4240
Sök

Orkar inte generatorn med eller är den "trasig"?

46 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
#1
Hejsan allihopa, har en 740 som jag byggt lite billjud i har 2 st 10" Zachry XLNT-1000 (enkelspoliga) , 2 st Zachry BX-6,9or , 2st 4tums dörrhögtalare och 2 smådiskanter fram. Sen har jag 2 slutsteg, ett rockford  som jag köpte för ett år sen för 7000kr på BRL, tror det hette Power, som jag kör basarna på bryggat paralellt (det är 2kanaligt). Sen kör jag hela övriga systemet på det andra steget vilket är 4 kanals (står 1000w) på det, så det är väll också ganska kraftigt. Men nu är det så att om om jag tex åker en bit säg 10 mil i mörker med maxvolym på allt, inkl 2st 55w extraljus så börjar strömmen ta slut, efter kankse 5 mil börjar man märka att snart är strömen slut, det börjar låta dåligt och man vet att om man stänger av bilen nu får man inte igång den igen. Har ju köpt en ganska strak generator som jag monterade i förra sommaren(skroten), vet inte exakt vad den låg på men mellan 70-90A någonting. Jag har bytt kol också, men det vart ingen skillnad och den verkar inte speciellt sliten om man kör in fingrarna där kolen ska sitta och känner på kopparn eller vad det är där inne, lite spår är det men inte så mycket. Kan det var så att generatorn är slut, eller drar helt enkelt systemet för mycket för att det ska hinna ladda?
Senast redigerat av apelsinsaft (14 februari 2008)

226 Inlägg
14 februari 2008
#2
fixa en multimeter och kolla hur mycket den laddar på tomgång, runt 13,5-14 volt ska den ligga på.
det kan vara batteriet som är dåligt oxå, eller så är det något fel på generatorn eller så behöver du bara e kraftigare.


263 Inlägg
14 februari 2008
#3
låter som generatorn inte pallar med ladda lika mycket som det förbrukas, i min gamla ford focus som jag hade tävlings ljud i hade jag en ENORM generator och de va knappt så den orkade med, jag skulle rekomendera ett inköp av en större generator den jag hade va runt 120a om jag inte har helt fel för mig och 2 tävlings batterier för att driva allting

//S

powered by stetsom

21 761 Inlägg
14 februari 2008
#4
Kan du skriva mer exakt vad de två stegen heter?
Har bilen förgasare eller insprutning?
Vad har du för batteri, ungefärlig ålder och kapacitet?

Kan tänka mig att generatorn är på 80A om det är en Volvo original som du bytte till. Innan du börjar göra en massa mätningar så ska batteriet vara fulladdat, annnars är det inte säkert att mätningarna blir pålitliga.
Senast redigerat av Drönirettab (14 februari 2008)

46 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
#5
aha! tack för all hjälp kollade med multimetern och den låg på strax 13 -> 13,5 v , batteriet är ett 3år+ skitbatteri ca 60 Ah med ett par urladdningar på nacken, kan det ha någonting med laddningen att göra eller är det så att generatorn är kass? Bilen har insprutning. Tyvärr hittade jag inte exakt steget, men det är modellen värre än det här http://www.brl.se/main.aspx?mc=66&c=66&p=3403  . Sen det andra steget köpte jag begagnat, kommer inte ihåg vad det heter ens, men som sagt står "1000w" på det.

21 761 Inlägg
14 februari 2008
#6
Var det batterispänningen som du mätte nu?
I så fall, hur länge sedan är det som du körde bilen?

Eftersom du skriver att det är ett skitbatteri som är mer än 3 år gammalt och att det har råkar ut för några urladdningar, då kan det förstås ha blivit dåligt och kanske inte tar emot laddning vidare bra.

Det där RF steget verkar ju kunna ge ut en hel del effekt i 2 Ohm bryggkopplat, det är tydligen avsäkrat med 2x40A säkringar enligt manualen iaf. Om vi säger att steget drar 30-40A när du spelar "mycket högt" och sedan det andra steget kanske drar 10-15A, då har vi 40-55A sammanlagt (endast gissningar alltså).

Bilens strömförbrukning, dvs insprutning+halvljus+tändning kan nog dra runt 20-25A, min 240 med B230E drar åtminstone 23-25A med motorn igång och endast halvljus påslaget. Då har vi hamnat uppåt 60-80A sammanlagt. Extraljusen blir 110W och strömförbrukningen ungefär 8A. Eventuell fläkt drar också ett antal ampere.

Totalt blir det ca 70-90A (kom ihåg, bara teorier), då orkar knappast generatorn ge tillräckligt hög laddspänning eftersom strömmen är uppe i generatorns maximala kapacitet.

Det verkar luta åt att alla dina saker drar för mycket ström, men för att vara helt säker så bör du dels ha ett fräscht batteri och dels kunna mäta strömmen med en tångamperemeter.
Senast redigerat av Drönirettab (14 februari 2008)

46 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#7
Aha! jag satte på mulitmetern på batteriet när bilen var på tomgång. Sen är så har jag ju 2 basar 4ohm som är parallelkopplade, samt bryggade på steget, vilket borde ge 1ohm om jag inte är helt ute och cyklar. Men jag ska prova med ett fräsht batteri, vore ju guld värt om det ladda som det ska då. Men det kanske är idé att köpa 2 nya bra batterin om det drar mer än det laddar måntro(några tips på batterier)? En fråga till, om ett batteri har så lite ström som mitt pga att grejjorna drar för mycket under färd tar det skada då, när det blir nästintill urladdat (inte helt då) fast det "laddar". Hmm, nu var det rörigt smile det jag menar är när jag kör 5 mil tills batteriet nästan är i botten, sen kopplar jag ur steget ect; sen kör jag 5 mil till och batteriet har fått hyffsad laddning igen, har det då tagit skada? tack för alla bra svar.

Skogsfan
649 Inlägg
15 februari 2008
#8
apelsinsaft skrev:
Aha! jag satte på mulitmetern på batteriet när bilen var på tomgång. Sen är så har jag ju 2 basar 4ohm som är parallelkopplade, samt bryggade på steget, vilket borde ge 1ohm om jag inte är helt ute och cyklar. Men jag ska prova med ett fräsht batteri, vore ju guld värt om det ladda som det ska då. Men det kanske är idé att köpa 2 nya bra batterin om det drar mer än det laddar måntro(några tips på batterier)? En fråga till, om ett batteri har så lite ström som mitt pga att grejjorna drar för mycket under färd tar det skada då, när det blir nästintill urladdat (inte helt då) fast det "laddar". Hmm, nu var det rörigt smile det jag menar är när jag kör 5 mil tills batteriet nästan är i botten, sen kopplar jag ur steget ect; sen kör jag 5 mil till och batteriet har fått hyffsad laddning igen, har det då tagit skada? tack för alla bra svar.

nja, den konfigurationen med basar borde väll ändå ge 2Ohm?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

1 050 Inlägg
15 februari 2008
#9
STRÖMFÖRBRUKNINGEN I BILEN. (skrivet av Dr: Backe)

   Alla har väl hört att slutsteg och annat kan gå sönder när
strömmen tar slut. De flesta brukar dock svara att: Jag har grov
kabel så min ström finns. Läs mer om detta i BACKEs tidning nr.5.
   För att man ska förstå detta med strömförbrukning måste
man göra en beräkning på vad allt drar i bilen inklusive stereon
för att se vad som händer.
   I denna artikel ska jag gå igenom vad olika saker drar i
ampere samt hur det fungerar med laddström från generatorn.
   Att en generator är märkt med exempelvis 80A innebär inte att
den alltid laddar 80 amepere. Den ändrar nämligen laddningen
beroende på dessa temperatur plus batteriets egenskaper ihop
med laddrelät.
   Om vi nu förutsätter att du har ett 100 ampere batteri så säger
man att batteriet kan lämna 100 ampere i en timme eller 1 ampere
i 100 timmar. Naturligtvis alla kombinationer däremellan också.
   Nu är dock inte verkligheten sån utan batteriet blir sämre med
tiden, kanske inte laddas helt fullt i bilen eller har andra
defekter som gör att det inte motsvarar ett nytt batteri.
   Vi kan därför räkna med att batteriet klarar 70 ampere utan
att gå för lågt ner i voltspänning.
   Vi räknar med att din generator på 80 ampere laddar ett
medelvärde på 50 ampere vilket kan vara klart rimligt.
   Enkelt betyder detta nu att om du tar 70 ampere ur batteriet utan
laddning tar det en timma att bli tomt. Laddar du med 50 ampere
under hela tiden så tar klart längre tid för batteriet att tömmas
eftersom det laddas med 50 ampere så vi kan säga att batteriet
töms med 20 ampere per timme istället vilket ger dej cirka 3,5
timmar innan det är slut.
   Nu kan man inte räkna riktigt på detta sätt i verkligheten då
både förbrukning och laddning inte är konstant.
   Laddningen beror på motorns varvtal samt bilens förbrukning
ihop med batteriets kondition.
Förbrukningen är också olika beroende på olika funktioner i
bilen och stereons slutsteg varierar kraftigt i sin förbrukning
beroende på volymen och musikens sammansättning.
   I bilen finns en massa saker som drar ström och tillverkaren
av bilen har inte beräknat elsystemet för en massa stereogrejor
utan för den normala utrustningen som finns där. Se listan för
bilens egenförbrukning:


Normala förbrukare vid 13 volt:
55 watt halvljus, 1 st, 4,23A
30 watt lampor, 2,31A
Bilen själv, 20 - 50A
Elfläkt, cirka 5 - 15A
Elbakruta, cirka 20A
Elsäten, cirka 10A styck
Extraljus 2x100w, 16A
Spelare, cirka 2-10A
Slutsteg 8A och uppåt
Med mera!

   Vad händer då när du bara kör och spelar stereo?
Batteri laddar då sakta ur så steget kan fungera i flera dagar
utan att protestera.
   Rätt som det sen är så är batteriet tomt på ström. Händer det
när man har stereon på kan det lätt hända att slutsteget går
sönder. I bästa fall slår det bara av.
   Då hjälper det inte med extra kondensatorer och grova kablar
då själva källan som ska fylla dessa med ström redan är tom.
   Vi har flertalet gånger lagat slutsteg som gått sönder på grund
av låg spänning och sen när kunden fått tillbaka det har det hållit
några dagar innan det gått sönder
igen och kunden klagar på reparationen med hänvisning till att
det ju fungerat i flera dagar så felet kan inte ligga i bilen.
MEN, det är just vad det gör. När steget varit på reparation så
har batteriet hunnit återhämta sej vilket gjort att det igen
klarar förbrukningen under en kortare tid.
   För att gå runt detta bör man underhållsladda sitt bilbatteri,
byta till ett nytt helst varje år, ha koll på laddning och urladdning.
   En voltmätare kan vara en mycket bra investering till bilen
då man lätt kan se om det laddar som det ska hela tiden.
   Vissa generatorer går lätt att skrämma upp till 14.4 volt
laddning vilket är det vanligaste på amerikanska bilar utan problem.
   Det vanligaste här är nämligen bara 13,8 volt och dagens
batterier både klarar och mår bättre av 14,4 volt laddning.
Varför det är så har jag dock ingen aning om.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

1 050 Inlägg
15 februari 2008
#10
Faniskogen skrev:
apelsinsaft skrev:
Aha! jag satte på mulitmetern på batteriet när bilen var på tomgång. Sen är så har jag ju 2 basar 4ohm som är parallelkopplade, samt bryggade på steget, vilket borde ge 1ohm om jag inte är helt ute och cyklar. Men jag ska prova med ett fräsht batteri, vore ju guld värt om det ladda som det ska då. Men det kanske är idé att köpa 2 nya bra batterin om det drar mer än det laddar måntro(några tips på batterier)? En fråga till, om ett batteri har så lite ström som mitt pga att grejjorna drar för mycket under färd tar det skada då, när det blir nästintill urladdat (inte helt då) fast det "laddar". Hmm, nu var det rörigt smile det jag menar är när jag kör 5 mil tills batteriet nästan är i botten, sen kopplar jag ur steget ect; sen kör jag 5 mil till och batteriet har fått hyffsad laddning igen, har det då tagit skada? tack för alla bra svar.

nja, den konfigurationen med basar borde väll ändå ge 2Ohm?

Steget ser dessa 2 Ohm som 1 Ohm då det bryggas. (mkt farligt)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
15 februari 2008
#11
Ja, håller med där.

1 Ohm i bryggat läge är för låg impedans egentligen, enligt manualen så tål steget 1 Ohm i vanligt tvåkanals läge och 2 Ohm i bryggat läge.

46 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#12
smile) ajdå.. trodde det var safe ner till 1 ohm även bryggat då.. Men vad ska man ha för grejjor egentligen vill ju ha massa effekt . Får känna på steget när man kört hårt ett tag få se om man kan steka ägg på det, då är det nog dax att koppla om... ska kolla upp det, är 100% på att han i butiken sa att det funka att köra så som jag gör. Men att ohmtalen kunde svänga en bit under 1ohm och över ibland, kommer inte ihåg varför, så det var inte rekommenderat..  Aja. Finns det någon som vet om det finns någon starkare "amerikansk" generator som passar hyffsat i en 740 ?

33 Inlägg
16 februari 2008
#13
"En kedja är inte starkare än dess svagaste länk" som man brukar säga och i just billjud brukar den svaga länken vara ström, och att mäta enbart volt med bilen igång säger inte speciellt mkt utan det är Ampere som är det viktiga, och för att veta att man har kräm i systemet så rekommenderar jag iaf ett laddprov av generator och ett ordentligt batteritest som görs med samma maskin.
så om man ska ha mkt effekt så är grunden att ha mkt ström(ampere) alltså Mkt batteri och laddning som orkar med( eller köra med batteriladdare) .


1 050 Inlägg
16 februari 2008
#14
Mkt kloka ord...helt rätt. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
16 februari 2008
#15
apelsinsaft skrev:
Aha! jag satte på mulitmetern på batteriet när bilen var på tomgång. Sen är så har jag ju 2 basar 4ohm som är parallelkopplade, samt bryggade på steget, vilket borde ge 1ohm om jag inte är helt ute och cyklar. Men jag ska prova med ett fräsht batteri, vore ju guld värt om det ladda som det ska då. Men det kanske är idé att köpa 2 nya bra batterin om det drar mer än det laddar måntro(några tips på batterier)? En fråga till, om ett batteri har så lite ström som mitt pga att grejjorna drar för mycket under färd tar det skada då, när det blir nästintill urladdat (inte helt då) fast det "laddar". Hmm, nu var det rörigt smile det jag menar är när jag kör 5 mil tills batteriet nästan är i botten, sen kopplar jag ur steget ect; sen kör jag 5 mil till och batteriet har fått hyffsad laddning igen, har det då tagit skada? tack för alla bra svar.

Om batteriet blir så pass urladdat att startmotorn inte orkar vrida runt så tar batteriet skada, hur mycket skada det tar beror bla på åldern och vilken typ av batteri det är. Ett vanligt startbatteri tar mer skada än ett djupcyklingsbatteri.

Som JumJum skriver så är det strömmen som är viktig för att spänningen ska kunna hållas uppe, därför är det bäst att både mäta spänning och ström när generatorn belastas mycket.


Sök