyg, dvs dom går efter den skalan där max är 20 poäng(=mvg i alla ämnen)
Förra året låg intagningen runt 15-16 tror jag..

102 Inlägg
13 februari 2008
Norde skrev:
david_d skrev:
Tega skrev:

Dom tittar inte bara på dom ämnena som jag förstått det. Dom går efter den poäng du hamnar på efter alla dina betyg, dvs dom går efter den skalan där max är 20 poäng(=mvg i alla ämnen)

ajdå, men vet du om intagningspoängen skilljer sig från år till år eller e de den poängen som gäller för varje år? och vilken av dom fyra skolorna e de du har sökt till?

fotointresserad
2 307 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
david_d skrev:
Norde skrev:
david_d skrev:

ajdå, men vet du om intagningspoängen skilljer sig från år till år eller e de den poängen som gäller för varje år? och vilken av dom fyra skolorna e de du har sökt till?

Det skiljer sig från år till år men brukar ändå varje år ligga mellan 15-16. Sen kan man även bli antagen via högskolepoäng som jag förstått det och där har det legat mellan 1,1-1,9.
Finns statistik här:
http://www.srv.se/templates/UtbKat_Page____23174.aspx

Jag har inte sökt än, bara funderat på det. Läre nog plugga upp lite betyg för att närma mig rätt poäng innan jag söker nån av skolorna.. fast antar att du syftade på tega på den frågan va? =P
Senast redigerat av Norde (14 februari 2008)

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
14 februari 2008
Tega skrev:

Jag är brandman(som kanske syns på min avatar och bakruta på bilen om inte annat) jag utbildade mig till brandman innan SMO utbildningen "uppfanns" har varit brandman i 8 år nu eller nej fan 9år är det. men alltså är det inte 5,6Km/h på bandet för att komma in på utbildningen??? Det är iaf våra nyanställningstest eller 10minuter och 40sekunder/kilometer om det blir lättare för nån att förstå hastigheten. De där 8graderna ska tydligen motsvara en backe ute på vägen som lutar 14% och det vet ni ju själva, det är fan brant om det lutar så mkt smile

Anledningen till att det är så höga betyg på den utbildningen är ju att det är så sjukt populärt med brandman(även bland brudar hehe) men seriöst. du som vill bli brandman självklart ska du satsa, viss krav på syn gäller säkert men glasögon är inget hinder på nåt sätt liksom. det handlar ju inte om stridspilotkrav på det området direkt. Hörseln är oxå en ganska viktig sak. Liksom att man inte har nåt kriminellt förflutet på nåt sätt med tanke på att man klampar in hos folk med massa värdesaker runt omkring en så det där får man fan vara noga med. Tystnadsplikt är oxå nåt som gäller så det måste man oxå klara. man får säga vad som hänt på en olycksplats men inte lämna ut uppgifter så att man kan lätt räkna ut vem personen är. Typ att säga: den halt killen på gata X klantade till det och lyckades elda upp sitt hus. Däremot kan man säga att vi har haft en brand på gata X

Men som sagt satsa på brandman det är jävligt roligt, en del hemskeheter man ser men det löser man inom gruppen med humor m inte annat, ni skulle bara veta hur skämten kan gå i brandbilen heh men man ser ju till så att absolut ingen utomstående hör.

ett allmänt tips oxå, kommer det en brandbil på utryckning så tvärbromsa för fan inte, det är typ mellan 12 och 25ton som kommer åkande. har man absolut inget ställe att köra till sidan och stoppa på så får man köra ifrån brandbilen, polisen lär inte ta er för det. det värsta som finns är när folk stannar på en vanlig väg när det kommer massa möte och vi ändå inte kommer förbi, då står man där... ni skulle höra kommentarerna inne i brandbilen då ;smile ibland är de inte nådiga, iaf inte när jag kör haha

ja ursäkta mkt svammel nu och kanske inte så sakliga svar just om SMO utbildningen men hoppas nån hade nytta av det jag skrev iaf smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Yrkesförare
1 073 Inlägg
14 februari 2008
Kul att höra från någon som jobbar inom yrket smile
Jasså, det är 5,6km vid nyanställning? SMO kräver bara 4,5km på rullbandstestet.
Jag är övertygad om att det är ett spännande och omväxlande yrke smile Man blir lika frustrerad varje gång man inte kommer in pga sina betyg. För SMO är väl enda chansen för att bli heltidsbrandman idag?

david_d skrev:

Precis som Norde säger så är det den slutgiltiga poängen för hela gymnasiet dom kollar på.
Så enda chansen blir väl att läsa upp betyg för mig med. Hur man nu ska hinna med det med ett nuvarande heltidsjobb hmm

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
14 februari 2008
ja det finns ju rätt många som går SMO utbildningen så det är ju de som går först vid nyanställningar. konstigt att de bara kräver 4,5Km/h. llbandstestet är ju åldersrelaterat så när man är över 55år gammal då är man nere på 4,5Km/h men vid nyanställning och till och med att man fyllt 30 är det 5,6Km/h som gäller och det är rätt stor skillnad på det kan man lugnt säga. ta tjänstledigt och läs upp betygen om du verkligen vill in, det är det värt i slutändan

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Sök