3441
Sök

Volvo D24 motor -topp

1 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
Tjenna! Har börjat riva min D24 motor pga olja i glykolen. Mina funderingar är om bulten till kamaxeln och "remskivan" till kamaxelremmen är vänster eller högergängad? Finns det något knep för att lossa den? Vilken moment ska jag dra i topplocks bultarna när jag monterar tillbaka skiten igen?
Mvh/johan

130 Inlägg
17 februari 2008
De enklaste är att åka till volvo men du kan ju införskaffa en Hayens rep bok..Vilken vet jag ej .. dom e bra som as, tyvärr e jag inte så inne på dieslar
Senast redigerat av Gaba_flumm (17 februari 2008)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
17 februari 2008
Normalt är samtliga bultar högergängade, även för remskivor. De är dock dragna med ganska saftiga moment så det problemet du har är att delen roterar med när du ska lossa den? Börja med en slåendemutterdragare eller en slagmejsel så ska du se att den lossnar kvikt och lätt. Försök inte sätrta fast remskivan/drevet i någon form av städ, svetstång hålla emot med ett koben mm, du riskerar att deformera hjulet så du förstör det i så fall.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Egen företagare
864 Inlägg
17 februari 2008
jag rekomender att inte ta loss kamaxel drevet, det finns inget spår eller nått så det går att sätta det hur som helst, bättre du skruvar loss hela den plåten som sitter på baksidan, sitter typ i 5 m6 skruv lite var stanns.

Är lite bökigt att skruva loss den, men det går att.

och hayens har inga böcker där d24 finns med.

bulten ska dras:

Steg1 20 nm
Steg2 40 nm
Steg3 70 nm
Steg4 vinkeldra 180 grader

sen efter du kört 100-200mil så vinkeldrar du 90grader igen

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Avstängd
232 Inlägg
8 augusti 2008
svårt med mutter maskin funka iaf på en vanlig b230f

1 Inlägg
28 februari 2010
Kamdrevet i fronten sitter på kona. Skruven är hö gängad dragen med 45 nm. Knack lätt med en plast hammare på plåten närrmast navet så brukar det lossa. Vid montering så ska du ha ett spec. verktyg för att 0 ställa kammen och veven( spår i bakändan av kammen där remmhjulet till pummpen sitter.) Lossar du remmhjulen måste du göra pumpinställning vilket kan vara knepit om man inte kan och har verktygen. Volvo har ett häfte D24 som man kan köpa. Du kan inte använda topplocksskruvarna två gånger, MÅSTE VARA NYA. Kolla planet.

Lastbilschaufför
213 Inlägg
28 februari 2010
uvebo skrev:
Kamdrevet i fronten sitter på kona. Skruven är hö gängad dragen med 45 nm. Knack lätt med en plast hammare på plåten närrmast navet så brukar det lossa. Vid montering så ska du ha ett spec. verktyg för att 0 ställa kammen och veven( spår i bakändan av kammen där remmhjulet till pummpen sitter.) Lossar du remmhjulen måste du göra pumpinställning vilket kan vara knepit om man inte kan och har verktygen. Volvo har ett häfte D24 som man kan köpa. Du kan inte använda topplocksskruvarna två gånger, MÅSTE VARA NYA. Kolla planet.

Du kan använda samma bultar en gång till. om du har turen med dig. de är  ganska dyra att inhandla nya. Jag har själv meckat mycket d24,t, tdi i mina dagar.. Men var försiktig när du drar dom. Men det är j rekomenderat att byta till nya...

En rostfri bil är en bra bil! :)

Sök